reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Dron: zabiják i pomocník

10.11.2014, Jan Vítek, článek
Dron: zabiják i pomocník
Bezpilotní letouny a jiné létající stroje již dávno nejsou tématem, které je spojováno především s armádou. V poslední době se objevují nové projekty, které nabízí jejich různé využití i v civilním sektoru a drony jako takové jsou čím dál dostupnější.

Od GNAT 750 k Predatoru


Poptávku po průzkumných strojích přinesla válka v Jugoslávii, jejíž rozpad v 90. letech a probíhající etnické konflikty chtěla clintonova administrativa zblízka monitorovat. Tehdy si šéf CIA James Woolsey vzpomněl na Abrahama Karema, který jej již několik let předtím zaujal a o němž později prohlásil, že to je podnikatelský a inženýrský génius, který žije pro to, aby tvořil. Ve spojení s Predatorem je to však poněkud zvláštní závěr tvrzení, ovšem je pravda, že Karem se nedá spojovat s tím, jakým způsobem jsou Predatory dnes používány.

CIA tedy pořídila dva GNAT 750 vybavené kamerami a ze sousední Albánie je vypouštěla nad území Bosny. Ovšem tyto drony musely být řízeny s pomocí pilotovaného letadla, přes které byl přenášen signál od operátorů v Albánii. GNAT 750 se nad Bosnou nakonec neosvědčily, byly poruchové a nebyly dobře připravené pro vrtochy počasí. Ovšem CIA na UAV nezanevřela a vypsala soutěž o nové modely, které by mohly být řízeny pomocí satelitu, což by umožnilo jejich ovládání v podstatě odkudkoliv a především bez použití mezičlánku, který může být pouze zdrojem problémů.


- General Atomics MQ-1 Predator už ve verzi s označovačem cílů a podvěsy -

Karem se opět pustil do práce a GNAT 750 dostal nový vypoulený čumák, v němž se schovala potřebná satelitní anténa a na opačné straně dronu se objevil výkonnější motor Rotax 912. Na svět tak přišel GNAT 750-45, jenž vešel ve známost jako MQ-1 Predator. Toto jméno vybral prezident firmy General Atomics, ačkoliv tehdy šlo ještě o čistě průzkumný stroj a ne o smrtící zbraň.

General Atomics se svým Predatorem vyhrála soutěž a na začátku roku 1994 získala kontrakt v hodnotě téměř 32 milionů dolarů na dodávku prvních třech kusů a pozemní stanice pro jejich ovládání. Dodávka byla uskutečněna během půl roku a na světová bojiště se tak dostaly první drony, jež mohli pozemní operátoři ovládat z druhého konce světa. Samotný Karem odešel z firmy General Atomics ještě před prvním uskutečněným letem Predatoru, ale pouze aby mohl pracovat na nové výzvě, a sice novém UAV, které nyní známe jako Boeing A160 Hummingbird. Karem chtěl vyrábět A160 sám ve své firmě, ovšem armáda sice měla zájem, ale výrobu chtěla svěřit pouze některé z velkých společnosti. V roce 2004 tak Karem prodal svou firmu Boeingu.


- Boeing A160 Hummingbird -

Jak je vidět z fotografie, nejde již o letoun, ale o helikoptéru, k jejímuž vývoji Karem značně přispěl svou technologií pro optimalizaci otáček rotoru v závislosti na výšce a rychlosti. Ta umožnila, aby byl pohon Hummingbirdu velmi efektivní, tedy na helikoptéru, ovšem americká armáda se rozhodla A160 nakonec kvůli technickým potížím a vysokým nákladům nenasadit a dnes je tento projekt v podstatě zrušen, a to právě ve prospěch okřídlených dronů. Nicméně bývalý šéf agentury DARPA věří, že čas A160 ještě přijde, neboť "jde o příliš dobrý stroj na to, aby se nevrátil na výsluní".

Karem si však opět našel novou práci a nyní prý utrácí peníze z prodeje své firmy na vývoj velkého konvertoplánu, čili letounu s překlopnými rotory, který díky nim může vzlétnout či přistát jako vrtulník, ale létat jako letadlo. Typickým příkladem může být vojenský stroj V-22 Osprey, ovšem Karemův stroj má být v rozměrech Boeingu 737 a využívat má zmíněnou technologii pro optimalizaci otáček z Hummingbirdu.

Sám Karem o sobě nemluví jako o géniovi, ale jako o jednom z nejlepších současných leteckých inženýrů a v tom má bezpochyby pravdu. Jeho drony jsou dle mnoha hlasů úspěšné především proto, že dokáží dlouho vydržet ve vzduchu, ale to Karem popírá. Úspěch dle něj tkví v tom, že se na ně na rozdíl od jiných odmítl dívat jako na modýlky či cvičné cíle vyvíjené bez ohledu na kvalitu.


Predator: přerod v zabijáka


Od roku 1994 je tedy historie nasazení vojenských dronů především historie Predatoru. Stal se osvědčeným strojem, na němž bylo možné stavět, a tak se postupně rozšiřovaly jeho možnosti i schopnosti. V roce 1995 byl poprvé nasazen v kampani NATO proti bosenským Srbům, a to jako průzkumný stroj. O čtyři roky později už byly nad bývalou Jugoslávií využívány k vyhledávání cílů pro bombardování, v čemž byly úspěšné, ale problémy byly s komunikací s bojovými letouny, jejichž úkolem bylo cíle ničit. Řešení se našlo brzy a Predatory byly poprvé vybaveny lasery pro označení cílů.


- Predator se střelami Hellfire -

Generál John Jumper, tehdejší velitel amerického letectva v Evropě, viděl jako další logický krok to, že samotné Predatory budou vybaveny zbraňovými systémy. Bylo mu řečeno, že to potrvá několik let a spolkne desítky milionů dolarů. Generál odvětil, že na to mají 3 měsíce a nedostanou více jak 3 milióny.

Pro první test byly vybrány střely Hellfire, což bylo od generála Jumpera poněkud drzé. Hellfire je totiž klasickou výzbrojí vrtulníků Apache (a jiných) americké armády a Jumper nařídil, aby byly namontovány na stroj amerického letectva. Jde ale o logickou volbu, neboť Predator přeci jen není dostatečně velký stroj na to, aby mohl nést velké rakety a i v případě Hellfire se inženýři obávali toho, že raketa při startu poškodí křídlo. Ovšem první zkouška s raketou bez bojové hlavice na začátku roku 2001 dopadla dobře a několik týdnů později byly úspěšně použity již "ostré" rakety.


- Lockheed Martin AGM-114 Hellfire -

Události nabraly rychlý spád po 11. září 2001 a už 7. října začaly vyzbrojené Predatory létat nad Afghánistánem a vyhledávat příslušníky Al-Káidy, ovšem tyto první mise jsou obestřeny tajemstvím a spekulacemi. Jisté však je, že cílem Predatorů se v této době stali především lidé a ne vojenská technika, což přineslo jeden problém. Střely Hellfire AGM-114K (přesněji tedy Hellfire 2) jsou totiž určené proti obrněncům, takže mají za úkol díky své tandemové hlavici proniknout pancířem a obrněnce tzv. vyvařit. Pokud se tedy použije na neobrněný cíl, může jím snadno proletět a vybuchnout mimo něj.

Povolán byl jeden z mála armádních inženýrů zabývajících se vývojem bojových hlavic, Chuck "Boom Boom" Vessel, který z původní verze K vytvořil tzv. Special K. Jde o narychlo upravenou střelu s náložemi uzavřenými v externích tubusech z drážkované oceli, které se po výbuchu změní ve smršť ostrých šrapnelů, a tu ve volném prostoru v okruhu 10 metrů nemá nikdo šanci přežít. Tím se ze spojení Predatoru a Hellfire stala skutečně smrtící zbraň pro vedení nových válek. Nesmíme ale zapomenout na schopnost nést rakety AIM-92 Stinger, ovšem ty jsou určeny proti vzdušným cílům, a tak stojí poněkud stranou všeho dění a pak tu jsou ještě AGM-176 Griffin typu vzduch - země.
reklama