reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Velký test 10x GeForce 6600: testy a srovnání

12.4.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Velký test 10x GeForce 6600: testy a srovnání
Po včerejším díle s popisy karet se teď podíváme na vzájemné srovnání. Budeme posuzovat hlavně hlučnost a účinnost chlazení, příslušenství a software, multimediální schopnosti a samozřejmě i cena karet. V testech jsme se zaměřili nejvíce na přetaktování karet.

Výsledky testů



Zde uvádím pro orientaci několik grafů s výkonem GeForce 6600. Detailní srovnání jsem nevybral za prvé kvůli tomu, že čtenáři tohoto pravděpodobně vědí, do čeho jdou, a za druhé proto, že výkon GeForce 6600 na základní frekvenci není díky možnostem přetaktování až tak důležitý. Vybraná karta pro testy je Leadtek s takty 300/275MHz.

Použité ovladače pro nVidii jsou poslední oficiální ForceWare 71.84, pro ATi pak předposlední Catalyst 5.2 s Catalyst Control Center. Základní deska obsahovala poslední update BIOSu a ovladačů čipsetu. Testovací sestava je následující:

Testovací sestava
Základní deska
Intel D925XCV (čipset 925X + ICH5)
Procesor
Intel Pentium 4 XE 3,40GHz (Gallatin, 200MHz FSB, LGA775)
Paměti
2x 512MB Samsung DDR2-533 (CAS 4, 533MHz)
Grafická karta
ASUS eXtreme N5900 (GeForce PCX 5900, 128MB, 375/350)
MSI NX6200-TD128E (GeForce 6200, 128MB, 300/225)
Leadtek WinFast PX6600TD (GeForce 6600, 128MB, 300/275)
ASUS eXtreme N6600GT (GeForce 6600GT, 128MB, 500/500)
Sapphire Radeon X600XT (Radeon X600XT, 128MB, 500/370)
Sapphire Toxic X700Pro (Radeon X700Pro, 128MB, 425/432)
Pevný disk
Maxtor D740X 6L040J2 (UltraDMA/133, 40GB, 7200 ot./min)
Zdroj
Fortron FSP350-60PN(PF) (ATX12V v1.0, 350W)
Operační systém
Windows XP Professional Service Pack 2 CZ + DirectX 9.0c
Ovladače
nVidia ForceWare 71.84 WHQL (oficiální)
ATi Catalyst 5.2 s Catalyst Control Center (oficiální)

Pro testování jsme ve většině případů použili software Bench'emAll, který dokáže spustit většinou současných herních testů v libovolném rozlišení a s různou úrovní detailů. Call of Duty se nejlépe měří s utilitou CoDbench. Kromě UT2004 a Call of Duty uvádím výsledky bez FSAA, které jsou pro srovnání praktičtější (drží si přijatelný framerate).

Snímky za sekundu, které jsou hlavním artiklem grafů, jsou hlavním parametrem pro testování. V našem případě to znamená, kolik průměrně za celou dobu nahraného dema dokáže grafická karta vykreslit snímků každou sekundu a tedy i jak je hra plynulá. Použitá timedema by měla představovat průměrnou náročnost celé hry, takže naměřené výsledky reprezentují i hratelnost.

Snímky za sekundu
Hratelnost
< 30 fps
omezená hratelnost, trhání
30-40 fps
jakž takž hratelné
40-60 fps
dobrá hratelnost
> 60 fps
ideální rychlost, plynulost

Ideální tedy je, když rychlost překročí 60 snímků za sekundu, a podle toho byste měli nastavovat i detaily a rozlišení her. Pokud máte nějakou extrémně výkonnou grafickou kartu od ATi, která i při zapnutém FSAA dává výsledky přes 100 fps, doporučuji zapnout Temporal AA, který za oběť poloviční rychlosti zdvojnásobí úroveň vyhlazování.

Teoretické testy - 3DMark03 a 05

Nejprve se pojďme podívat na teoretické testy od Futuremarku, které toho sice o výkonu tolik neřeknou, ale každý si s nimi může porovnat svoje vlastní výsledky.





V 3DMarku03 se ještě GeForce 6600 umisťuje o několik málo bodíků za PCX 5900, a to dokonce i v testu DirectX 9, který by měl být na GF6 teoreticky výkonnější. Ztráta na GeForce 6600GT je ukrutných 3200 bodů.



V novější verzi již vidíte, že GeForce FX nemá na nové karty nárok. GeForce 6600 zde překonává 2100 bodů, což není nejhorší, ale stále musíme brát v úvahu taktovací potenciál. Zde jsou ještě dílčí výsledky z 3DMarku05:



Nic nového pod sluncem.
reklama