reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Radeon X700 AGP - konkurence pro GeForce 6600?

28.6.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Radeon X700 AGP - konkurence pro GeForce 6600?
GeForce 6600 a 6600GT vycházely prozatím ve svém segmentu neporažené. Na sběrnici AGP proti nim do nedávné doby stál pouze Radeon 9800Pro od ATi, což není zrovna nejsilnější protivník. Nyní se ale díky můstku Rialto objevily i Radeony X700 a X700Pro na tutéž sběrnici a v dnešní recenzi se na ně podrobně podíváme.
Ať si kdo chce co chce říká, nejživějším segmentem grafického trhu vždy byl a vždy bude mainstream. Je dostupný většině počítačových nadšenců a nabízí výkon dostačující na velmi slušné hraní současných titulů. Ostatně, když začíná vývoj nějaké hry, nemohou si programátoři dovolit příliš mnoho, protože kdo by si koupil hru, která na kartě za 6000Kč nepoběží plynule.

Mainstream - přes PCIe cesta nevede


Ani největší optimisté nemohli přepokládat, že přechod na novou grafickou sběrnici PCI Express bude hladký. Vezměte si typického hráče - má vcelku slušné PC postavené na přetaktovaném Pentiu 4 nebo Athlonu XP, někteří pak vsadili na Sempron pro s754. Za přijatelné peníze jakž takž výkonná sestava... se sběrnicí AGP. Pokud chce takový hráč investovat do lepšího herního výkonu, nezbývá mu, než si pořídit novou grafickou kartu. A protože by přechod na novou platformu stál přes 10 tisíc Kč, vsadí raději na "omůstkovanou" AGP kartu.




Po vypuštění rodiny GeForce 6 neměla nVidia s přechodem PCIe->AGP žádný problém, protože její HSI můstek existoval již od dob GeForce PCX (5300, 5750 a 5900). Proto stačilo navrhnout PCB pro opačné použití a GeForce 6600 AGP byly na světě. A je třeba říct, že se jednalo o jeden z nejlepších tahů nVidie vůbec, který si v úspěšnosti nezadá s legendární GeForce 4 Ti 4200. GeForce 6600 zabrala nižší mainstream, 6600GT pak o něco dražší cenový segment, stále ale kolem 6000Kč.

Zato ATi si v této oblasti vytrpělo problémů dost. Zákazníci začali velmi rychle zjišťovat, že starý dobrý Radeon 9800Pro je sice starý, ale není dobrý, takže AGP mainstream se stal pro tohoto kanadského výrobce ztracenou záležitostí. Nyní se snaží věc zachránit vypuštěním můstku Rialto, na kterém byly jako první postaveny Radeony série X800 a nyní nově i X700, na které se podíváme v následující recenzi.

Radeon X700(Pro) - architektura a specifikace


Základem Radeonu X700 AGP je jádro RV410, které je architektonicky odvozeno od hi-endové R423. Je vyráběno 110nm procesem, což znamená vyšší frekvence a méně tepla. Tedy, ono to s těmi frekvencemi není nakonec tak žhavé, ale oproti 0,11mikronovým X800 si vede X700 stále dobře. Jádro obsahuje celkem 120 milionů tranzistorů, což není málo, ale přesto o něco méně než má GeForce 6600GT.




Radeon X700 obsahuje celkem 6 vertex pipeline a 8 vertex pipeline. Znamená to dvojnásobný počet geometrických jednotek, než můžeme najít u GeForce 6600, ovšem dopad na výkon není znatelný. Podporována je DirectX 9.0b, tedy Pixel a Vertex Shader 2.0. Z technologií je dobré zmínit HyperZ HD (stará se o komprese barev a Z), 3Dc (komprese normálových map), SmartShader HD (zmíněné shadery), SmoothVision HD (FSAA a AF) či VideoShader HD.

Radeon X700 lze použít na sběrnici AGP díky můstku Rialto, který můžete nalézt na obrázku na další straně. Ovšem to není oproti PCIe jediný rozdíl. Zatímco Radeon X700Pro se frekvencemi neliší, tak do AGP nasadilo ATi ještě Radeon X700 non-Pro, který nejen že běží na frekvencích jen 400/250MHz, ale navíc obsahuje namísto pamětí GDDR3 jen DDR.

Podrobnosti naleznete v tabulce:

Ikona Odkaz na databázi
ATi Radeon 9800 Pro
ATi Radeon X700
ATi Radeon X700 Pro
GeForce 6600 GT
Grafické jádro
R350
RV410
RV410
NV43
Výrobní proces
0,15 mikronu
0,11 mikronu
0,11 mikronu
0,11 mikronu
Počet tranzistorů
107 milionů
120 milionů
120 milionů
146 milionů
Frekvence jádra
380MHz
400MHz
425MHz
500MHz
Frekvence paměti
340MHz (680MHz DDR)
250MHz (500MHz DDR)
432MHz (864MHz DDR)
450MHz (900MHz DDR)
Paměťová sběrnice
128-bit DDR
128-bit DDR
128-bit GDDR3
128-bit GDDR3
Propustnost pamětí
10,9 GB/s
8,0 GB/s
13,8 GB/s
14,4 GB/s
Pixel fillrate
3,04 Gpixel/s
3,2 Gpixel/s
3,4 Gpixel/s
4,0 Gpixel/s
Počet pixel pipeline
8
8
8
Počet vertex pipeline
4
6
3
Podpora DirectX
9.0b
9.0b
9.0c
Shader Model
2.0
2.0
3.0
Způsob FSAA
6x MultiSampling
6x MultiSampling
4xRGMS+2xSS
Úspora šířky pásma
HyperZ III+
HyperZ HD
LMA III
Barevná komprese
6:1
8:1
?
Z-komprese
4:1 (až 24:1)
8:1 (48:1 při 6x FSAA)
?
Optimalizace obrazu
SmoothVision 2.1
SmoothVision HD
IntelliSample 3.0

Nyní se již můžeme podívat na obě grafické karty, které nám zapůjčila společnost Sapphire.
reklama