Sapphire Radeon HD 5850 Toxic: nadstandard pro naročné
8.3.2010, Petr Štefek, recenze
Sapphire má již delší dobu ve svém portfoliu grafických karet edici s názvem Toxic, která se vyznačuje nadstandardními takty a také lépe dimenzovaným chlazením grafického jádra. Pojďme se nyní na jednoho zástupce podívat trochu blíže. Vyplatí se?
Kapitoly článku:
- Sapphire Radeon HD 5850 Toxic: nadstandard pro naročné
- Sapphire Radeon HD 5850 Toxic - bližší pohled
- Testovací sestava a testy
- ArmA 2
- Battleforge
- Call of Duty: World at War
- Crysis Warhead
- Need For Speed Shift
- S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky
- Tom Clancy's H.A.W.X.
- World on Conflict: Soviet Assault
- Spotřeba a teploty
- Závěr
Radeon HD 5850 je v posledních měsících jasnou volbou pro náročné hráče, kteří požadují maximální výkon a kvalitu zobrazení v posledních herních peckách. Jeho problémem, tedy hlavně v počátcích, byla jeho nedostupnost a přetrvávajícím problémem je vyšší cena, která se pohybuje zhruba o tisíc korun výše, než jsme při uvedení předpokládali. To je ovšem pochopitelné, protože AMD nic nenutí ceny snižovat. Radeon HD 5850 1GB v průměru poráží (nebereme-li v úvahu podprůměrné tituly jako Batman) i GeForce GTX 285, která je podstatně dražší.
Do příchodu GeForce GTX480/470 se budeme muset spoléhat na osvědčenou kartu, a tou Radeon HD 5850 bezpochyby je. Podpora DirectX 11 vypadala pro novou generaci Radeonů jako jasná výhoda, ale počáteční nadšení poměrně rychle ochablo a dočkali jsme se pouze pár izolovaných patchů a nebo narychlo splácané podpory. Samozřejmě, na trhu je už dokonce i jedna hra, která DirectX 11 podporuje - Aliens vs. Predator 3 (osobní zkušenosti se stabilitou DirectX 11 pod Windows 7 jsou ovšem tristní), ale konkrétních výhod se dočkáme tak za půl až třičtvrtě roku. Tento samotný fakt ale není problémem pro toho hráče, jemuž grafická karta vydrží dva roky i déle.
Radeon HD 5850 je vybaven posledním jádrem RV870 (55nm), které nabízí 1600 výpočetních jednotek alias stream procesorů, ale v tomto případě je jich využito pouze 1440, aby nekonkuroval výše postavenému a dražšímu Radeonu HD 5870. Do vínku dostal model HD 5850 také GDDR5 paměti o kapacitě 1 GB, které spolu s 256-bitovou sběrnicí dokáží poskytnout kartě více než slušnou propusnost. Největší devizou Radeonu HD 5850 je jeho zcela dostatečný výkon pro libovolnou herní pecku na trhu a po přetaktování vás snadno dožene pochybnost, zda normální hráč potřebuje vícečipové grafické karty a nejdražší jednojádrové modely.
To je způsobeno především tím, že dnes jdou vyvíjeny hry pro několik různých platforem, aby se ušetřil čas a peníze na vývoj. Z toho plyne fakt, že musí fungovat i na poměrně zastaralém hardware herních konzolí (z pohledu vývoje hardware na PC). Konzolisti jsou spokojení a "pcčkáři" s nabušenými sestavami se mají jen zřídka kdy možnost potěšit pohledem na skutečnou hi-tech grafiku v nových herních titulech (netrpělivě očekáváme Crysis 2).
Do příchodu GeForce GTX480/470 se budeme muset spoléhat na osvědčenou kartu, a tou Radeon HD 5850 bezpochyby je. Podpora DirectX 11 vypadala pro novou generaci Radeonů jako jasná výhoda, ale počáteční nadšení poměrně rychle ochablo a dočkali jsme se pouze pár izolovaných patchů a nebo narychlo splácané podpory. Samozřejmě, na trhu je už dokonce i jedna hra, která DirectX 11 podporuje - Aliens vs. Predator 3 (osobní zkušenosti se stabilitou DirectX 11 pod Windows 7 jsou ovšem tristní), ale konkrétních výhod se dočkáme tak za půl až třičtvrtě roku. Tento samotný fakt ale není problémem pro toho hráče, jemuž grafická karta vydrží dva roky i déle.
Radeon HD 5850 je vybaven posledním jádrem RV870 (55nm), které nabízí 1600 výpočetních jednotek alias stream procesorů, ale v tomto případě je jich využito pouze 1440, aby nekonkuroval výše postavenému a dražšímu Radeonu HD 5870. Do vínku dostal model HD 5850 také GDDR5 paměti o kapacitě 1 GB, které spolu s 256-bitovou sběrnicí dokáží poskytnout kartě více než slušnou propusnost. Největší devizou Radeonu HD 5850 je jeho zcela dostatečný výkon pro libovolnou herní pecku na trhu a po přetaktování vás snadno dožene pochybnost, zda normální hráč potřebuje vícečipové grafické karty a nejdražší jednojádrové modely.
To je způsobeno především tím, že dnes jdou vyvíjeny hry pro několik různých platforem, aby se ušetřil čas a peníze na vývoj. Z toho plyne fakt, že musí fungovat i na poměrně zastaralém hardware herních konzolí (z pohledu vývoje hardware na PC). Konzolisti jsou spokojení a "pcčkáři" s nabušenými sestavami se mají jen zřídka kdy možnost potěšit pohledem na skutečnou hi-tech grafiku v nových herních titulech (netrpělivě očekáváme Crysis 2).
Grafická karta | Radeon HD 5870 | Sapphire Radeon HD 5850 Toxic OC | Sapphire Radeon HD 5850 Toxic |
GPU | Cypress | Cypress | Cypress |
Počet tranzistorů | 2.15 mld. | 2.15 mld. | 2.15 mld. |
Výrobní technologie | 40 nm | 40 nm | 40 nm |
Frekvence jádra | 850 MHz | 915 MHz | 765 MHz |
Frekvence shaderů | 850 MHz | 915 MHz | 765 MHz |
Počet shaderů | 320 (5D) | 288 (5D) | 288 (5D) |
Pixel fillrate | 27 200 Mpix/s | 29 280 Mpix/s | 24 480 Mpix/s |
Texel fillrate | 68 000 Mtex/s | 65 880 Mtex/s | 55 080 Mtex/s |
Počet RBE | 32 | 32 | 32 |
Počet TMU | 80 | 72 | 72 |
Velikost paměti | až 2048 MB GDDR5 | až 1024 MB GDDR5 | až 1024 MB GDDR5 |
Frekvence paměti | 4 800 MHz | 5 230 MHz | 4 500 MHz |
Šířka sběrnice | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Propustnost sběrnice | 153 600 MB/s | 167 360 MB/s | 144 000 MB/s |
Verze DirectX | DirectX 11 | DirectX 11 | DirectX 11 |