reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Semprony proti Athlonům - souboj levných s drahými

19.9.2005, Eagle , recenze
Semprony proti Athlonům - souboj levných s drahými
Levné procesory Sempron v nižší cenové kategorii sekundují dražším kolegům Athlonům 64. Oproti nim mají menší velikost paměti cache a zároveň nemají tak rychlé paměti. Jsou toto rozdíly, které ospravedlňují téměř padesátiprocentní cenovou prémii za Athlon 64 ? Podíval jsem se na to, jak si vedou oba typy levných čipů se 128 a 256kB L2 cache proti dražším modelům s 512kB či 1MB a dual-channel DDR400.

V poměrně oblíbené hře Half-Life 2 se situace ještě více prohlubuje. Samotný Opteron 146 je o sedm procent rychlejší než Athlon 64 3200+. Rozdíl mezi oběma Semprony je prakticky totožný. I níže taktovaný Athlon 64 zde poráží dnes nejrychlejšího zástupce levných procesorů o slušná čtyři procenta.

snímků za vteřinu (větší je lepší)
Sempron s 128 kB
Sempron s 256 kB
Athlon 64 s 512 kB
-16%
-11%
nárůst o 200 MHz
Athlon 64: + 8%
Sempron s 256kB: + 7%

Rozdíl mezi oběma řadami při nárůstu frekvence je opět jeden procentní bod ve prospěch Athlonu 64.


V demu lze opět zaznamenat určité propady. V extrémních situacích dosahují Semprony o cca. 50 až 70 snímků za vteřinu méně než Athlon 64 a Opterony. To jsou ale situace s vysokým počtem snímků za vteřinu, které nás při hraní nemusí příliš zajímat. Rozdíly v minimálních hodnotách mohou být špičkově až 30 snímků za vteřinu v neprospěch Sempronů - demo je ale ve všech případech plynulé.


3DMark 2005 obsahuje test nazvaný Battle for Proxycon. Tento je velmi náročný na výkon grafické karty. A jak je vidět z výsledků, rozdíly jsou zcela minimální. Demo je trhané se všemi procesory - grafická karta GeForce 6600 GT jednoduše nezvládá.

snímků za vteřinu (větší je lepší)
Sempron s 128 kB
Sempron s 256 kB
Athlon 64 s 512 kB
-2%
-1%
nárůst o 200 MHz
Athlon 64: + 1%
Sempron s 256kB: + 1%

Rozdíly jsou ve všech případech zcela minimální. Tam, kde je brzdou jiná součástka počítače, nic nepomůže.


Přímo vzorový příklad toho, jak grafická karta limituje celkový dojem. Rozdíl je maximálně 1 snímek za vteřinu, což je opravdu minimální hodnota.


Jako poslední je test Commanche 4. Výsledek je prakticky totožný s tím, co už jsme mohli vidět v jiných hrách. Opteron je rychlejší než Athlon 64 o více než čtyři procenta, rozdíl mezi Semprony je pak dokonce pět procent.

snímků za vteřinu (větší je lepší)
Sempron s 128 kB
Sempron s 256 kB
Athlon 64 s 512 kB
-12%
-8%
nárůst o 200 MHz
Athlon 64: + 10%
Sempron s 256kB: + 9%

Růst výkonu s rostoucí frekvencí je opět téměř lineární. Sempron získává opět o jeden procentní bod méně.


Při porovnání průběhu není vidět nějaké dramatické rozdíly. Opteron a Athlon 64 jsou všude rychlejší, Semprony místy propadnou (např. desátá vteřina). Jinak jsou rozdíly malé, kde hra cukne na Sempronu 3300+, cukne i na Opteronu.


Závěr

I přes to, že jsou Semprony nasměrovány do nižších cenových skupin, a jejich výkon tak má být nižší, aby se nějak odlišily od dražších Athlonů 64, vedou si velmi dobře. V mnoha případech je rozdíl prakticky nulový - to v okamžiku, kdy program není příliš závislý na práci s pamětí. Mezi takové programy zjevně patří enkódování audia a videa. Dále je zde velká skupina programů, kde je rozdíl pouze kolem dvou až pěti procent. Na druhou stranu ale také existují případy, kdy jsou Semprony o desítky procent pomalejší. Jedná se především o hry, práci s archivy a kompilaci zdrojového kódu. V těchto případech dokonce často o 200 MHz pomalejší Sempron 3100+ s 256kB L2 cache výkonem dotáhnul 3300+ s pouze 128 kB. Naštěstí ale netrpí nové Semprony neduhy, které postihovaly Celerony a kterými trpěl i před rokem testovaný Sempron 3100+ starší revize CG společně s Radeonem 9800 Pro na AGP - a sice viditelným cukáním v některých scénách. Dnešní Semprony sice místy také cuknou, ale jen velmi neznatelně. Buďto AMD udělalo něco s jejich řadičem pamětí a řadičem L2 cache (a v této oblasti k nějakým změnám došlo) nebo má nVIDIA mnohem lépe naprogramované ovladače než ATI. Kde je pravá příčina, je těžké říct.

Samotný dual-channel DDR400 může v extrémních případech přidat až 30% výkonu (viz test Linpack). S takovou situací se ale v reálu málokdy setkáme. V některých případech byl ovšem vliv rychlejších pamětí znát. Jednalo se například o paměťově náročný test SuperPI nebo test Aquamark 3.

Co se výhodnosti mezi cache a frekvencí týče, AMD zvolilo svůj model numbering oprávněně. Mohu totiž s jistotou říct, že 3300+ se 128 kB cache na 2.0 GHz je rychlejší než 3100+ s 256 kB a 1.8 GHz. O 11% vyšší frekvence se ve většině testů projevila růstem výkonu o 7 až 10%, což je rozhodně víc, než jaký je rozdíl ve výkonu mezi stejně taktovanými Semprony s různě velikou cache.

Z hlediska škálovatelnosti ale nesmíme zapomínat na jeden důležitý faktor - Semprony evidentně výkonem rostou o maličko pomaleji. V mnoha testech byl zjištěn jeden procentní bod rozdílu. Pokud tedy uvažujeme přetaktování o 800 MHz, bude bude celkový propad činit 1% na čtvrtou, tedy něco málo přes 4%. Pokud uvažujeme třeba test Commanche 4, kde je mezi Athlonem 64 a Sempronem 3400+ rozdíl -8%, pak to znamená, že při 2800 MHz by byl rozdíl výkonu mezi oběma procesory zhruba 12%. Tedy Sempron by poskytoval výkon odpovídající zhruba Athlonu 64 na 2550 MHz.

Za zapůjčení procesorů děkuji společnosti FOX Computers a českému zastoupení AMD.


Za zapůjčení grafické karty a základních desek pak společnosti LEVI International.


reklama