CoolChip má originální CPU chladič s hliníkovým ventilátorem

CoolChip má originální CPU chladič s hliníkovým ventilátorem
, , aktualita
Společnost CoolChip Technologies, která nedávno spojila své síly se známým Cooler Masterem, si připravila neobvyklý procesorový chladič, u nějž tělo samotného ventilátoru slouží pro odvedení tepla. Je totiž hliníkový a využívá "kinetické chlazení".



reklama
Dá se tedy říci, že nový chladič od CoolChip Technologies má rotující pasiv a je zřejmé, že takovou věc nemusí být zrovna jednoduché vyrobit. Však pasivní část musí být u klasických chladičů na chlazený čip připevněna, a to nejlépe přes kvalitní teplovodivou pastu, ale pak se pochopitelně nemůže hýbat, natož aby ještě rotovala. Firmě CoolChip se ale povedlo vyrobit prototyp skládající se ze dvou hlavních hliníkových částí. Jednak to je kovová základna, která se nehýbe a pevně sedí na procesoru a na něm zase sedí rovněž hliníkový radiální ventilátor. Celé jádro pudla se tedy ukrývá ve spojení těchto dvou částí, vedle nichž lze sestavu ještě doplnit o okolní pasiv složený z hliníkových kroužků a heatpipe, který chladicí účinek ještě posílí.





Jak poznáme po nahlédnutí pod ventilátor, jeho spodní část a vrchní část základny jsou opatřeny hlubokými prstencovými drážkami, které do sebe přesně zapadají, ale pochopitelně se nikde nedotýkají. V malých mezírkách mezi nimi se pak akumuluje horký vzduch, jehož tepelná energie přechází do vrchní ventilátorové části, jejíž žebroví se otáčením chladí.





Dle CoolChip prý tento ventilátor nepracuje tak efektivně jako klasické plastové ventilátory, takže nedosahuje srovnatelných hodnot průtoku vzduchu, ovšem tím, že funguje i jako chladič, to bohatě vynahradí a pomohou mu k tomu také okolní hliníkové kroužky s heatpipe. Výhodou je, že takto můžeme vytvořit velmi nízký chladič, který bude na své rozměry efektivní. Dle redaktora serveru Tom's Hardware je tento chladič také velmi tichý až neslyšný, ovšem ze zprávy jsme se nedozvěděli, jakou rychlostí se rotorová část obvykle točí.





Chladič ještě nedostal jméno, takže nemůžeme očekávat, že by se brzy objevil na trhu. Však jde ještě o prototyp, který se musí pořádně otestovat. Jde především o to, aby ložiska dokázala dlouhodobě udržet rotor v neměnné poloze, neboť je zřejmé, že i minimální vůle v nich způsobí jeho zadření. Výrobce se přitom ještě nerozhodl, jaký typ ložisek využije. Uvažují prý nad fluidními ložisky, ale také mohou stejně dobře skončit u "klasických ventilátorových ložisek", což by měla být kuličková. Vedle toho se nabízí ještě kluzná, ale ta nebývají tak trvanlivá jako kuličková. A samozřejmě je nutné, aby byl kovový ventilátor dokonale vyvážený.


Firma dle vlastních slov využívá některé prototypy již měsíce a zatím nebyly zaznamenány problémy s ložisky, ale je zřejmé, že to se bude ještě nějakou dobu řešit. Za zmínku také stojí, že firma CoolChip chtěla své chladiče prosadit v podnikovém segmentu, čili ty by posloužily především k chlazení serverů. Ovšem nepochodila, a tak se zaměřila na běžné uživatele a našla si silného partnera, společnost Cooler Master. Předpokládá se, že finální verze přijde ještě tento rok a představena by mohla být na Computexu, čili v červnu. A vzhledem k tomu, že i aktuální prototypy vyrábí Cooler Master, z jeho továren by měly být i konečné produkty určené pro prodej.

Zdroj: Tom's Hardware

Nejpopulárnější chladiče
reklama
Nejnovější články
Falcon 9 vybuchl kvůli porušení héliové nádrže Falcon 9 vybuchl kvůli porušení héliové nádrže
Na samotném začátku tohoto měsíce explodovala raketa Falcon 9 společnosti SpaceX a ta se od té doby snažila zjistit především to, co tuto nehodu způsobilo. Nyní už to vypadá, že "viník" byl nalezen, a to héliová nádrž.
Včera,  aktualita, Jan Vítek
Autonomní vozidlo Googlu se zapletlo do zatím asi největší nehody Autonomní vozidlo Googlu se zapletlo do zatím asi největší nehody
Ani samořízeným vozům se čas od času nevyhne nehoda, ale naprostou většinu z nich způsobí řidič běžného automobilu. Nejinak je tomu i v případě poslední nehody, která je nejspíš jednou z největších, do jaké bylo zapleteno SUV od Googlu.
Včera,  aktualita, Jáchym Šlik
SpaceX vyzkoušelo Raptor, motor pro mise na Mars SpaceX vyzkoušelo Raptor, motor pro mise na Mars
Společnost SpaceX má s ohledem letů na Mars velice ambiciózní plány, do nichž spadá také využití silnějších motorů, než jaká má dnes k dispozici. Jedná se o vyvíjený Raptor, který byl nyní vůbec poprvé vyzkoušen.
Včera,  aktualita, Jan Vítek
AMD Zen Plus: 7nm APU Gray Hawk přijde v roce 2019 AMD Zen Plus: 7nm APU Gray Hawk přijde v roce 2019
Nyní je aktuální generace APU Bristol Ridge, ale my už se můžeme podívat do budoucnosti, kde se rýsují již 7nm APU založená na procesorové architektuře Zen Plus. Jde o Gray Hawk chystané na rok 2019.
Včera,  aktualita, Jan Vítek,  1 komentář
Twitter nejspíše hledá, kdo by jej mohl koupit Twitter nejspíše hledá, kdo by jej mohl koupit
Agentura Reuters přinesla zprávu, že Twitter vyjednává s hned několika technologickými společnostmi a hledá mezi nimi tu, která by jej byla ochotna koupit. Není to ani tak moc překvapivé vzhledem k tomu, jaké finanční výsledky Twitter má v posledních letech.
Včera,  aktualita, Jan Vítek