reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

GeForce 256 DDR již s 64 MB paměti

9.3.2000, Jindřich Šaršon, zpráva
GeForce 256 DDR již s 64 MB paměti
Další zvýšení výkonu pro notorické hráče
Ač se grafické karty vybavené čipem GeForce 256 prodávají již více jak půl roku, stále patří mezi špičku, alespoň mezi hráči. Přesto že čip zůstává stejný, výkon se mění - díky různým typům pamětí. První GeForce 256 byla vybavena 32 MB SDR (single data rate) paměti, která běžela na frekvenci 166MHz. Asi o měsíc později se objevila verze s rychlejší DDR RAM, u které došlo k nárůstu výkonu zejména při hraní her ve vysokém rozlišení s 32-bitovou barevnou hloubkou (TrueColor). A jako by to nestačilo, před několika dny představila firma Dell novinku - kartu GeForce plus, která je vybavena dvojnásobnou velikostí této rychlé paměti.

Možná vás překvapí, proč zrovna firma Dell, která zrovna nepatří mezi nejznámější výrobce grafických karet. Ovšem patří mezi přední výrobce počítačů, a proto zatím nabízí tento model exkluzivně jako doplněk k modelům série Dell Dimension B. Je to poměrně chytrý krok, jak zpropagovat své počítače, samozřejmě se firma Dell nechce uzavřít a v nejbližší době začne prodávat tyto karty i samostatně. Konkurence představí stejně vybavené modely do měsíce, exkluzivita Dellu tedy zřejmě dlouho nezůstane.

Pojďme se podívat, jak se projeví dvojnásobná paměť ve výkonu. Bohužel sehnat dotyčnou kartu v ČR je zatím nemožné, musíme se tedy spokojit s výsledky testů, které byly uveřejněny na zahraničních serverech. Dle serveru MaximumPC tedy dopadlo srovnání takto:

Ikona Odkaz na databázi
GeForce 256 32MB SDR SDRAM
GeForce DDR 32MB DDR SDRAM
Dell GeForce DDR 64 MB DDR SGRAM
Ovladač
nVidia Reference
3.68
nVidia Reference
3.68
Dell Reference
3.77
Quake III
1024x768 32-bit color
31.3 fps
44.1 fps
50.4 fps
Quake III
1280x1024 32-bit color
18 fps
20.9 fps
30 fps
Quake III
1600x1200 32-bit color
7 fps
8.2 fps
19.3 fps
Half-Life
1024x768 16-bit color
49.2 fps
53.9 fps
54.7 fps
Unreal Tournament
1024x768 16-bit color
25.2 fps
25.4 fps
25.4 fps
3DMark 2000
1280x1024 32-bit color
1,569
2,182
2,406
3DMark 2000
1600x1200 32-bit color
1,062
1,442
1,635
Core Clock/Memory clock
120 MHz / 166 MHz
120 MHz / 150 MHz
120 MHz / 150 MHz


Jak je vidět, zrychlení se projeví zejména při vysokém rozlišení u her, které používají velké textury (typické pro Quake III Arena). Ovšem ruku na srdce - toužíte po tom hrát hru v rozlišení 1200x1600? Pokud ano, pak se připravte na to, že budete lehčí o $380. A ti, kterým stačí o něco nižší rozlišení, mohou v klidu zůstat u GeForce s 32 MB SDR.

Je jasné, že honba za výkonem není u konce, v nejbližších několika měsících by se měly objevit nové čipy od nVidia, zatím známé pod kódovým názvem NV11 a NV15 a jsou tu i další výrobci, kteří určitě neusínají na vavřínech.


Dle MaximumPC

reklama