GeForce 8800 přišla před 10 lety a přinesla revoluci

GeForce 8800 přišla před 10 lety a přinesla revoluci
, , aktualita
Už je to dlouhých deset let, co se na trh dostal tehdejší titán mezi grafickými kartami, GeForce 8800 s čipem G80. Dokázal zcela zastínit předchozí generace karet a my se nyní můžeme podívat, co o této kartě dnes říkají její tvůrci.



reklama
NVIDIA oficiálně vypustila na trh nové GeForce 8800 s čipem G80 dne 8. listopadu 2006, a to konkrétně dva modely - 8800 GTX za 599 USD a 8800 GTS za 449 USD. Výkonnější varianta měla ve výbavě 128 shaderů, 32 texturovacích jednotek (TMU), 24 renderovacích jednotek (ROP) a 768 MB paměti DDR3. Právě tehdy nové grafické čipy NVIDIE pracovaly na dvou hlavních taktech, takže shadery v 8800 GTX běžely na 1,35 GHz a jádro na 575 MHz. Čip byl vyroben 90nm procesem a skládal se ze 686 milionů tranzistorů, přičemž vedle sebe měl ještě malý NV I/O čip s dalšími 5 miliony tranzistory.





NVIDIA G80 je také první GPU kompatibilní s DirectX 10 a přinesl do svého světa nové možnosti, o nichž se rozpovídali dva inženýři, kteří mají G80 na svědomí: Jonah Alben (Senior VP of GPU Engineering) a John Danskin (VP of GPU Architecture). I bez nich víme, že G80 byl první čip, který jednostranně zaměřené pixel a vertex shadery nahradil širokým polem jednodušších a programovatelných Stream procesorů, jež NVIDIA později začala označovat jako CUDA jádra. Tato architektura umožnila, aby na jejích jádrech byly prováděny různé shaderové výpočty, které daná aplikace zatěžující GPU aktuálně potřebovala. A že byla nová jádra jednodušší, mohla pracovat na podstatně vyšším taktu než zbytek čipu, zatímco na předchozí GeForce 7900 GTX, která byla také založena na 90nm procesu, shadery pracovaly na 650 MHz. Oproti této kartě je ale G80 také podstatně větší čip (zmíněných 681 mil. tranzistorů oproti 278 mil.).

Jonah Alben vidí jako největší výzvu při výrobě G80 samotné vytvoření nového designu jádra s programovatelnými shadery, pro což bylo třeba zcela zahodit předchozí architekturu vycházející z NV30 a NV40 a vytvořit novou "obecnou" architekturu SIMT. NVIDIA si přitom prý uvědomovala, že se pouští do riskantního podniku, neboť do svých tehdy čistě herních karet přidala schopnosti, které pro hraní nebyly využitelné (čili především GPGPU). Dnes ale vidíme schopnost karet provádět výpočty jako jejich nedílnou součást. Ale i ve hrách se tehdy nevyužívaly tak komplexní shaderové operace (až 1000 instrukcí), jaké G80 umožnil zpracovávat. Samotní inženýři NVIDIE přitom až na výjimky netušili, jak důležité se pro ně GPGPU stane.




- diagram G80 -


G80 byl tak na svou dobu čip, jehož možnosti ani nebyly využitelné, takže pro NVIDII by bylo lepší a více výdělečné přijít s něčím jednodušším. Výhody přechodu na architekturu G80 tak ukázaly spíše až budoucí generace. GPGPU tak v NVIDII začínalo jako nejistý startup, který se ale dnes stal základem pro technologie, jež zařídily revoluci v hlubokém učení a umělé inteligenci obecně. A v té době si málokdo dokázal takový dopad představit. Byla to prý vize především Johna Nickollse (zasloužil se o vývoj CUDA), který chtěl, aby se GPU zaměřila na HPC (High Performance Computing). Základ architektury čipu G80 tak přežívá do dnes, i když ta už prošla výraznými změnami především v generaci Fermi a pak nástupem GPU Maxwell.

NVIDIA byla pak sama překvapena rychlostí, jakou se rozmohla její architektura CUDA a vůbec využití grafických karet pro výpočty, takže dále podporovala rozhodnutí, aby všechna její GPU tuto věc podporovala. Umožnila tak, aby GPGPU mohli využít i majitelé běžných GeForce a vedle toho se dostala i na opačný konec, a to do seznamu TOP500 nejvýkonnějších superpočítačů světa, kde její akcelerátory běžně figurují.

Zdroj: Extremetech
Nejpopulárnější grafické karty
reklama
Nejnovější články
Měkký robotický přístroj může pomoct srdci bít Měkký robotický přístroj může pomoct srdci bít
Skupina výzkumníků z Harvardovy univerzity ve spolupráci s dětskou nemocnicí vyvíjí zařízení měkké robotiky, které bude pomáhat srdci v jeho pohybech. Přístroj se umístí okolo srdce a bude jej podporovat.
20.1.2017,  aktualita, Kateřina Hoferková
Toshiba uvažuje o odštěpení výroby SSD, těžil by z toho WD Toshiba uvažuje o odštěpení výroby SSD, těžil by z toho WD
Toshiba dle Tom's Hardware vážně uvažuje o tom, že od sebe odštěpí nejen výrobu SSD a pamětí NAND Flash. Z toho by mohla velice získat firma WD, která již nyní s Toshibou spolupracuje v rámci podniku Flash Forward NAND.
20.1.2017,  aktualita, Jan Vítek
Logitech přidal do nabídky myš G203 Prodigy vycházející z G100s Logitech přidal do nabídky myš G203 Prodigy vycházející z G100s
Mezi levnější myši G se zařadí nový model Logitech G203 Prodigy, která navazuje na klasické modely jako G100s. Jde pochopitelně o herní myš, která má stranově souměrné tělo a základní nabídku tlačítek.
20.1.2017,  aktualita, Jan Vítek
Orbita je čím dál plnější a odborníci hledají rychlé řešení řízení provozu Orbita je čím dál plnější a odborníci hledají rychlé řešení řízení provozu
Dá se říci, že do vesmíru už dnes létá kde kdo, čímž prudce roste i využití především nízké oběžné dráhy, která je plná satelitů a bohužel také smetí. Experti si uvědomují, že tento problém je třeba bezodkladně řešit.
20.1.2017,  aktualita, Jan Vítek,  2 komentáře
Čína na letošek chystá prototyp superpočítače pro výkon 1 EXAFLOP Čína na letošek chystá prototyp superpočítače pro výkon 1 EXAFLOP
Číňané již dnes provozují dva světově nejvýkonnější počítače světa, které tak vévodí žebříčku TOP500. Ještě tento rok ale chtějí postavit prototyp nového stroje, který je později zcela zastíní, neboť se má posunout již do řádu exa.
20.1.2017,  aktualita, Jan Vítek