Devátá planeta se rýsuje, někde by tam měla být

Astronomové postupně nacházejí další indicie toho, že v našem systému existuje dosud neobjevená planeta, která je větší než Země a my ji zatím neodhalili proto, že má neobvyklou oběžnou dráhu a je také velice vzdálená.

O deváté planetě se spekuluje již dlouho, pokud však za ni stále nepokládáte Pluto, která byla již před řadou let ze seznamu planet naší soustavy vyřazena, neboť je příliš malá. Stále ještě hypotetická devátá planeta, o níž je nyní řeč, by se však mezi ně pravděpodobně zařadila, neboť má být dle předpokladů astronomů hmotnost dvou až patnácti Zemí. Nyní nám astronomové ve studii zveřejněné v The Astronomical Journal předkládají další indicie, dle nichž by tato planeta skutečně měla existovat.

Devátá planeta má být rozhodně tak hmotná, aby byla schopna výrazně ovlivňovat své okolí, přičemž právě na detekci takových změn se astronomové při jejím hledání spoléhají. Chadwick Trujillo a Scott Sheppard před několika lety analyzovali planetku Sednu a jiné menší objekty s výrazně eliptickou dráhou, jejíž charakter napovídal, že by mohla být ovlivněna velice hmotným objektem, který se pohybuje ve stejná části vesmíru. Právě od nich pochází odhad o planetě s hmotností dvou až patnácti Zemí. V tomto roce pak jiný tým astronomů vytvořil počítačovsou simulaci, která tuto domněnku podporuje a uvádí, že by mělo jít o cca 10x vetší planetu v porovnání se Zemí, která se pohybuje asi 600 AU od Slunce, čili 600x dále než Země.

Nyní se opět ozvali pánové Trujillo a Sheppard, že objevili několik desítek objektů ve vnější části našeho systému a řada z nich má opět ukazovat na přítomnost velké planety. Ta nejlepší indicie pochází od dvou planetoidů s průměrem cca 200 kilometrů, jež je v souladu s hodnotou tzv. argumentu perihelia. To znamená, že byly objeveny další objekty, jejichž eliptické dráhy jsou v prostoru podobně orientované jako dráha předpokládané planety. Celkově se v daném prostoru nachází asi 15 potvrzených objektů s tak moc eliptickou dráhou, že na ni nemá vliv ani Saturn a ani Neptun.

Scott Sheppard tak nyní odhaduje pravděpodobnost existence deváté planety na 80 % a každé další podobné nově detekované planetoidy či jiné objekty ji budou zvyšovat. Můžeme tak říci, že tato planeta pravděpodobně existuje, ale jak bychom ji mohli najít? Je možné, že by ji mohl přímo vidět takový Hubbleův teleskop nebo i teleskopy přímo na Zemi, ale také je zřejmé, že tento objekt nebude příliš zářivý a může být v podstatě kdekoliv. Bude tak třeba mít obrovské štěstí, nebo se astronomové mohou pokusit najít další objekty, jež byly ovlivněny devátou planetou, a mohly by je tak k ní nasměrovat.

Zdroj: Space.com