reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Asus MW221U - širokoúhlá dvaadvacítka na filmy

22.11.2006, Pavel Kovač, recenze
Asus MW221U - širokoúhlá dvaadvacítka na filmy
Nedávno firma Asus představila novou řadu LCD panelů a už tu máme recenzi jednoho zástupce. Je jím 22" TN panel s udávanou dobou odezvy 2ms, kontrastem 700:1 a pozorovacími úhly 170°/160°. Díky svým rozměrům je jako stvořen pro sledování filmů, avšak s kvalitou obrazu to není tak růžové.

Pozorovací úhly



Monitor má vzhledem k technologii velké pozorovací úhly: 170°/160°. Jak jistě ale z praxe všichni dobře víte, stále je zde bariéra použité technologie. Zkrátka, ať se budou udávat úhly jakékoli, nikdy nebudou tak dobré jako u VA či dokonce IPS technologie.


Čelní pohled na testovací obrazec (Pro zvětšení klikněte)


Pohled pod úhlem 45° (Pro zvětšení klikněte)

Při pohledu pod úhlem 45° nedochází k velkému barevnému posunu, ani ke ztrátě jasu a kontrastu. Zde si panel vede velmi dobře.


Pohled z levé strany (Pro zvětšení klikněte)

Další zvětšování úhlu je však již pro panel celkem smrtelné. Jas klesá a barvy se již výrazně mění. Inu TN je TN a nic to nezmění.



Pohled pod úhlem 45° zespoda (Pro zvětšení klikněte)

Pohled zespod pod úhlem 45° výrazně mění barvy, ale jas ani kontrast tolik neklesá. To je na technologii TN perfektní. Některé TN panely totiž, zcela zčernají.

Pohled zespoda (Pro zvětšení klikněte)

Při pohledu zespodu je dobře vidět barevná degradace a v některých místech i dithering s FRC (poblikávání pixelů). Obraz je již výrazně tmavší a sledování videa není zrovna pohodlné.


Barevné podání



První barevný test je jednoduchý bílo-černý přechod. Zde panel vykazoval velice dobré vlastnosti. Proužkování není téměř viditelné a k barevnému nádechu v jednom z konců přechodu nedochází. Dithering bohužel vidět je celkem dobře. Avšak na TN to je dobrý výsledek.


Bílo-černý přechod (ilustrační foto)

Nezmenšené fotografie jsou k dispozici zde: velký výřez (2,1MB), malý výřez (0,5MB).

Daleko hůře však na tom je duhový přechod. Červená barva je výrazná až přepálená. Prakticky všechny barvy jsou výrazně pastelové a pro editaci fotografií to určitě není.


Duhový přechod (ilustrační foto)


Nezmenšené fotografie jsou k dispozici zde: velký výřez (4,6MB), malý výřez (0,7MB).

Problém s červenou barvou se potrvrdil i u praktického testu. Poznat růži bylo opravdu těžké. Podívejte se na nezmenšenou fotografii a uvidíte, že nic nevidíte :-). Žlutá barva je sice celkem obstojná, ale stále to není ono. Jediné vysvětlení pro tento jev je takové, že monitor používá velice hrubé a nepřesné úpravy barev.


Zobrazení fotografie (ilustrační foto)

Nezmenšená fotografie je k dispozici zde (3,4MB).

Celkově mě barvy vůbec nepřesvědčily. Na nekvalitní video může být takovéto barevné podání dobré, ale pro solidní práci na počítači určitě ne.


Přeostřený obraz



Nyní si povíme něco o onom přeostřeném obrazu. Když jsem poprvé kouknul na monitor, byl jsem velice nemile překvapen. Kvalita obrazu byla příšerná. Text měl kolem sebe bílou auru a zkrátka a jednoduše byl přeostřený. Najednou se mě nad hlavou objevila pomyslná rozsvícená žárovka s tím, že mám nejspíše z nějakého neznámého důvodu zapojen analogový kabel. Bohužel tomu tak nebylo, monitor běžel přes DVI. Začal jsem tedy prozkoumávat menu. Po chvilce hledání najdu položku "Sharpness" s hodnotou 37. "Aha, tak tady to bude." mi zaznělo v hlavě. Snížíl jsem tedy na hodnotu 0, avšak obraz byl ještě horší, rozmazaný. Po chvilce zkoušení jsem došel k celkem obstojné hodnotě 27, kdy je obraz sice stále viditelně přeostřen, ale už se to dá přežít. Monitor tedy pro psaní textu, kancelářskou práci apod. příliš nedoporučuji.


Přeostřený text

Zobrazení šedé na černé a šedé na bílé



Rozlišení tmavých i světlých odstínů od krajních hodnot (černá a bílá) jsou perfektní a hodnoty 1/0 a 254/255 jsou tím nejlepším co lze dosáhnout.


Podsvícení



Podsvícení, ach to podsvícení. Jakmile se na monitor podíváte, bude vám hned jasné, že podsvícení zrovna k těm nejlěpším nepatří. Výrazné jsou tmavší boční strany monitoru a dost světlé horní a dolní strany. Z grafu sice vidíte, že horní a dolní okraj je také tmavší než zbytek obrazu, ale to je problém toho, jak vidí lidské oko a optická sonda. Spočítáme-li plochu, kterou zabírá podsvícení s intenzitou 85-100%, dojdeme k nepěknému číslu 23,4%. Ale ani toto číslo bohužel není finální. Protože velká část plochy spadla pod intenzitu 65% dostává panel postih 15%. Ve výsledku je tedy podsvícení vice než podprůměrné (8,4%).





reklama