reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AMD Mantle je tu a nabízí vyšší výkon GPU i APU

30.1.2014, Jan Vítek, aktualita
AMD Mantle je tu a nabízí vyšší výkon GPU i APU
AMD dnes oficiálně vypustilo do světa vlastní API Mantle, které má na systémech Windows konkurovat standardnímu DirectX. Slíben je nám především vyšší výkon u her s podporou Mantle, jichž tedy zatím není moc k dispozici, ovšem to se snad časem zlepší.
Společnost AMD ohlásila své API Mantle již při prvním oficiálním představení grafické karty Radeon R9 290X. A v dalších týdnech jsme se o Mantle postupně dozvídali podrobnější informace. Nyní již víme, že jde o konkurenční API pro DirectX, které má dle AMD lépe využívat dostupných zdrojů grafických čipů.




THIEF


Abyste mohli využít nový Mantle, musíte mít k dispozici příslušný hardware (grafiku architektury GCN) a ovladače AMD Catalyst 14.1 beta (či novější), které budou na uvedeném odkazu dostupné pro širokou veřejnost ještě během dnešního dne. AMD své API vyvíjelo po dobu dvou let ve spolupráci s herními vývojáři, jako je například Johan Andersson a jeho tým DICE, Dan Baker a Tim Kipp z Oxide Games a také celý tým ze Square-Enix vyvíjející nového THIEF.

Mantle si budete moci ihned vyzkoušet na hrách Battlefield 4 či StarSwarm. Pro Battlefield 4 budete potřebovat patch a demo hry StarSwarm s podporou Mantle má být na Steamu k dispozici dnes v 9 hodin večer. A co můžeme očekávat?

Dle AMD má být nárůst v počtu snímků za sekudu ve hře Battlefield 4 v průměru 13,3 % v rozlišení 1080p a 11,4 % v 1600p, což bylo testováno na grafických kartách Radeon R9 290X a 260X. Ve hře StarSwarm to má být dokonce 115,7% nárůst v 1080p a 75,2% v rozlišení 1600p na stejném hardwaru. Catalyst 14.1 jsou také dle AMD první ovladače s podporou architektury HSA, kterou využívají nová APU Kaveri (test). To se má odrazit v ještě větším výkonu při využití CPU a GPU, a to třeba v Libre Office nebo Corel AfterShot Pro,

Dále si pro nás AMD připravilo i seznam známých zádrhelů a potíží. Především jde o to, že Mantle prozatím nebude na kartách Radeon HD 7000 a 8000, stejně jako na nových R9 280X a R9 270X dosahovat optimálního výkonu. Na to se má firma zaměřit u příštích verzích ovladačů Catalyst. StarSwarm také zatím nepodporuje CrossFire ani Eyefinity a na Battlefield 4 se můžete na systémech s více GPU setkat se sekáním nebo problémy se stabilitou. Mantle také zatím nepodporuje notebooky s technologiemi AMD Enduro nebo PowerXpress.





A nakonec se podíváme na testy provedené přímo týmem DICE, čili výrobcem hry Battlefield 4. Ta ukázala vždy dva screenshoty pohromadě, na nichž se v horním rohu ukazuje aktuální framerate - nahoře na DirectX a dole na Mantle.





DICE provedli celkem tři testy, a to s nízko, středně a vysoce výkonným hardwarem. Šlo o APU AMD A10-7850K s integrovanou grafikou (1280 x 720), kdy měl Mantle poskytnout asi o 14 % vyšší výkon. Mainstream představoval AMD FX-8350 s grafikou Radeon HD 7970 (1920 x 1080, 1x MSAA a nastavení Ultra) a v něm byl Mantle lepší o 26 procent. Nakonec tu byl systém s Core i7-3960X a dva Radeony R9 290X v CrossFire (1920 x 1080, 4x MSAA, Ultra) a zde Mantle vykázal velmi slušných 58 % výkonu navíc.

Zdroj: TZ AMD
reklama