reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Chytrá auta: ovládnou svět?

14.1.2015, Jan Vítek, článek
Chytrá auta: ovládnou svět?
Velkým tématem posledních měsíců, které vyústilo v několik událostí na proběhlém CES 2015, jsou chytré či autonomní automobily. Už dávno nejde o téma týkající se pouze automobilismu, což potvrzují i aktivity nám dobře známých firem Google, NVIDIA a dalších.
Google se tedy bude muset ještě vypořádat s různými problémy. Jak už bylo uvedeno, zapotřebí je bezpečná detekce výmolů, rozpoznání důležitých osob v davu nebo navigace v hustém dešti či sněžení. K tomu může pomoci podrobnější zpracování obrazu kamer a zapojení dalších senzorů, třeba ultrazvukových. Pak ale bude takový systém potřebovat velmi výkonný hardware, který bude schopen informace z dalších senzorů a detailnější obraz kamer zpracovávat. Však testovaný systém Googlu má v současné době odesílat některá data ke zpracování do cloudu.


modul Drive PX se dvěma NVIDIA Tegra X1

Svou příležitost vycítila společnost NVIDIA, však pro takové úlohy se velmi hodí právě GPU se svým značným výkonnostním potenciálem. Pro tyto účely má NVIDIA připraven nejnovější SoC Tegra X1, který je vyráběn nejvíce pokročilým procesem u TSMC, tedy 20nm, a založen je na moderní architektuře Maxwell, kterou využívají také grafické karty GeForce GTX 900. Zde se tedy svět počítačových her a automobilismu propojuje.

NVIDIA uvádí, že maximální výkon Tegry X1 je kolem 1 TFLOPS především díky 256 shaderům grafického jádra a zobrazený dvoučipový model dosahuje výkonu 2,3 TFLOPS, ovšem to se týká pouze 16bitového floating point formátu (FP16), takže revoluce u mobilních čipů se zatím ještě nekoná. Běžně se totiž udává FP32 (Single Precision) a FP64 (Double Precision). Vedle GPU má Tegra X1 ještě celkem osm jader ARM, a to čtyři A57 se 2MB L2 a další čtyři A53 s 512KB L2 cache.



Na letošním CES pak NVIDIA představila i vlastní asistenční systém pro automobily, a to ADAS (Advanced Driving Assist System), který bude pracovat na modulu Drive PX, jehož dva čipy Tegra X1 si vezmou celkem 20 W. ADAS bude schopen využít až 12 kamer pro zmapování okolí kolem automobilu, k čemuž využije také tzv. Deep Neural Nets, čili hluboké neuronové sítě, které se využívají třeba k rozpoznávání řeči. Zde budou tedy využity pro rozpoznání obrazu kamer, přičemž dvojice čipů Tegra X1 by to měla zvládnout rychlostí 60 snímků v 1080p za sekundu. NVIDIA slibuje, že její systém bude schopen rozpoznávat různé předměty, značky, chodce, atd.



Ovšem materiály samotné NVIDIE nemluví o tom, že by ADAS byl schopen zcela automatického řízení vozidla. Jak je vidět i z doprovodných obrázků, jde spíše o funkce pro parkování, detekci chodců, monitorování slepého úhlu, udržování vozidla v jízdním pruhu nebo rozpoznávání značek. Vnitřní kamera může monitorovat samotného řidiče, ale o těchto funkcích jsme už mluvili. NVIDIA také už dlouho spolupracuje s automobilkami jako Audi, Volkswagen, BMW, Tesla, Seat nebo i Škoda Auto, kteří v současnosti využívají její Tegra Visual Computing Module (VCM) pro infotainment.

NVIDIA je však dle vlastních slov na cestě k plné autonomii. V blízké budoucnosti bude k dispozici třeba Traffic Jam Pilot firmy Audi, který nás provede otravnou dopravní zácpou, v níž je třeba jen popojíždět a pak tu budou funkce pro automatické zaparkování do vybraného prostoru. Vzdálenější budoucnost pak má přinést stejný systém, na němž pracuje i Google. Ten tedy není ve vývoji plně autonomního systému řízení sám a je vidět, že NVIDIA má trošku jiný přístup, který se spoléhá na kombinaci radaru, ultrazvuku a kamer.

Jisté je, že nás v příštích letech čeká bouřlivý vývoj jak asistenčních automobilových systémů a také systémů pro plně autonomní řízení. Jejich výrobci budou muset překonat ještě řadu problémů, k nimž se jistě přidá také nutnost přesvědčit zákonodárce stejně jako veřejnost.
reklama