reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

PhysX aneb akcelerovaná fyzika ve hrách

20.8.2008, Petr Štefek, článek
PhysX aneb akcelerovaná fyzika ve hrách
V poslední době se živě diskutuje o fyzikálních výpočtech ve hrách. Nvidia koupila Ageiu, Intel má Havok a AMD/ATI nic. Je zřejmé, že fyzikální hrátky ve hrách budou stále častější a dočkáme se propracovaných efektů. Pojďme si shrnout vývoj a současný stav.

Ghost Recon: Advanced Warfighter 2






Tato hra je na trhu již nějaký ten pátek, a tak náročnost na výkon dnešního hardware je spíše zanedbatelná a hru si velmi dobře zahrajete i na dnešním low-endu. GRAW 2 byl pro PhysX optimalizován už za dob prvního boomu akcelerátoru PhysX ještě pod taktovkou Ageia. Přes vzdálenější datum narození vypadá GRAW 2 při zapnutí hardwarové akcelerace fyziky o poznání reálněji. Vše se více hýbe, vše je mnohem živější než v případě vypnuté podpory akcelerace fyziky. Pokud jste nikdy Ghost Recon nehráli, tak právě nyní je vhodný čas užít si válčení s hutným bonusem.


Unreal Tournament 3 – PhysX Mod






Nvidia velmi dobře vsadila na Unreal Engine 3, který podporuje rozhraní PhysX už od samého počátku vývoje. Na tomto engine je a bude založeno s přehledem nejvíce her na platformě PC, takže se nemusíme bát o budoucnost PhysX ani v připravované pecce Gear of War 2 nebo MMORPG Mortal. V testu jsem využil mapu heatray, která je přístupná i ve volně stažitelné demoverzi této hry. PhysX ve spojení s Unreal Engine 3 je velmi důležitý signál pro celý herní průmysl, že to Nvidia myslí opravdu vážně, neboť prodaných licencí pro připravované hry se čítají již na stovky. S tímto enginem počítají i takové herní kolosy jako je EA.


Warmonger






Warmonger je hrou speciálně vytvořenou pro demonstraci možností PhysX pod taktovkou Nvidie. Hra samotná využívá Unreal Engine 3 a svou hratelností nikoho asi příliš neohromí, ale také je zadarmo v plné verzi ke stáhnutí v PhysX Pack 1 na webu Nvidie. Výkony při zapnuté akceleraci skrze grafickou kartu vidíte v grafu. Opět se dá hovořit o ohromném nárůstu FPS. Nutné je ovšem nezapomínat, že tyto aplikace jsou velmi účelově vyrobeny pro propagaci PhysX a reálné hry mohou těžit z možnosti PhysX akcelerace o poznání méně.

Pokud se podíváme na listinu her podporujících PhysX (zapomeňme na chvíli, že u většiny těchto her žádnou náročnou fyziku nenajdeme), tak jasně vidíme, že mnohá studia tento standard přijala a mnohá se k tomu chystají. Pokud se Nvidii povede ve spolupráci s Ubisoftem zapracovat na demonstraci v připravované hře FarCry 2 (Dunia Engine) a s Epic Games na řežbě Gears of War, tak bude mít skoro vyhráno. Možná je ještě čas pro AMD zamyslet se nad holportem s Intelem a přijmout PhysX pokud nemá nic lepšího a konkurenceschopnějšího na skladu. Dost dobře by pak bylo možné, že PhysX by mohl být standardem v akceleraci a využít by ho mohl každý akcelerátor Nvidia a ATI.
reklama