reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Chytrá auta: ovládnou svět?

14.1.2015, Jan Vítek, článek
Chytrá auta: ovládnou svět?
Velkým tématem posledních měsíců, které vyústilo v několik událostí na proběhlém CES 2015, jsou chytré či autonomní automobily. Už dávno nejde o téma týkající se pouze automobilismu, což potvrzují i aktivity nám dobře známých firem Google, NVIDIA a dalších.
S celým označením Google Self-Driving Car se jedná o autonomní automobil, přičemž Google myslí především na elektromobily. Součástí je krom nezbytného hardwaru také software Google Chauffeur, čili virtuální šofér a za zmínku stojí také fakt, že projekt vede Sebastian Thrun, dřívější ředitel laboratoře pro umělou inteligenci na Stanfordu, který stojí také za službou Google Street View. Sebastian Thrun ještě na univerzitě vedl tým, který vytvořil robotické vozidlo Stanley, s nímž vyhrál 2005 DARPA Grand Challenge a odměnu 2 milionů od amerického Ministerstva obrany.

Projekt tedy odstartoval v roce 2009 a Google brzy věděl, že stejně jako úspěšný výsledek projektu bude důležité prosadit i potřebnou legislativu, která by umožnila zařadit jeho automobily do běžného provozu. Schvalující zákon se zatím podařilo prosadit ve čtyřech amerických státech, a to nejdříve v Nevadě, kde mohl Google už v roce 2012 vyzkoušet modifikovanou Toyotu Prius, oblíbený to hybrid hollywoodských hvězd. Ještě v tom roce se přidala Florida, pak Kalifornie a nakonec na konci předminulého roku Michigan. Flotila Priusů, Lexusů i Audi TT v USA již stačila najezdit dohromady stovky tisíc kilometrů a během nich byl prý zapotřebí jen občasný zásah do řízení, ale pod tímto tvrzením se může skrývat cokoliv.



A co tedy vozítko od Googlu ke své autonavigaci využívá? V této době jde o vybavení v ceně zhruba 150.000 dolarů, na němž se téměř polovinou podílí vrchní 64paprskový LIDAR (čili laserový radar) od firmy Velodyne. Právě toto zařízení svými paprsky skenuje okolí a vytváří 3D mapu, kterou pak software kombinuje s detailními mapami okolního světa (rozlišení cca 1 palec), dle nichž se automobil dokáže navigovat a řídit. Každý paprsek přitom dokáže sledovat celé okolí auta v rozsahu 360°, ale v různém vertikálním směru, takže výsledek je poměrně detailní. Po kombinaci s mapami tak dokáže software přesně určit, kde se nachází nejen jeho vlastní automobil, ale také ostatní automobily a objekty, což je důležité k tomu, aby dokázal řídit správně a dle pravidel.


- obraz tvořený palubním počítačem Google Car -

Velmi zajímavé je pak následující video, v němž vedoucí pracovníci projektu podávají velmi zajímavé informace a ukazují mimo jiné také nějaká živá videa z testování. Na nich se ukazuje, že vozítko nepřekvapila ani srna nebo truck na úzké silnici. V běžném provozu systém dokáže bezpečně identifikovat ostatní automobily (autobusy, kamiony, apod.) a také chodce, cyklisty, motocykly, apod. Důležité je samozřejmě i to, aby automobil dokázal řídit dle značek a semaforů, k čemuž slouží opět kombinace LIDARu a map a také kamery. Ve výsledku je vytvořen obraz, který vidíte nahoře. Automobil je v této situaci na klasické křižovatce řízené světly, odbočuje doleva a na semaforech detekoval zelenou. Když nechá přejet protijedoucí auta, musí ještě počkat před přechodem pro chodce i na opozdilce, který dobíhá na přechod a pak až může jet. To je klasická situace v městských ulicích, kterou systém Googlu již bez problémů zvládá, což můžete vidět z videa.


Otázka je, co se stane, když na ulici či křižovatce není zrovna standardní situace, nebo se účastníci provozu a chodci nechovají tak, jak by měli. Při testování se pracovníci Googlu setkali také s těmito případy a pak se systém chová tak, že především dodrží pravidla ze své strany a pak hledá cesty, jak situaci vyřešit. Typická situace je tedy třeba nedání přednosti v jízdě, kdy je pomoc zdánlivě snadná. Automobil prostě zastaví, aby se vyhnul srážce a poté pokračuje v jízdě. Systém se tedy nemůže spolehnout na to, že má přednost, ale stejně jako řidič musí předvídat a v případě nutnosti situaci řešit. Zde by asi bylo zajímavé se podívat na to, jak by Google Car vyřešil různé nebezpečné situace. Například jak rychle by uměl uhnout z cesty rychle jedoucímu automobilu, třeba sanitce v hustém provozu, jak by se vypořádal s kličkujícím cyklistou, dvěma lidmi nesoucími obrovské sklo nebo "jen" nepříznivým počasím.


Některé tyto situace ukazuje i novější video, kde Google Car reaguje na různé situace. Jde mu to celkem dobře, ale i tak se Google při testování nevyhnul nehodám. V jednom případě auto Googlu zastavilo před semafory a řidič za ním nestačil dobrzdit, takže se mu podíval do kufru. V druhém případě se Google Car zapletl do nehody poblíž sídla firmy, ale v té době je prý ovládal řidič.

Poslední prototyp z předchozího roku se prý nedokáže vypořádat se silným deštěm či sněžením nebo zasněženou komunikací. To je celkem logické, že kapky či vločky dokáží jeho LIDAR oslepit, ovšem i v takovém případě je prý automobil schopen jízdy, ale velmi pomalé. LIDAR také dle Googlu nestačí na zaznamenání výmolů, což by mohla firma pořádně otestovat na našich komunikacích. Zatím také nedokáže rozpoznat policistu řídícího dopravu (zvláště mezi spoustou chodců) a má problémy s navigací v zaplněném parkovišti. Firma předpokládá, že tyto problémy budou vyřešeny do roku 2020, což napovídá, že ji čeká ještě řada let testů, i když dle starších předpokladů měly být hotové automobily k zakoupení již v roce 2017.

Google ale prý nechce tyto automobily přímo vyrábět a prodávat. Co chce, je prodávat svůj systém výrobcům automobilů, kteří dnes často vyvíjejí vlastní systémy, u nichž však není jasné, jak jsou pokročilé, však v automobilovém průmyslu se vše tají. Pokud ale bude systém Googlu bezpečný a bezproblémový, tak proč by se nemohl stát všeobecně přijatým standardem, vždyť by se to mělo pozitivně odrazit v jeho spolehlivosti. Změnit se ale bude muset (či moci) řada zákonů, třeba ty, které zakazují používání telefonu za jízdy nebo pití alkoholu před jízdou. Otázka také je, kdo bude odpovědný za nehody. U automobilu bez volantu to jen těžko může být řidič, ale co když jeho vůz někoho přejede a zabije? Můžeme se tedy ptát, zda vůbec něco takového bude vpuštěno do ulic, nebo zda budou pedály, volant a pozornost řidiče stále nezbytným požadavkem. Však stát Nevada povolil testování autonomních aut jen v případě, že za volantem bude neustále někdo sedět.




Pokud se ale vize Googlu naplní a autonomní systémy řízení vejdou do praxe, jako třeba Robo-Taxi, tak se můžeme pomalu připravovat na zánik dalších profesí. Slovy klasika: "A řidiči nebudou mít co žrát".
reklama