reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Brutální specifikace grafického čipu ATi R520

15.2.2005, Zdeněk Kabát, článek
Brutální specifikace grafického čipu ATi R520
Na internetu se objevily pravděpodobné specifikace grafického čipu další generace ATi, které snad překračují vše, co jste si jen mohli představit. Že ATi chystá něco velkého jsme věděli, ale podívejte se sami, jak daleko se specifikacemi zašlo. Jen prozradím, že se plánuje výkon 3x vyšší než má Radeon X800XT.
Zatímco Radeon X800 a GeForce 6800 svádějí krvavé boje o hi-endový segment trhu, ATi chystá v pozadí něco, kde mohu oprávněně použít slovo "brutální". Jak je známo, Radeony série X800 byly prakticky jen nadopované 9800, protože kromě 6 vertex pipeline, 16 pixel pipeline a pár dalších optimalizací nepřinesly v architektuře nic nového. Jádro R520 bude ale pořádně nové, protože přináší věci, o kterých se hráčům zatím ani nesnilo.

Předpokládané specifikace čipu ATi R520 jsou následující:
  • 24 "pipelines"
  • 32 texturovacích jednotek (TMU)
  • 96 aritmeticko-logických jednotek (ALU)
  • 192 shader operací za cykl
  • 700MHz frekvence jádra
  • 134,4 miliardy shader operací za vteřinu (na 700MHz)
  • 512MB 256-bit pamětí GDDR3 na 900MHz (1,8GHz efektivně)
  • 57,6 GB/s propustnost (na 1,8GHz)
  • 300-350 milionů tranzistorů
  • 90nm výrobní proces
  • Shader Model 3.0
  • ATi HyperMemory
  • ATi MultiRendering (AMR)
  • Vypuštění: Q2 2005
  • Výkon: více než 3x Radeon X800XT !!!
  • 16x stochastic FSAA
  • Podpora FP32 blending, texturing
  • Programovatelný Primitive Processor/Tesselator
  • Sběrnice PCI Express

Specifikace to jsou opravdu brutální. Za zmínku stojí... snad všechno. Slovo pipeline je uvedeno v uvozovkách, protože u R520 by se již mělo jednat o univerzální jednotky, schopné zpracovávat jak geometrii scény, tak pixely a textury (práce tedy není rozdělena mezi vertex a pixel pipelines). Tento stav by měl být podporován v novém grafickém API od Microsoftu, které nahradí stávající DirectX - WGF 2.0 (Windows Graphics Foundation). Počet texturovacích a výpočetních jednotek je také výjimečný.




Grafická pipeline současných Radeonů X800

Zajímavé je, že R520 by měla obsahovat přes 300 milionů tranzistorů, které navíc budou vyráběny 90nm procesem s celkovou frekvencí čipu 700MHz! Tato kombinace mi přijde naprosto neuskutečnitelná - nový proces, dvakrát více tranzistorů než doposud a ještě vysoká cílová frekvence by mohly s výtěžností pořádně zamávat. Vzpomínáte, na co doplatila GeForce 5800 Ultra?

Dále by měla R520 obsahovat 512MB pamětí , což bylo zatím k vidění jen u Matrox Parhelia, a jejich frekvence se plánuje plných 900MHz (samozřejmě se jedná o GDDR3). Jsem zvědavý, zda-li se Samsungu podaří tak rychlé paměti dodávat v dostatečném množství, a opět zde vidím paralelu s čipem nVidia NV30, která sice obsahovala inovativní DDR2, ale neprosto nedostatkové.

Dále se ATi chystá přijít s novými technologiemi, kde na prvním místě musím zmínit Shader Model 3.0. ATi tak konečně vyhoví specifikaci DirectX 9.0c, což bude mít za důsledek nejen rozšíření možných efektů, ale také urychlení operací se shadery obecně. Podporována bude i technologie HyperMemory, díky které je možné využít systémovou paměť jako paměť grafickou a půjde do ní i zapisovat (což u AGP nebylo možné). Více o HyperMemory najdete ZDE.



Shader Model 3.0 je využit např. ve hře Far Cry

Další specialitkou je ATi MultiRendering, což je paralela pro nVidia SLI. Jedná se tedy o možnost zapojení dvou grafických karet zároveň, ovšem od řešení nVidie se má trochu lišit. Prvním rozdílem by měla být možnost použití dvou odlišných karet a druhým pak to, že odpadá nutnost zapojení můstku - vše je realizováno přes sběrnici PCI Express.

Vylepšení specifikací se dotkne i interního zpracování pipeline a ATi konečně přichází s podporou FP32, tedy 32-bitových výpočtů s plovoucí desetinnou čárkou (pro RGBA kanály celkem 128-bit). Doposud umělo ATi jen FP24, což sice dostačovalo pro Pixel a Vertex shadery 2.0, ale Shader Model 3.0 již vyžaduje FP32. Podporován bude také 16x stochastic FSAA, což je naprostá novinka (dříve ho chystalo 3dfx, budiž mu země lehká).

Kombinace všech těchto faktorů by měla přinést opravdu brutální výkon - více než 3x vyšší než tomu bylo u Radeonu X800XT (ten dosahuje v 3DMarku03 12000 bodů a v 3DMarku05 přes 5000 bodů). Teoretické hodnoty jsou také velmi vysoké - 135 miliard operací se shadery za vteřinu a propustnost 57,6 GB/s je vysoko nad dnešními standardy.

Toto vše by se mělo objevit jež ve druhém kvartále letošního roku a jedn uvidíme, jak vysoko bude položena cena. Otazník také visí nad dostupností, protože výroba tohoto čipu bude velmi náročná. Tak uvidíme, co opět ATi předvede.

Zdroj: fórum neowin.net
reklama