reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Test Radeonu X1900GT: nová generace ATi levněji

16.5.2006, Zdeněk Kabát, recenze
Test Radeonu X1900GT: nová generace ATi levněji
Do ruky se nám dostala úplná novinka na trhu grafických karet, Sapphire Radeon X1900GT s 256MB paměti. Základem této karty, jejíž cena se bude pohybovat pod 8000 Kč, je high-endové jádro R580 osekané na 36 pixel shaderů. Dokáže se s tímto teoretickým výkonem prosadit proti GeForce 7900GT či Radeonu X1800XT?

Testovací sestava



K testu grafických karet jsme použili sestavu postavenou na desce MSI s čipsetem nForce4 SLI a na Athlonu 64 FX-55. Tento procesor sice již není to nejlepší, co lze na trhu sehnat, což je vidět i na některých testech, ve kterých je grafika limitována (např. Far Cry či Battlefield 2 v nastavení bez zapnutého FSAA):

Testovací sestava
Základní deska
MSI K8N Diamond (nVidia nForce4 SLI)
Procesor
Athlon 64 FX-55 (ClawHammer, 2,6GHz, 1MB L2)
Paměti
2x 512MB Mushkin Enhanced PC3700 DDR SDRAM (466Hz, CL2.5)
Grafická karta
Sapphire Radeon X850XT (16x1, 520/540, 256-bit, 256MB)
Sapphire Radeon X1800GTO (12x1, 500/500, 256-bit, 256MB)
Sapphire Radeon X1800XT (16x1, 625/700, 256-bit, 512MB)
Sapphire Radeon X1900GT (12x3, 575/600, 256-bit, 256MB)
Sapphire Radeon X1900XT (16x3, 625/725, 256-bit, 512MB)
Leadtek GeForce 6800GS (12x1, 425/500, 256-bit, 256MB)
MSI GeForce 7600GT (12x1, 550/700, 128-bit, 256MB)
ASUS GeForce 7900GT (24x1, 450/660, 256-bit, 256MB)
Pevný disk
Seagate Barracuda 7200.7 (UltraDMA/133, 80GB, 7200 ot./min)
Zdroj
Thermaltake Purepower TWV 500W (ATX12V v2.0, 500W)
Operační systém
Windows XP Professional Service Pack 2 CZ + DirectX 9.0c
Ovladače
84.21_forceware_winxp2k_english_whql
6-4_xp-2k_dd_ccc_wdm_enu_30895

V tabulce vidíte i hlavní parametry karet, které se účastnily testu. Jen co se týče grafů, rád bych zdůraznil, že tmavou oranžovou jsou v nich zaneseny karty ATi, zatímco zelená patří nVidii. Tmavou modrou jsem vyznačil testovaný Radeon X1900GT.

Byly použity poslední ovladače, které jsou k dispozici jako oficiální na stránkách ATi a nVidie. Jejich nastavení při testech bylo následující.

ATi Catalyst 6.4
  • Catalyst A.I.: Standard*
  • Mipmap Detail Level: Quality
  • Wait for Vertical Refresh: Always Off
  • Smartshader Effects: None

nVidia ForceWare 84.21
  • Výkonnost systému: Kvalita
  • Vertikální synchronizace: Vyp.
  • Nutit mipmapy: žádná
  • Konformní uchycení textury: Zap.
  • Trilineární optimalizace: Zap.
  • Anizotropní optimalizace mip filtru: Vyp.
  • Anizotropní optimalizace vzorku: Zap.
  • Antialiasing s gamma korekcí: Zap.
  • Antialiasing s průhledností: Vyp.
  • Trojité vyrovnávaní: Vyp.
  • Negativní odklon LOD: Povolit

Syntetické a herní testy



Zde je seznam testů, které byly k recenzi použity:

Použité testy
- syntetické
3DMark03 (patch 3.6.0)
3DMark05 (patch 1.2.0)
3DMark06 (patch 1.0.2)
AquaMark3
- DirectX
Far Cry (patch 1.32, Research)
Battlefield 2 (Gulf of Oman)
Serious Sam 2 (Branchester)
F.E.A.R. (default)
Need For Speed: Most Wanted
The Elder Scrolls IV: Oblivion
- OpenGL
Quake 4 (guru5)
The Chronicles of Riddick (panoptical02)

Několika slovy se zmíním o metodice testování. Teoretické testy, tedy 3DMark03, 3DMark05 a 3DMark06 jsou jasné. I verze, která se dá stáhnout ze stránek FutureMarku zdarma, obsahuje přímočarou metodu získání základního skóre a právě to je samozřejmě zaneseno do grafů. AquaMark3 je na tom naprosto stejně.

Hry Far Cry, Chronicles of Riddick a Quake 4 byly testovány přes utilitu Bench'emAll, která nabízí celou řadu nastavení včetně snadného výběru testovací mapy (použity byly Research, Panoptical, resp. guru5). Přímo z menu byl testován F.E.A.R. a na ostatní testy byly použity různé utility (Serious Sam 2 ze serveru Guru3D, k otestování Battlefield 2 posloužilo demo od Dušana Šimonoviče a NFS Most Wanted jsme testovali přes FRAPS).

Nově jsem zařadili test ve hře The Elder Scrolls IV: Oblivion, která je momentálně graficky nejpropracovanější hrou vůbec. Nastavení jsme nezvolili naprosto maximální jako u ostatních titulů, ale některé detaily byly staženy (např. Tree Fade, Grass Distance, Exterior Shadows na 50% a Self Shadows a Shadows on Grass vypnuty). Testováno bylo ve dvou různých prostorách - "Dungeon" značí kamenné chodby a haly podzemí, zatímco "Woods" jsou lesní plochy. Jak uvidíte, výsledky se hodně různí.



Protože Oblivion neobsahuje žádný oficiální benchmark, bylo nutné ho testovat ručně přes Fraps. Každé měření jsem prováděl 3x a výsledek zprůměroval, takže odchylka by měla být jen minimální. Testované úseky jsou asi 25-30-sekundové a vybraná místa poměrně graficky náročná. Více již v testech samotných.a
reklama