reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

3Dlabs představuje „Visual Processing Architecture“

6.5.2002, Štěpán Mrázek, článek
3Dlabs představuje „Visual Processing Architecture“
Společnost 3Dlabs představila zcela novou architekturu nazvanou „Visual Processing Architecture“ a spolu s ní také vzorky grafického čipu P10. Jednou z mnoha zajímavých vlastností je kupříkladu schopnost adresovat až 16 GB virtuální paměti :-).
Společnost 3Dlabs představila zcela novou architekturu, kterou vyvíjela v předchozích dvou letech. Její název je „Visual Processing Architecture“ a spolu s ní byly také představeny první vzorky grafických čipů s kódovým jménem P10 (že by ono P znamenalo Permedia ? Pokud já vím tak poslední Permedia byla označena číslicí 3). V každém případě by tento čip měl podporovat aplikační rozhraní (API) DirectX 9.0 a OpenGL 2.0. Jeho specifikace můžete vidět v dalším textu:

Technické specifikace

    • 150 nm výrobní proces
    • 76 milionů transistorů
    • 4 renderovací pipeline
    • 2 textury na pipeline
    • 256 bitový paměťový řadič
    • Průchodnost paměti cca 20 GB/s (při 312,5 MHz DDR SDRAM, tedy 625 Mhz v režimu DDR)
    • Maximálně 256 MB fyzické grafické paměti
    • Podpora AGP 4x
    • Plná podpora rozhraní DirectX 8.0 (pixel a vertex shadery)
    • Optimalizovaná grafická pipeline – SIMD (single instruction, multiple data)
    • Schopnost kombinace více než 200 SIMD procesorů – geometrie, textury a zpracování pixelů v pipeline
    • Grafický výkon 170Gflops a jeden TeraOp
    • Paměťový subsystém schopný adresovat až 16 GB virtuálního paměťového prostoru
    • Multi-threading – umožní grafickému čipu P10 působit jako mnohonásobné virtuální jednotky
    • Programovatelné jednotky umožní komplexní operace, včetně podprogramů a smyček (možnost návrhu kvalitnějších vizuálních efektů)
    • Ray-casting engine pro zobrazení volumetrických dat
Ve srovnání se současnou grafickou špičkou GeForce4 (která sice patří do zcela jiné skupiny grafických čipů, leč od ní se odvozuje čip Quadro4. No a ten je společností nVidia profilováno do oblasti profesionální grafiky) vychází P10 jednoznačně výkonnější (v měřitelných ukazatelích velice často i dvojnásobně), ostatně posuďte sami (vždy P10 vs. GeForce4):
    • Počet transistorů: 76 milionů vs. 63 milionů
    • Průchodnost paměti: 20 GB/s vs. 10 GB/s
    • Programovatelnost: včetně podprogramů a smyček vs. limitovaná na možnosti DirectX 8.0
    • Multi-threading: ano vs. ne
    • Počet Vertex procesorů: 16 vs. 8
    • Organizace paměti: virtuální vs. fyzická
    • Počet současných textur: 8 vs. 4
    • Multi-sampling: 8cestný vs. 4cestný
    • Anti-aliasing: programovatelný vs. pevný
První dodávky grafických čipů známých zatím jen jako P10 by měly započít ve třetím čtvrtletí a první grafické karty se posléze objeví koncem tohoto roku pod značkou Creative (právě tato společnost před časem koupila společnost 3Dlabs za více než půl miliardy amerických dolarů). Jakékoliv informace o cenách zatím bohužel nejsou dostupné.
reklama