reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Jaké vady postihují tiskárny nejčastěji?

24.10.2008, Marek Šalanda, článek
Jaké vady postihují tiskárny nejčastěji?
Jakými vadami trpí nejčastěji inkoustové a laserové tiskárny? Které z nich jsou uznatelné v rámci záruční doby a na které byste si měli dát pozor? Které druhy tiskových zařízení jsou poruchovější? Jak s tiskárnou správně zacházet?
Při koupi tiskáren upřednostňují domácí uživatelé především cenu. A to se jim často nevyplatí: „Již při koupi rozhoduje většinou co nejnižší cena výrobku. Zákazník nepřihlíží na vytíženost v domácím prostředí a nezjišťuje dopředu cenu spotřebního materiálu pro další použití. Nezabývá se cenou za tisk na jednu stránku,“ říká Ondřej Hněvkovský, ředitel technického úseku servisní firmy GCC Services. Jeho slova potvrzuje i Jiří Šilhavý ze servisní firmy Český servis.

Už v tento moment tak často rozhodneme nejen o nákladech za tisk, ale i o případné možnosti zatížení a životnosti zařízení, které kupujeme do domácnosti či do menší firmy. Jaké vady nás mohou u tiskáren potkat nejčastěji?


Vadné podavače a zaschlý inkoust


V případě inkoustových tiskáren se podle Jiřího Šilhavého nejčastěji setkáte s „vadnou tiskovou hlavou. Problém hlav je v elektronice, nebo bývají zaschlé tak, že nejdou vyčistit. Poruchy vznikají také v napájecím zdroji.“ „Vadné podávání papíru a vadná elektronika bývají u nás reklamovány nejčastěji,“ doplňuje ho Ondřej Hněvkovský.

K tomu se občas objevují problémy se špatnou detekcí nové cartridge – i takový problém byste měli mít možnost vyřešit v rámci reklamace.

Tiskové hlavy bývají problémem až ve ¾ reklamací. Vedle zmíněných uznatelných vad je daleko spornější zaschlý inkoust. Někteří výrobci takové hlavy uznávají jako oprávněnou reklamaci, většinou však nikoli: „Zaschlé tiskové hlavy, prázdné náplně, ucpané tiskové hlavy při používání neoriginálních náplní jako oprávněné reklamace výrobci neuznávají,“ říká Ondřej Hněvkovský. Podle Jiřího Šilhavého přicházejí zákazníci i s vadami způsobenými „doma doplňovanou inkoustovou cartridge injekční stříkačkou. Často pak totiž dochází k znečištění vnitřní části tiskárny.“

Pozor také na mechanické poškození, které může vzniknout při přepravě. Pokud byste nakoupili tiskárnu v supermarketu, pak se s tiskárnou v servisu možná setkáte častěji. Neškolený personál obchodu neumí na místě zákazníkovi pomoci, a tak posílá do servisů i tiskárny, kde jen stačilo správně zasunout cartridge apod.


Pece, sponky a nůžky


V případě laserových tiskáren, které již využívají menší firmy, bývá problémem podle Jiřího Šilhavého vadná zapékací jednotka. Ondřej Hněvkovský ho doplňuje o „vadné podávání papíru, znečišťování papíru, vadnou síťovou kartu a vadnou elektroniku.“ V těchto případech zasahuje servis podle případné servisní smlouvy a reklamace jsou uznatelné.

Trvanlivost zapékací jednotky přitom může ovlivnit používání nekvalitního toneru, nebo předloha s kovovou svorkou, která projela přes hlavu. Nebezpečným problémem bývá porucha vývojnice. Poznáte ji podle toho, že vytištěný papír je matnější a šedivý. S opravou neváhejte, protože po záruce by cena za novou vývojnici byla téměř stejná jako za celou novou tiskárnu.

Už jsem zmínil kancelářskou svorku. Ta tak trochu předurčuje druh neuznatelných závad u laserových tiskáren. Kromě již zmíněných obecných vad u inkoustových tiskáren se laserové nejčastěji dostávají do servisu se „zapadlými předměty, jako jsou sponky či nůžky,“ říká Jiří Šilhavý. Většinou do tiskárny zapadne sponka a když se ji uživatelé snaží dostat ven, sáhnou po tom nejbližším – po noži či po nůžkách. Ty mohou zapadnou do tiskárny také, ale mohou taky způsobit poškození zapékací pece či toneru. Na peci bývá teflonová fólie, která se může protrhnout a pak nezapéká správně prášek.

Ondřej Hněvkovský upozorňuje také na potíže spojené s neoriginálními tonery: „Používáním neoriginálních tonerů dochází k dřívějšímu zničení fuseru (zapečení toneru na fuseru). Vedle toho se neuznávají i vady spojené s opotřebením podávacích koleček při používání různých gramáží papíru, které tiskárna nepodporuje.“

Někdy zákazníci přicházejí i s vadným podavačem, který nefunguje poté, co se pokusili tiskárnu opravit sami. Po smontování totiž jenom nasadili obráceně podávací kolečka.

Překvapivě nepatří mezi nejporuchovější tiskárny multifunkční zařízení. Obsahují více zařízení, a tak by si to mohl zákazník myslet. Dříve bývaly problémy se skenery, ale to je už minulostí. Nyní se multifunkce objevují v servisech podobně často jako klasické tiskárny.


Výměna kus za kus


Nejporuchovější bývají levné inkoustové tiskárny, které je ale nejvýhodnější vyhodit a koupit si nové, než je nechávat opravovat po vypršení záruční doby. V rámci 2leté záruční doby je i výrobci většinou vyměňují kus za kus a nesnaží se je ani opravovat.

„Jde převážně o inkoustové tiskárny, které se často při vadné elektronice neopravují. Navíc na levnější modely nelze skoro nic objednat a je nabízena pouze výměna kus za kus dle podmínek výrobce,“ říká Ondřej Hněvkovský. U dražších zařízení se výrobci naopak snaží vše řešit klasickou opravou.

Někteří výrobci vám přitom vyjdou vstříc a v rámci standardní záruky proplatí servisu opravu tiskárny přímo u vás doma či ve firmě.


Jak nejjednodušeji prodloužit životnost?


Kromě předcházení vadám, které jsem již v článku zmínil, doporučují servisy používat originální spotřební materiál jednotlivých výrobců tiskáren a používat kvalitní kancelářské papíry pro tisk. V takovém případě vám totiž i výrobce často vyjde vstříc s prodloužením standardní záruky.

Samozřejmě z hlediska uživatele je to pak o rozdílu ceny v případě originální a neoriginální cartridge. Nabádat někoho ke kupování drahé originální cartridge u tiskárny, jejíž cena je jen na dvojnásobku ceny originální cartridge, asi nemá smysl.

A jaké máte zkušenosti s vadami tiskáren a přístupem servisů vy?
reklama