www.svethardware.cz
>
>
>
>

AMD potvrzuje: aktuální Radeony plně nepodporují DirectX 12

AMD potvrzuje: aktuální Radeony plně nepodporují DirectX 12
, , aktualita
Jedním z hlavních taháků nových Windows 10 bude API DirectX 12, jehož podporu pro současnou generaci karet ohlásila jak firma AMD, tak NVIDIA. V případě AMD ale tato podpora nebude úplná, ale je vůbec důležitá?



reklama
AMD již samo ústy Roberta Hallocka (ředitel, Global Technical Marketing) potvrdilo, že karty, které jsou v současné době na trhu (nemluvíme tedy o chystaných Radeon Rx 300), nemají plnou podporu DirectX 12. Ta se totiž dělí na tři části, respektive úrovně, přičemž ta první se týká vyššího výkonu, o němž se tolik mluví. DirectX 12 ale přinesou i řadu technologických novinek, které mají přinést lepší obraz, čili lépe vypadající hry. Dělí se na Feature Level 12_0 a Feature Level 12_1.




podpora DirectX 12 u nové GeForce GTX 980 Ti


Pak je tu ještě Feature Level 11_1, což odpovídá API DirectX 11 a právě na této úrovni končí karty AMD s architekturou GCN 1.0, například Radeon R9 280X. Nejlepší Radeony (R9 285 Tonga a jiné) s GCN 1.1 a 1.2 pak podporují Feature Level 12_0, ale 12_1 nepodporuje žádná současná karta AMD. NVIDIA je tak v tomto napřed, protože její karty s čipy Maxwell podporují i Feature Level 12_1, ale pozor, to neplatí pro GTX 750(Ti), ale pouze pro GTX 900 nebo TITAN X. Na druhou stranu, pokud nemáte jednu z nejnovějších karet NVIDIA, pak se musíte také spokojit s Feature Level 11_1, takže žádný mezistupeň tu není. Robert Hallock ale říká, že většina her ani nebude využívat možnosti Level 12_1, takže majitelé Radeonů o moc nepřijdou a nejde o důležitou věc. Jisté je jen to, že prodejům to nepomůže, ať jde o prkotinu, nebo ne.

Otázka tedy je, zda v nové generaci karet AMD nebudou Fiji jediné, které budou DirectX 12 plně podporovat, však ostatní karty budou založeny na starých čipech. O co tedy majitelé starších i aktuálních Radeonů přijdou (jestli vůbec o něco)? Feature Level 12_0 přinese podporu Volume Tiled Resources, Typed UAV Load a Bindless Textures, zatímco Feature Level 12_1 zase Rasterizer Ordered Views či Conservative Rasterization. To asi řadě čtenářů moc neřekne, a tak se podíváme na některé z nich blíže. Nejdříve ale uvedu tabulku s kartami AMD a NVIDIA a podporou DX 12:

Karty AMD
verze DirectX
Radeon HD 7000 series
DX12, feature level 11_1
Radeon HD 7790
DX12, feature level 12_0
Radeon R7 260 (X)
DX12, feature level 12_0
Radeon R9 270 (X)
DX12, feature level 11_1
Radeon R9 280 (X)
DX12, feature level 11_1
Radeon R9 285
DX12, feature level 12_0
Radeon R9 290 (X)
DX12, feature level 12_0

Karty NVIDIA
verze DirectX
GeForce 900 Series (Maxwell)
DX12, feature level 12_1
GeForce 700 Series (Maxwell)
DX12, feature level 11_0 (částečná 11_1)
GeForce 700 Series (Kepler)
DX12, feature level 11_0 (částečná 11_1)
GeForce 600 Series (Kepler)
DX12, feature level 11_0 (částečná 11_1)
GeForce 500 Series (Fermi)
DX12, feature level 11_0 (částečná 11_1)
GeForce 400 Series (Fermi)
DX12, feature level 11_0 (částečná 11_1)


Volume Tiled Resources představuje další rozšíření Tiled Resources z DX 11 na třetí prostor a umožnit mají využití systému osvícení scény VXGI (Voxel Global Illumination), který představila NVIDIA u svých Maxwell. Systém počítá s paprsky odrážejícími se od různých povrchů, což má blízko k raytracingu, ale aby to bylo u her výkonnostně únosné, počítá se pouze s prvním odrazem paprsku. I tak by se měly takto osvícené scény blížit k realitě.




Bindless Textures je nová technika využití textur, které již nemusí být přiřazovány jednotlivým texturovacím jednotkám (TMU) v GPU jako dříve a při multitexturingu jich může být využito najednou více než 32. To podporují již čipy NVIDIA Kepler, ale na OpenGL, zatímco DirectX s tím přijdou až ve verzi 12.





Rasterizer Ordered Views (ROV) už patří do Feature Level 12_1 a umožní vývojáři ovládat pořadí rastrovaných objektů ve scéně, aby se vykreslily ve správném pořadí, což umožní vykreslit scénu tak, jak má vypadat a navíc rychle. Jedná se o alternativu pro Unordered Access Views (UAV). Conservative Rasterization je technika zjišťující to, zda polygon ve scéně zakrývá část pixelu, a to i velmi malou, takže ani nemusí zasahovat do jeho středu. Výstup je tak velmi přesný a identifikuje všechny pixely, jimiž polygon prochází nebo i polygony tak malé, že neprochází středem žádného pixelu.





Lépe to ukáže následující obrázek:





Vypadá to tedy, že nejde zrovna o zásadní techniky, které by se měly uplatnit hned v příštích letech. Však takové Bindless Textures podporované už Keplery ještě nebyly u her pro DirectX (jež u PC her jasně převládá) ani využity. Stejně jako Robert Hallock se tedy nemusíme moc vzrušovat a zaměřit se spíše na to, jaký výkon a ceny nová řada Radeonů nabídne.

Zdroj: wccftech
Nejpopulárnější grafické karty
reklama
Nejnovější články
Twitter nejspíše hledá, kdo by jej mohl koupit Twitter nejspíše hledá, kdo by jej mohl koupit
Agentura Reuters přinesla zprávu, že Twitter vyjednává s hned několika technologickými společnostmi a hledá mezi nimi tu, která by jej byla ochotna koupit. Není to ani tak moc překvapivé vzhledem k tomu, jaké finanční výsledky Twitter má v posledních letech.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek
NVIDIA chystá 75W GeForce GTX 1050 a 1050 Ti NVIDIA chystá 75W GeForce GTX 1050 a 1050 Ti
Už dříve se objevily informace o chystané kartě NVIDIA GeForce GTX 1050, přičemž dnes už se můžeme podívat na očekávané specifikace také lepší verze s označením GTX 1050 Ti. Co nám tyto modely s TDP pod 75 W nabídnou?
Dnes,  aktualita, Jan Vítek
SSD pro PCIe mají před sebou světlou budoucnost plnou růstu SSD pro PCIe mají před sebou světlou budoucnost plnou růstu
Pokud existuje nějaká oblast spojená s PC trhem, kterou v nejbližších letech čeká prudký a stabilní růst, jsou to SSD. A zvláště ta, která jsou určena pro rozhraní PCI Express, jichž je na trhu naštěstí stále více. Co je tedy dle odhadů čeká do roku 2020?
Dnes,  aktualita, Jan Vítek
Australané varováni před vyděračskými USB flash disky Australané varováni před vyděračskými USB flash disky
Australská policie vydala varování před USB flash disky, které už řada lidí našla ve své poštovní schránce. Obsahují totiž tzv. vyděračský malware (ransomware), který zašifruje data na disku počítače a od majitele pak chce za rozšifrování zaplatit.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek
No Man’s Sky je skoro mrtvý a vývojáři mlčí No Man’s Sky je skoro mrtvý a vývojáři mlčí
Pokud bylo cílem vývojářů No Man’s Sky vytvořit hru, na kterou se co nejdříve zapomene, pak to vypadá, že byl splněn. Oni samotní ostatně na tuto hru již asi zapomněli také, neboť dělají mrtvé brouky.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek,  1 komentář