reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Asociace reklamních agentur IAB přiznala: S reklamami jsme to přehnali

17.10.2015, Milan Šurkala, aktualita
Asociace reklamních agentur IAB přiznala: S reklamami jsme to přehnali
Reklamy štvou obrovské množství uživatelů internetu a nyní dokonce i asociace reklamních agentur a mediálních společností Internet Advertising Bureau sama přiznala, že se to už přehání. Chce zavést příjemnější model reklam L.E.A.N.
Americká asociace mediálních společností, reklamních agentur a jiných společnosti, které se věnují digitálním médiím Internet Advertising Bureau sama přiznala, že situaci kolem reklam na internetu nezvládla a dnešní stav je velmi špatný i jejím vlastním přičiněním. Vyjádřil se tak viceprezident IAB Scott Cunningham. Jde o to, že se kladl velký důraz na inzerenty, přičemž se zapomínalo na konzumenty reklamy, běžné zákazníky. Ti jsou dodnes otravováni agresivními reklamami, do kterých se občas zatoulá i nějaký ten malware. Mají nepříznivý dopad na výkon a stav baterie mobilních zařízení.


Internet Advertising Bureau logo


Toto vše způsobilo, že uživatelé začali ve zvýšené míře používat různé systémy blokující reklamu. Např. v USA počet lidí blokujících reklamu podle PageFair vzrostl za poslední rok o 48 % na 45 milionů, často slýcháme i čísla přesahující třetinu uživatelů. Toto je ale dvousečná zbraň, která sice v první chvíli uživatelům pomůže se zbavit obtěžujících reklam, ale vede k tomu, že snižující se příjmy médií na provoz je posléze nutno získat jinde a řešení jdou opět proti uživatelům. Proto dnes média přechází k jiným způsobům, jak financovat svůj chod.

Model obsahu "zdarma" placený zobrazením a případným kliknutím na reklamu dostává kvůli blokování velké trhliny. Média odchází od nepřímého placení (tím, že si uživatel nechá zobrazit reklamu, ale provoz webu přímo neplatí ze své kapsy) k přímému placení, což jsou např. různé formy předplatných. Výsledkem jsou sice komfortnější stránky bez reklam, ale uživatelem už přímo placené. Často se objevuje i druhá možnost. Jistě jste si všimli, že spousta webů dnes kouskuje i velmi krátké články na neuvěřitelně vysoké množství kapitol (nejčastěji různé "10 tipů jak..., 15 nej...", kde je každý tip na speciální stránce). Tím zvyšuje zobrazení reklam aspoň u lidí, kteří ještě neblokují reklamy. Opět je výsledkem to, že konzumace obsahu je obtížnější a otravuje to úplně všechny. V prvním případě kvůli nutnosti přímé platby, v druhém kvůli nesmyslnému rozkouskování článků.

IAB chce toto ale změnit a přišla s iniciativou L.E.A.N. neboli Light Encrypted Ad choice supported Non-invasive ads. Ta by měla přijít se souborem standardů a pravidel, které by zajistily méně objemné reklamy, které budou pro uživatele stravitelnější v rozumnějším počtu, především by měly být i užitečnější (např. aby se nezobrazovaly poté, co už uživatel koupil daný produkt) a bezpečnější (šifrované). Cílem tedy je, aby blokování reklam už nenarůstalo (zejména u mobilů, kde je to ještě "v plenkách") a aby internet kvůli tomu v konečném důsledku nebyl svázán přímými platbami za obsah webů nebo aby weby nepřicházely s nepříjemnými způsoby, jak zvýšit počty zobrazení reklam často opět na úkor uživatelů.

Zdroj: pcworld.com, iab.com
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama