Červená trpasličí planeta je 3. největší objekt za Neptunem

Už nějakou dobu se všeobecně ví, že Pluto není Neptunem jediný objekt, který by se dal označit za planetu. I proto Pluto ztratil své místo mezi planetami naší soustavy a zařadil se mezi trpasličí planety. Třetí největší je Keplerem potvrzená 2007 OR10.

Astronomové s využitím teleskopu Kepler potvrdili, že trpasličí planeta s dosavadním označením 2007 OR10 je třetím největším známým objektem, který obíhá kolem Slunce za Neptunem. K potvrzení této skutečnosti byly krom vesmírného teleskopu Kepler využita ještě data z Herschelovy vesmírné observatoře, díky čemuž se ukázalo, že 2007 OR10 je větší, než se čekalo a má mnohem pomalejší rotaci (den trvá cca 45 hodin).

Trpasličí planety v naší soustavě, tedy ty, které známe, jsou všechny menší než náš Měsíc. Největší z nich zůstává Pluto, který má i tak povrch sotva poloviční než Měsíc a jeho hmotnost není ani dvacetiprocentní. Plutu se nejvíce blíží trpasličí planeta Eris a pak už je nově potvrzená 2007 OR10. Jak její označení napovídá, poprvé byla objeven a v roce 2007, kdy se ale ještě mělo za to, že jde o menší a bílý objekt. Nyní se ale ukázalo, že je tmavě rudá až hnědá a v současné době jde o největší objekt v naší soustavě, který ještě nedostal pořádné jméno.

Svou barvou má 2007 OR10 připomínat svého kolegu s názvem Quaoar. Astronomové udávají, že taková barva vznikla díky zmrzlému metanu ve velice řídké atmosféře, který vystaven kosmickému záření zčervenal. Detekován byl ale také vodní led, což může ukazovat na výrony chladné hmoty (kryovulkanismus) ve vzdálené minulosti.

Ještě mnohem déle než den trvá trpasličí planetě 2007 OR10 jeden rok. Kolem Slunce krouží tak pomalu, že perihélia (nejbližší bod ke Slunci na eliptické oběžné dráze) dosáhla někdy v roce 1857 a až v roce 2130 se přiblíží k aféliu, nejvzdálenějšímu bodu. Čili jeden oběh jí trvá nějakých 546 let. Nyní 2007 OR10 čeká na své pojmenování a dle očekávání se mezi prvními návrhy objevil Dwarfy McDwarfface a že jde o trpasličí a červenou planetu, objevila se i řada spojení s Listerem, Rimmerem, atd.

Zdroj: Extremetech