reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Grafické karty pod OpenCL

3.1.2013, Petr Štefek, recenze
Grafické karty pod OpenCL
Tento článek je aktualizovanou verzí článku z letošního jara, kde jsme se zabývali výkony grafických karet pod OpenCL. Kromě minule testovaných karet zde najdete pětici dalších spolu s novými benchmarky jako GPU Caps Viewer a Basemark.
Dnes se podíváme, jak si vedou grafické karty mimo obligátní herní oblast, kterou obvykle testujeme na našich stránkách. Hlavní pozornost bude věnována OpenCL, které má ambice nahradit izolovaná řešení jako CUDA (Nvidia) nebo DirectCompute. OpenCL se začíná prosazovat, a to především díky faktu, že jej podporují všechny důležité společnosti v tomto odvětví. Za všechny jmenujme např. Intel, AMD, Nvidii a také IBM. Tento článek jsme již z části představili před více než půl rokem, a tak přišel čas na update.





První verze tohoto standardu OpenCL 1.0 byla na světě už v roce 2008. Nejlepší vlastností OpenCL je to, že není vázáno na konkrétní platformu jako je Windows, Linux nebo MacOS, ale jednoduše funguje na všech. OpenCL není vázán ani na konkrétní hardware a není proto potřeba práce s optimalizací pro určitý typ čipu nebo architektury. OpenCL vždy využívá možnosti konkrétního hardware.





GPU jsou tak hlavními kandidáty na efektivní využití pod tímto novým rozhraním OpenCL, které využije jejich teoretický výpočetní výkon i tam, kde doposud mohl sloužit pouze „obyčejný“ procesor (CPU) s omezeným počtem jader, respektive počtem současně zpracovávaných vláken.

OpenCL se bude do budoucna vyvíjet, i když je v současné době formálně zastaven a další verze bude velmi pravděpodobně uvolněna až příští rok. V této chvíli je OpenCL v aktuální verzi 1.2. Je zde ovšem nutné mít na paměti, že je vždy nutné mít instalovány poslední ovladače.


Testovací sestava


Testovací systém byl složen z přetaktovaného procesoru Intel Core i7-3770K 3.5@4.0 GHz chlazeného chladičem Scythe Ninja. Jako základ posloužila základní deska Gigabyte s čipsetem Z77 s pamětí A-DATA DDR3 1600 MHz 2x 4 GB. Celý systém napájel 1200W zdroj Gigabyte Odin.


Testovací sestava
ProcesorIntel Core i7-3770K 3.5@4.0GHz
Zákl. deskaAsus P8Z77-V Deluxe
Operační paměť RAMA-Data Gaming Series DDR3 1600 MHz 2x 4 GB
ZdrojGigabyte Odin 1200 W
Grafické kartyGigabyte GeForce GTX 680 2048 MB
Gigabyte GeForce GTX 580 1536 MB
Gigabyte GeForce GTX 570 1280 MB
Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1024 MB
Gigabyte GeForce GTX 550Ti 1024 MB
Gigabyte GeForce GTX 650 1024 MB
Asus GeForce GTX 660 2048 MB
Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2048 MB
AMD Radeon HD 7970 3072 MB
AMD Radeon HD 7950 3072 MB
AMD Radeon HD 7870 2048 MB
AMD Radeon HD 7850 2048 MB
AMD Radeon HD 7770 1024 MB
AMD Radeon HD 7850 1024 MB
Gigabyte Radeon HD 6970 2048 MB
GIgabyte Radeon HD 6950 2048 MB
Monitor30" LCD HP LP3065w
Operační systémWindows 7 64bit SP1


Testovací sestava běžela na operačním systému Windows 7 64 bitů SP1. Jako zobrazovací zařízení posloužil 30“ LCD monitor s maximálním rozlišením 2560×1600 px.


Použité ovladače


  • Catalyst 12.4 WHQL
  • Catyst 12.9 WHQL
  • GeForce 301.10 WHQL
  • GeForce 306.97 WHQL


Testovací benchmarky


  • Luxmark 2.0
  • SiSoft Sandra 2012 (SP4)
  • CLBenchmark 1.1
  • Adobe Photoshop CS6
  • Rightware Basemark CL
  • GPU Caps Viewer
reklama