reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Elektrická auta budou muset být hlučnější

16.11.2016, Jan Vítek, aktualita
Elektrická auta budou muset být hlučnější
Když se mluví o hlučnosti automobilů v provozu, obvykle jde o to, aby se snižovala. Jenomže pomaleji jedoucí elektrovozy jsou na druhou stranu příliš tiché, což může ohrozit nic netušící chodce, zvláště ty nevidomé. Změnit to má nová regulace.
Elektrovozy mají z pohledu svých majitelů výhodu v tom, že jejich pohon je velice tichý a navíc ani není třeba "naslouchat" svému motoru a dle toho řadit. Ale co je pro řidiče přednost, může být pro chodce hrozba, neboť na ulicích jsme se naučili sledovat své okolí, a tedy i blížící se automobily, pomocí sluchu a pomalu jedoucí elektromobil nás umí nepříjemně překvapit a ohrozit. Takový Fisker Karma má u nárazníku namontované reproduktory, které mají připomínat klasický zvuk auta, ale to je ve světě elektrovozů spíše výjimka. Změnit to má regulace americké organizace NHTSA, která má vstoupit v platnost v roce 2018. EU samozřejmě v tomto ohledu nespí a chystá vlastní nařízení, jež má vstoupit v platnost v roce 2019 pro nové elektrovozy a od 2021 pro všechny, co se pohybují na silnici.





NHTSA počítá jak s elektrovozy, tak s hybridy, přičemž platit bude od září 2018 pro některé a o rok později už to bude platit pro všechny. Vyžadováno bude, aby elektrovozy uměle tvořily hluk do rychlosti 30 km/h (Fisker Karma má aktuálně limit na 40 km/h), aby chodci mohli zjistit, že se něco blíží. Pak už se předpokládá, že při vyšších rychlostech budou dostatečný hluk tvořit pneumatiky a proudící vzduch.

Dle NHTSA se tímto zajistí, že alespoň 2400 chodců ročně se vyhne srážce s elektrovozem. Ten bude muset tvořit hluk mezi 48 a 58 dB, ovšem celá regulace je poměrně složitá a počítá s různými frekvencemi a možnostmi implementace do automobilů. Přeci jen by si některý výrobce elektrovozů mohl říci, že nařízení obejde tak, že jeho vůz bude sice hlučet, ale na frekvencích neslyšitelných pro lidi. NHTSA také uvádí, kolik to bude stát celý automobilový průmysl. Zpočátku půjde o částku 39 milionů dolarů, ale přibližně desetkrát více se má ušetřit na majetku i následcích pro lidské zdraví.

Regulace v USA také nebude platit pro vozy s hmotností nad 4500 kg, protože ty tvoří dostatečný hluk i při nízkých rychlostech a také jdou poněkud hůře přehlédnout. Za zmínku stojí také to, že za celou iniciativou nestojí samotná NHTSA, která pouze vychází z toho, co přinesl zákon Pedestrian Safety Enhancement Act z roku 2010 a původně měla tato nařízení platit už od roku 2014, ale výrobci elektrovozů byli proti a podařilo se jim je pozdržet.

Co se týče EU, ta jednoduše vyžaduje, aby instalované Acoustic Vehicle Alerting Systems tvořily hluk, který bude podobný tomu, jak zní srovnatelné vozy vybavené spalovacími motory. To bylo schváleno v roce 2014 a výrobcům od té doby plyne pětiletá lhůta na to, aby se připravili. Svá vlastní pravidla bude mít Velká Británie a také Japonsko.

Zdroj: Extremetech
reklama