reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Co bude po Vulkanu? Vulkan Next

2.8.2016, Jan Vítek, aktualita
Co bude po Vulkanu? Vulkan Next
Organizace Khronos Group ohlásila, že začala pracovat na novém API, které bylo zatím pojmenováno jako Vulkan Next. Následovat tak bude po nyní ještě stále málo využíváném Vulkanu, do nějž vkládá naděje řada firem.
O co největší a nejrychlejší rozšíření API Vulkan stojí řada firem stojící za Khronos Group a mezi ty nejviditelnější podporovatele patří AMD a Valve. AMD především proto, že Vulkan staví na jeho vlastním API Mantle, které nastartovalo velké změny, jež se odrazily v příchodu nejen Vulkanu, ale i DirectX 12 a Metal firmy Apple. Valve zase chce upřednostnit Vulkan před DirectX 12 kvůli tomu, že jeho Steam Machines pracují s linuxovým Steam OS, na němž pochopitelně nelze provozovat DirectX 12. Vulkan má výhodu v tom, že je multiplatformní, zatímco DirectX 12 funguje pouze na Windows 10, čili ne na starších Windows 7 či 8.1.

Problém obou nových API je, že nové hry s jejich podporou se dostávají na trh jen velice pomalu a v případě DirectX 12 je doprovází i řada problémů a dříve tak moc zdůrazňované výhody ve vyšším výkonu a možnosti zapojení síly různých GPU zatím nejsou moc vidět. Co se týče Vulkanu, ten svou sílu již ukázal především díky novému Doomu, a to právě především na grafikách od AMD. Jenže výčet her s jeho podporou je ještě daleko kratší než v případě DirectX 12. Vedle Doomu to je už jen The Talos Principle a podpora Vulkanu v Dota 2.





Éra nových API tak sotva začíná, ale stále je třeba myslet do budoucna, což Khronos Group ukázala na SIGGRAPH 2016, kde prezentovala novinky o API OpenGL, OpenGL ES a Vulkan. Zveřejněny byly informace o chystaném API Vulkan Next a co nabídne, tedy spíše na co se zaměří, protože zatím jde jen o nastínění toho, co nové API přinese.

Jde o lepší podporu více GPU, efektivnější práce se systémy virtuální reality jako efektivní renderování ze dvou různých pohledů nebo přímý přístup k zobrazovacímu zařízení. Dále byly zmíněny technické termíny jako cross-API a cross-process sharing, shader ballot a jiné, pod nimiž si toho laik neorientující se v moderních technikách počítačové grafiky moc nepředstaví. Vedle toho bylo sděleno, že některé takové novinky mohou přijít jako rozšíření, které je ze své nátury volitelné, a tak to vypadá, že Vulkan sám o sobě nebude neustále bobtnat a rozšiřovat se o funkce, jež nebudou vždy žádané, což je ostatně u multiplatformního API logické. Zatím také není jasné, kdy by se asi tak měla objevit první verze Vulkan Next a jaký vztah bude mít k aktuálnímu Vulkanu.

Zdroj: Hexus.net
reklama