reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Hardware Sony PlayStation 4 - především GPGPU

29.4.2013, Jan Vítek, aktualita
Hardware Sony PlayStation 4 - především GPGPU
Společnost Sony prozradila specifikace své nové konzole PlayStation 4, jejíž hardware vyvíjela především ve spolupráci s AMD, která dodala speciálně navržený čip Fusion. Ten v sobě integruje osm procesorových jader Jaguar typu x86 a pak...
Společnost Sony prozradila specifikace své nové konzole PlayStation 4, jejíž hardware vyvíjela především ve spolupráci s AMD, která dodala speciálně navržený čip Fusion. Ten v sobě integruje osm procesorových jader Jaguar typu x86 a pak také grafické jádro AMD Radeob HD skládající se z celkem 18 jednotek vycházejících z architektury GCN. Ty mají celkově 1152 Stream procesorů, které nabídnou výkon 1,84 TFLOPS. A tento výkon nemusí být použitý jen pro grafiku, ale také pro jiné výpočetní úlohy, přesně v duchu GPGPU. Pro paměti GDDR5 se zde použije vícekanálový 256bitový kontroler.





Sony uvádí, že tu budou další vylepšení pro urychlení grafických operací a také pro usnadnění programování her na daný hardware. Především jde o tři věci, s nimiž bychom se mohli setkat také ve světě klasických PC.

Zaprvé má grafické jádro možnost zápisu přímo do systémové paměti, čímž obejde vlastní L1 a L2 cache. Sníží se tak režije a využije se k tomu speciální sběrnice s propustností cca 20 GB/s. Zadruhé je možné využít L2 cache v GPU pro grafické i výpočetní operace, přičemž data pro výpočetní operace v cache, respektive jejich rádky, se označí speciálním "volatilním" bitem. Tím jsou dané řádky zamluveny pro zapsání výsledků a díky tomu mají oba typy operací pracovat na jednom čipu s mnohem menší režií, což urychlí celkový výkon.




Killzone Shadow Fall - hra exkluzivně pro PS4


A nakonec nám hardware v Sony PlayStation 4 umožní využít až 64 zdrojů příkazů pro výpočty, přičemž architektura GCN nabídne jeden pro grafické operace a dva pro výpočty. Programátor bude mít tak k dispozici 64 front pro asynchronní výpočty, přičemž hardware samotný si pak rozhodně, který, kdy a jak zpracuje. GPU totiž není vždy plně využito pro grafické operace, takže někdy jsou zapotřebí třeba jen vertex shadery a rasterizace, zatímco pixel shadery zahálejí. V takovém případě bude možné je plně využít právě pro výpočetní úlohy, které dosud čekaly ve frontě.

Nicméně Sony i tak dle vlastních slov chtělo především zachovat programovací prostředí, aby vývojářům usnadnilo práci, a to i za tu cenu, že trochu utrpí výkon. Nakonec firma slíbila, že společně s příchodem samotné konzole (někdy v tomto roce) přijde na trh také řada nových herních titulů, která bude silnější než kdykoliv předtím.

Zdroj: X-bit labs
reklama