reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
23.2.2016, Michal Hala, aktualita
Ve velmi sledovaném a velmi intenzivně komentovaném sporu Applu s FBI kvůli odemčení iPhonu teroristy ze San Bernardina se bývalý CEO Microsoftu Bill Gates postavil na stranu FBI. Můžeme s ním nesouhlasit, nebo mu můžeme přitakat.
Zdeněk Michálek (284) | 25.2.201612:32
asi není co řešit. Pokud padne soudní rozhodnutí, Apple ho musí respektovat ­- ale to rozhodnutí nesmí být o univerzálním klíči pro FBI, ale o tom, že Apple sám a vlastními prostředky mobil ­"odemkne­" a data z něj v nezakryptované podobě dostane. Na základě soudního příkazu, pro jeden konkrétní případ. Ano, vznikne precedens, ale ten přece vznikl už dávno pro stovky jiných podobných případů ­- odemčení trezoru policejním zámečníkem, zabavení PC a prozkoumání disku... Státní moc je použita pro to, aby získala přístup k tomu, co jednotlivec chtěl utajit, ochránit.

Hlavní co nesmí nastat je povinnost jedince vydat důkazy proti sobě ­(­"pokud nám nedáš heslo ke svému Apple, máme právo tě oběsit­").

Tohle celé je ­- přesně jak tu někdo psal ­- PR Apple a FBI.
Odpovědět0  0
Aros (547) | 25.2.201623:42
"Možná se dá namítnout, že Applu nejde ve skutečnosti o soukromí jeho uživatelů, ale hlavně o vyvolání dojmu, jak moc mu na nich záleží.­"

Ano, tak nějak to bude. A ano, je to vlastně PR Applu, Facebooku a Googlu o tom, jak strašně chrání data svých uživatelů, přitom ale stejně víme, že tohle přesně nedělají a zejména také to, že kdyby lidem na jejich soukromí velmi záleželo, právě služeb těchto společností by nevyužívaly.

Mimochodem Microsoft asi dělá dobře, že se k tomuto případu oficiálně nevyjadřuje :­-)
Odpovědět1  0
klokan83 (150) | 26.2.201610:05
"strašně chrání data svých uživatelů, přitom ale stejně víme, že tohle přesně nedělají­"

Jo! Odhalil jste je. Oni to nedelaji ale zavolali si FBI aby jim udelala PR. K tomu se pak pripojil Google ­(konkurent Applu v mobilnich OS a noteboocich­) a Facebook aby taky nahnali Applu uzivatele.

A za to ze Putin a Mao Tse Tung jeste neodhalili tuto konspiraci muzou zide a jesteri ze stredu zeme.

A ted vazne. Jak si vysvetlujete to, ze FBI a ani represivni rezimy se do techto zarizeni nedostanou, kdyz STEJNE VIME ze Apple ty data nechrani?
Odpovědět0  0
Ienari Tokugawa (107) | 24.2.201617:41
Ne, Apple by neměl ustupovat. Stejně si nemyslím, že v telefonu má nějaké důležité informace. A pokud FBI čeká, že tam bude mít celou organizační strukturu, tak je opravdu tak neskutečně naivní jak se už mnohokrát ukázalo. Silně pochybuji o tom, že tam vůbec něco má. Ten člověk musel počítat s tím, že tam skončí. Co by tam mohlo být jsou zavádějící informace, které může FBI považovat za pravdivé a zase selže.
Odpovědět0  0
klokan83 (150) | 24.2.201617:38
To prolomeni ochrany ktere zadaji od Apple by probihalo takto:
1. Udelal by se backdoor
2. Vyrobil by se iOS update s backdoorem
3. Update by se digitalne podepsal
4. Update by se poslal na ten telefon a po updatu by se backdoor pouzil k pristupu k ulozenym datum.

Na to aby sme pochopili kde je problem musime vedet, jak funguje digitalni podpis. Existuje nekolik privatnich klicu ktere maji pravdepodobne duleziti lide v Applu. Ti podepisuji kazdou novou verzi iOS.

No a ted ten problem: Dostat se ke klicum je prakticky nemozne, protoze neprinutite tolik dulezitych lidi aby vam je vydali. Kdyz je ale update podepsan tak KAZDY JEDNOTLIVEC ktery se k nemu dostane ho muze zneuzit. A takovy update je nebezpecny pro vsechny iOS zarizeni. Ne jen pro to jedno. Tozn. ze vyrobeni tohto updatu je samo o sobe obrovskym oslabenim bezpecnosti vsech zarizeni.

Byt na mne, taky bych to nedelal.

Kdyby na odpaleni jaderne bomby bylo potreba 10 klicu a FBI by prislo za prezidentem s tim, ze vysetruji nejaky zlocin a potrebuji aby se udelal program ktery odemkne pro ne raketu ­(kteroukoliv a na cokoliv­) s tim ze ji samozrejmne pouziji jenom jednou, taky by nekdo nebyl spokojenej...
Odpovědět0  0
Eskymak (1056) | 24.2.201610:19
Jestliže se Apple nebo jakákoliv firma byť jen jednou podvolí podobné žádosti, bude to precedens pro další žádosti. Nakonec budou dostávat tisíce žádostí denně kvůli každej prkotině.

btw, navíc je docela možný, že to je jenom divadlo, FBI už dávno přístup k datům má, a cílem jen pouze utvrdit veřejnost v tom, že s iPhonem jsou v bezpečí.
Odpovědět0  0
Rafan (336) | 24.2.20166:16
Už jsem to psal i jinde, ale není možné tvrdit, že prolomení ochrany telefonu to neohrozí ostatní přístroje. Taková pomůcka či postup by měl, měla na černém trhu cenu zlata a řekněme si na rovinu že černí kupci by byly i vlády jiných zemí. Ze by se to dostalo ven by se rovnalo jistotě, podle pravidla jednoho šéfa Cicilské mafie že každý se dá koupit a je to jen otázka sumy. Prolamovat ochranu telefonu když vlastně ani nevědí zda jsou v něm vůbec nějaká citlivá data mi přijde už za čárou, pod hrozbou jakou to přinese jiným uživatelům. Já říkám že ukrást nebo zneužít nejde jen to co neexistuje.
Odpovědět0  1
Luk Skywalker (510) | 24.2.20167:38
Souhlasím, být Applem tak nevyhovím. Vyhovíte jednou a pak budou další a další žádosti. Jestli ten terorista nebyl amatér, tak v tom mobilu nebude nic nebo smazané, takže potom se budou snažit obnovit data atd. Snad si FBI nemyslí, že tam bude seznam teroristů nebo tak něco.
Odpovědět0  1
neutrinograf (18) | 23.2.201623:53
chtel bych se pana haly zeptat, podle jakeho kriteria rozhodne, zda je teroristou nespokojeny clovek nebo vlada? bude zadat nahlednuti do komunikace vladnich cinitelu a tajnych sluzeb? hrajeme fair­-play na vzajemnou rovnost a ohleduplnost nebo stale hrajeme hru na predatory a korist? nechcete tak nahodou mit moznost blokovat lidskou myslenku jeste nez se zrodi v hlave, pane halo? prakticky se ritime z jedne totality do druhe. ocekaval bych, ze inteligentni tvor si toho vsimne pomerne zahy.
Odpovědět2  0
Sniper_ (46) | 24.2.201614:03
To kriterium je zcela jasne. Terorista je vzdy oznaceni z pohledu vlady. Vlada nikdy nemuze byt ve vlastni zemi terorista.
Odpovědět0  0
Michal Hala (115) | 24.2.201615:26
Upřímně řečeno nechápu, proč mi podsouváte, že chci blokovat myšlenky. Nic takového jsem nenapsal. ;­-­)

Jediné v čem jsem se lehce přiklonil na stranu odemknutí telefonu, byla hypotetická situace, že by šlo o otázku něčího života a smrti. Zkuste si představit, že by šlo o Vás, nebo o Vám blízkého člověka.

Myslím, že jsem to popsal ze všech stran a rozhodně v článku nevolám po tom, aby tajné služby mohly vlézt všude, kam se jim jen zachce.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.