reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Samsung 226BW - 22" mánie pokračuje

28.5.2007, Pavel Kovač, recenze
Samsung 226BW - 22" mánie pokračuje
Nedávno jsme testovali 22" ViewSonic, ještě předtím to byl 22" Samsung a dnes se podíváme opět na Samsung, který je nástupcem modelu 225BW. Oproti tomu má 226BW nižší odezvu, kontrast je udáván jako 3000:1 (avšak dynamický) a v neposlední řadě monitor dostal i nový kabátek.

Odezva


Hlavní změnou oproti předchozímu modelu 225BW je urychlení odezvy z 5 ms na 2 ms. To je ve své podstatě teoreticky urychlení více než dvojnásobné. Z testů odezvy je celkem zřejmé, že toto teoretické urychlení realitě vcelku odpovídá. Model 225BW měl průměrnou celkovou odezvu 18,2 ms, dnešní model ji zkrátil na 8,8 ms. To je opravdu značné urychlení a zaručeně bude znatelné i pouhým okem.


Odezva v závislosti na změně

U odezvy 0-175-0 jsem narazil na (v poslední době) celkem častý jev a to schody v odezvě. Je to škoda, protože jinak odezva jako taková je velice dobrá a jistě je lákadlem pro spoustu hráčů akčních FPS her.


Odezva 0-175-0 (20ms/div)

I odezva šedá-šedá má stejné problémy se schody. Hodnoty se prodloužily až k rise = 11 ms a fall = 5 ms.


Odezva typu šedá-šedá (20ms/div)


Inputlag


Už v kapitole o elektronice samotného panelu jsem se zmiňoval o tom, že elektronika Genesis nemá problémy s inputlagem. Nyní se můžeme podívat na samotný test inputlagu. Z následujícího grafu je velice hezky vidět, že inputlagem monitor netrpí.


Inputlag (4ms/div)

Pozn.: Šedě je na grafu vyobrazen průběh blikání CRT obrazovky a zeleně LCD obrazovky.


Sledování videa




Nejprve jsem spustil vcelku tmavý HD film a soustředil jsem se na právě na tmavé scény. Byl jsem hodně mile překvapen, jak si monitor s těmito problematickými scénami poradil. Měřená odezva tomu i nasvědčovala. Stačí letmý pohled na graf odezvy a víte, čím je to způsobeno. Odezva v tmavých tónech je zkrátka nejlepší, a tak se horory stávají opravdovým zážitkem. Světlé scény jsou na tom malinko hůře, ale stále jsou velice pěkné. Barvy ve filmech nejsou vůbec špatné, avšak mají trochu pastelový nádech, a tak je třeba je trochu zkalibrovat v OSD menu. To však platí pro valnou většinu TN panelů, takže toto stěžování nepadá zrovna na úrodnou půdu.


Hraní her




A jak jsou na tom hry? Velice dobře a to hlavně díky velice dobré odezvě. Barvy jsou sice pastelové, ale to u her prakticky nevadí a většina hráčů hledí hlavně na samotnou odezvu. Nejprve jsem se podíval na hru Half-Life 2, která je jedna z nejnáročnějších na odezvu. Při extrémně rychlém pohybu vidíme menší rozmazávání textur, ale při běžném hraní toto rozmazávání vidět není. Zatvrzelí vyznavači CRT monitorů jistě stále uvidí i v tomto velmi rychlém LCD panelu pár chybiček, ale většině hráčů tento panel bude dostačovat. U her na enginu Doom 3 je odezva ještě výrazně lepší a je to hlavně díky tomu, že tyto hry mají v scénách hodně tmavé barvy. Naopak Unreal engine 2 (Unreal Tournament 2004) na tom je malinko hůř, ale stále velice dobře.


Stabilita kontrastu


Díky tomu, že je jas regulován pomocí podsvětlovacích trubic, kontrast kolísá pouze ve velmi malém rozpětí ( minimální je 86 %). To je velice potěšující zpráva, protože i když si snížíte jas na minimum, neztratíte prakticky nic z kontrastu.

reklama