reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

200 miliónů uživatelů: cíl, který Ubuntu nesplnilo

22.12.2015, Michal Hala, aktualita
200 miliónů uživatelů: cíl, který Ubuntu nesplnilo
Před několika lety nastínil CEO Canonicalu Mark Shuttleworth smělou vizi pro jejich linuxovou distribuci Ubuntu. Do čtyř let řádově stovky miliónů uživatelů. A jelikož uběhla předmětná doba, můžeme se podívat, jak se Canonicalu povedlo tuto vizi naplnit.
Abych to přesněji specifikoval – Mark Shuttleworth tehdy v roce 2011 řekl, že cílem Canonicalu je do čtyř let mít 200 miliónů uživatelů. Ty čtyři roky právě uběhly a my můžeme porovnat smělou vizi s realitou. Protože přesná čísla nemáme, musíme si vypomoci úvahou. Vyjdeme z údajů o zastoupení operačních systémů na desktopu od renomované společnosti Net Applications.

Podle jejích listopadových údajů používalo 1,62 % uživatelů desktopů Linux. Zatímco Windows 10 používalo 9 % a to by mělo odpovídat 120 miliónům uživatelů (některé zdroje uvádějí jen 110 miliónů, ale to je celkem jedno). Jednoduchým výpočtem zjistíme, že uživatelů Linuxu by mělo tedy být necelých 22 miliónů. I kdyby všichni uživatelé Linuxu používali právě Ubuntu (což samozřejmě není pravda), tak se tato distribuce na desktopu dostala na cca 10 % slibovaného čísla zastoupení.

Pokud teď chcete namítnout, že CEO Canonicalu nemluvil jen o desktopu, tak samozřejmě máte pravdu. Ale i kdyby na serverech bylo několikrát (dvakrát, třikrát a klidně i desetkrát) více instalací Ubuntu, než je na desktopu, pořád to ani zdaleka nebude stačit na dosažení oné mety dvou set miliónů. Takže tahle vize už se Marku Shuttleworthovi nesplní. A to říkám bez jakéhokoli náznaku posměšku, protože je to škoda. Více konkurenční prostředí by totiž operačním systémům na desktopu jenom prospělo.


Logo Canonical


Když se podíváme na trh mobilních telefonů, vidíme proč – dva velcí hráči znamenají soutěž a ta znamená více inovací a lepší služby. Je pravda, že na desktopu je k dispozici jako alternativa k dominantním Windows systém OS X od Applu. Jenže ten má v porovnání s Windows podstatně menší díl koláče a dominantnímu hráči z Redmondu zas až tak moc na paty nešlape. Spíš mi to přijde, že jde o dva dost odlišné trhy – trh Windows a trh OS X – navíc s dost odlišnými zákazníky.

A teď to, co mi vrtá hlavou nejvíc. Jak to, že tak povedený systém jako je Linux (dobrá, řekněme některé distribuce) má na desktopu tak minoritní podíl? Ano, vede si nadmíru výtečně na serverech a v různých síťových zařízeních (routery, NASy apod.), ale na desktopu je to bída s nouzí. Hrál jsem si s Linuxem pár let a musím říct, že už je to systém, se kterým může běžný uživatel v pohodě pracovat. Obligátní narážka o příkazové řádce je posledních několik let už zcela nesmyslná. Stačilo by Linux správně uživatelům nakonfigurovat.

No, napadá mě jedno vysvětlení. Jestliže jsem přes všechno pozitivní, co jsem napsal výše o Linuxu, na něj nepřešel sám, proč by měli přecházet běžní uživatelé? Ano, zůstávám na Windows přesto, že za ně musím platit a přestože většina (ne všechny!) aplikací, které používám, buď existuje přímo ve verzi pro Linux, nebo má víceméně srovnatelnou alternativu. To správné slovo je setrvačnost. A u spousty lidí to bude stejné.

A pak jsou tu ti, kteří nemají alternativní aplikace a musí pracovat s Windows. Když vezmete různé malé firmy, které potřebují různé účetní a podobné programy, tak tady fakticky není možnost volby. Největší uživatelskou základnu mají Windows, takže vývojáři vyvíjení pro ně. Jde o tentýž problém, jaký má Microsoft v mobilních telefonech, jenže naruby. A evidentně nepomáhají ani řešení typu Wine.

Co jsem napsal výše o Linuxu platí pro domácnosti a malé firmy, ve větších podnicích a úřadech s vlastním informačním systémem bude situace trochu jiná. Ale stejně, myslíte, že Linux na desktopu může někdy překonat setrvačnost dosavadních uživatelů Windows? Abych se přiznal, tak tomu moc nevěřím.

Zdroj: PC World
reklama