reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

HD technologie čipových sad

19.2.2009, Jan Zapletal, článek
HD technologie čipových sad
V segmentu integrovaných grafik pro procesory Intel platí za stálici řada Intel GMA série G a Q. Ta ale v poslední době ztrácela na konkurenci od AMD a jeho Radeony HD3200/3300 v čipsetech 780G/790GX. Ani poslední generace GMA 4500 nedokázala situaci zvrátit.
Nvidia má však s čipsety GeForce 9300 a 9400 pro platformu Intel i AMD nyní ambice získat zákazníky z obou táborů.

Donedávna pocházely integrované grafiky pro platformu Intel téměř výhradně z vlastní zahrádky – řadu GMA asi není třeba představovat. Její prozatím nejnovější generací je GMA 4500 v čipsetech G4x/Q4x, která konečně nabízí HW akceleraci HD videa. To ale není nic, z čeho by se měla roztřást kolena konkurenční AMD s čipsetem 790GX, u něhož obstarává grafiku Radeon HD3300.

Kompletní balíček nejnovějších technologií a příslib (na poměry segmentu) nevídaného výkonu jsou pádnými argumenty, které jistě přesvědčily i mnoho dosavadních zákazníků Intelu, že AMD řešení bude v tomto případě lepší volbou. Nvidia však nyní s čipsety GeForce 9300/9400 a stejnojmennými grafikami konkuruje oběma firmám zároveň, a podle specifikací velmi zdatně. Pojďme si tedy představit jednotlivá řešení.


Intel G4x/Q4x



Čipové sady řady Intel G4x/Q4x používají několik variant grafiky GMA 4500. Vrcholná verze GMA X4500HD, kterou používá čipset G45, podporuje akceleraci kodeků MPEG2, VC1 a AVC. Ve výčtu výstupních rozhraní najdeme DVI, HDMI, Display Port a samozřejmostí je HDCP ochrana. Pro čipsety G41 a G43 je určena verze GMA X4500 a konečně pro Q43/Q45 je to GMA 4500. O co jsou tyto verze ochuzeny uvidíte v tabulce. Společná pro všechny jmenované grafiky je podpora API DirectX 10 a OpenGL 2.0.


AMD 790GX



Čipset pro AMD socket AM2+ navazuje na úspěšný 780G. Southbridge SB750 nově podporuje RAID5. O obraz se zde stará Radeon HD3300, jenž je až na vyšší frekvenci totožný se svým předchůdcem HD3200. V obou případech nese jádro označení RS780 a z dedikovaných ATI karet má nejblíže k jádru RV610 používaném v Radeonu HD2400. Takže obsahuje 40 shader procesorů, UVD čip pro akceleraci videa (HW dekódování MPEG-2, VC-1, H.264), podporuje DirectX 10, SidePort memory (na desce integrovaná vlastní grafická paměť). Dále je možné Hybrid CrossFireX zapojení, kdy lze k integrované grafice přidat jednu z kompatibilních dedikovaných grafik a zlepšit tak výkon, případně snížit spotřebu vypnutím dedikované karty v nečinnosti.


GeForce 9300/9400



Ve značení nejnovější konkurence na poli čipsetů s integrovanými grafikami je tak trochu nepořádek – někdy se uvádí jako název čipové sady nForce 730i (pro Intel s.775) a 730a (pro AMD s.AM2+), jindy GeForce 9300 a 9400 (tedy přímo název grafického čipu). Důležité ale je, co novinka nabízí – a jeví se tedy více než slibně. Integrovaný grafický čip totiž působí na poměry segmentu hodně našlapaně. I zde je samozřejmostí je HW akcelerace H.264, VC-1 i MPEG-2 kodeků.

Jádro G86 (stejné jako u GeForce 8400GS a 8500GT) běží na frekvenci 450/580 MHz a 16 shader procesorů* pak na 1200/1400 MHz u GeForce 9300/9400. Parametry silnější verze jsou tak dokonce lepší než u dedikované GeForce 9400GS (což není nic jiného než přeznačená 8500GT), pokud ovšem pomineme paměť, kterou integrovaná grafika odebírá z RAM počítače. V tomto ohledu má AMD se SidePortem výhodu.

*vzhledem k odlišnostem architektur nelze tuto hodnotu porovnávat s ATI.


Předchozí z rodu


V obchodech se stále můžete setkat s předchůdci těchto čipsetů, kteří také podporují nejnovější procesory Core 2 a Phenom II. Stojí ale za ušetřené peníze?


Intel G3x/Q3x

Tyto čipsety používají grafická jádra GMA 3100 a X3500. První z nich vychází z historické GMA950 a v novém PC nemá mimo kancelářské využití co pohledávat - Shader Model 2.0 značí DirectX pouze ve verzi 9.0b. Grafika dokonce nepodporuje ani HW T&L (Transform & lighting), což je funkce, s kterou přišla v roce 1999 GeForce 256 (proto je nazývána prvním GPU) a kterou hojně využívají, občas dokonce i vyžadují, hry od roku 2000 a novější. Naproti tomu GMA X3500 je i přes podobný název hardwarem o dvě generace novějším.

Konečně podporuje HW T&L a navrch přidává DirectX 10 a Shader Model 4.0. Co se však týče akcelerace HD video formátů, na své nástupce čtyřkové řady nestačí. Přítomna je pouze částečná akcelerace MPEG2 a VC1 kodeků. Zajímavé je, že jinak zastaralejší GMA 3100 formát MPEG2 akceleruje v plném rozsahu. Každopádně je jasné, že pokud stavíte HTPC, trojková série GMA není nic pro vás, nástupci nabízí mnohem lepší multimediální vlastnosti.


AMD 780G

U AMD poslední evoluce čipsetů nepřinesla tak velký pokrok, takže i tento starší čipset má v dnešní době co nabídnout. Hlavním rozdílem proti 790GX je Southbridge SB700 bez RAID5 a nižší takt grafického jádra, jak již bylo zmíněno, je jinak technologicky stejné. Základní desky se 780G se v současné době doprodávají a tomu odpovídají i ceny, tento čipset můžu tedy s klidným svědomím doporučit.


GeForce 8300

Předchozí generace čipových sad s integrovanou grafikou od firmy Nvidia byla určena jen pro AMD platformu. Funkčně je grafická karta téměř totožná, vychází také z jádra G86, tentokrát na frekvenci 500 MHz. Bohužel má jen poloviční počet shader procesorů, tedy 8. Ty pracují na 1200 MHz. Dále proti GeForce 9300 a 9400 chybí možnost použít Dual Link DVI. Do HTPC je však čipset stále vhodným kandidátem, ale 780G s HD3200 nabízí více grafického výkonu.


čipová sada
G41
G43
G45
Q43/Q45
G31/G33/Q33/Q35
grafický čip
GMA X4500
GMA X4500
GMA X4500HD
GMA 4500
GMA 3100
podpora multiGPU
ne
ne
ne
ne
ne
DVI (/verze)
ano/?
ano/?
ano/?
ano/?
ano/?
HDMIIkona Odkaz na databázi
o
o
Ikona Odkaz na databázi
pouze G33
HDCP
o
o
o
o
o
DisplayPort
o
o
o
o
Ikona Odkaz na databázi
DirectX
10
10
10
10
9.0b
Shader Model
4.0
4.0
4.0
4.0
2.0
OpenGL
2.0
2.0
2.0
2.0
1.4
HD rozlišení
1080p/i, 720p
1080p/i, 720p
1080p/i, 720p
1080p/i, 720p
1080p/i, 720p
H.264 Motion Comp
o
o
o
Ikona Odkaz na databáziIkona Odkaz na databázi
H.264 Inverse Transform
o
o
o
Ikona Odkaz na databáziIkona Odkaz na databázi
H.264 Variable Length DecodeIkona Odkaz na databáziIkona Odkaz na databázi
o
Ikona Odkaz na databáziIkona Odkaz na databázi
VC1 Motion Comp
o
o
o
o
Ikona Odkaz na databázi
VC1 Inverse Transform
o
o
o
o
Ikona Odkaz na databázi
VC1 Variable Length DecodeIkona Odkaz na databáziIkona Odkaz na databázi
o
o
Ikona Odkaz na databázi
MPEG2 Motion Comp
o
o
o
Ikona Odkaz na databázi
o
MPEG2 Inverse Transform
o
o
o
Ikona Odkaz na databázi
o
MPEG2 Variable Length Decode
o
o
o
Ikona Odkaz na databázi
o
HD postprocessing
o
o
o
Název videotechnologií
Intel Clear Video


čipová sada
G35
790GX
780G
GeForce 9300/9400
GeForce 8300
grafický čip
GMA X3500
Radeon HD 3300
Radeon HD 3200
GeForce 9300/9400
GeForce 8300
podpora multiGPU
ne
Hybrid CrossfireX
Hybrid CrossfireX
Hybrid SLI
Hybrid SLI
DVI (/verze)
ano/?
ano/Dual Link
ano/Dual Link
ano/Dual Link
ano/Single Link
HDMI
o
o
o
o
o
HDCP
o
o
o
o
DisplayPortIkona Odkaz na databázi
o
o
o
DirectX
10
10
10
10
10
Shader Model
4.0
4.0
4.0
4.0
4.0
OpenGL
2.0
2.0
2.0
2.0
2.0
HD rozlišení
1080p/i, 720p
1080p/i, 720p
1080p/i, 720p
1080p/i, 720p
1080p/i, 720p
H.264 Motion CompIkona Odkaz na databázi
o
o
o
o
H.264 Inverse TransformIkona Odkaz na databázi
o
o
o
o
H.264 Variable Length DecodeIkona Odkaz na databázi
o
o
o
o
VC1 Motion Comp
o
o
o
o
o
VC1 Inverse TransformIkona Odkaz na databázi
o
o
o
o
VC1 Variable Length DecodeIkona Odkaz na databázi
o
o
o
o
MPEG2 Motion Comp
o
o
o
o
o
MPEG2 Inverse Transform
o
o
o
o
o
MPEG2 Variable Length DecodeIkona Odkaz na databázi
o
o
o
o
HD postprocessing
o
o
o
o
Název videotechnologií
Intel Clear Video
ATI Avivo HD
Nvidia Purevideo HD


Nyní si stručně vysvětleme pojmy uvedené v tabulkách:

MPEG2
Nejstarší ze tří povinně podporovaných komprimačních formátů ve standardech BD-MV (Blu-ray digital movie) a HD-DVDVideo. Povinná podpora znamená, že je přístroje vyhovující těmto standardům musí být schopny dekódovat a přehrát obsah komprimovaný pomocí MPEG2, H.264 i VC-1. MPEG2 je dnes standardem pro ukládání videa na DVD nebo u digitálního televizního vysílání DVB-T. Nabízí slušný poměr kvality a nároků na datový tok. Na rozdíl od staršího MPEG-1 dokáže pracovat s proměnlivým datovým tokem (VBR – variable bit rate), kdy se množství ukládaných informací přizpůsobuje momentálním potřebám (např. statický obraz nebo naopak sportovní utkání). Původně byl vyvinut pro PAL rozlišení 720x576, je s ním však možné kódovat jakékoliv rozlišení.

H.264
Jinak také označovaný MPEG4-AVC. Nástupce staršího a hojně rozšířeného standardu MPEG4-ASP. Prosazuje se u disků Blu-ray, HD DVD i u digitálního vysílání HDTV. Jeho výhodou je vysoká kvalita obrazu díky pokročilým metodám komprese. To si však vybírá daň v podobě výpočetní náročnosti. Pro plynulé softwarové přehrávání v ve full HD rozlišení je obecně třeba dvoujádrové CPU s taktem 2 GHz a vyšším.

VC-1
Jedná se o jiné označení pro poněkud komplikovaně pojmenovaný kodek SMPTE 421M vyvinutý Microsoftem z původně uzavřeného formátu Windows Media Video (konkrétně jeho třetí generace WMV3). Používá podobné principy komprese jako jako H.264. VC-1 a dosahuje i obdobné kvality obrazu.

Motion Compensation
Tuto metodu používají rozličné videoformáty kvůli úspoře velikosti souborů. Mnoho snímků ve filmu se totiž mezi sebou liší pouze tím, že se pohybuje kamera, případně objekt na snímku. To znamená, že větší část informace je stejná i na dalším snímku. Právě toho Motion Compensation (kompenzace pohybu) využívá. Plná informace může být například uložena pouze každých pět snímků. Dále se ukládají informace, podle nichž jsou při přehrávání dopočítány mezisnímky. To nám umožní redukovat soubor na něco málo přes pětinu původní velikosti. Referenční snímek může být z již přehrávaného nebo i budoucího časového okamžiku filmu.

Inverse Transform
Aneb inverzní transformace je metoda využívající ke komprimaci matematické funkce výpočtu pravděpodobnosti.

Variable Length Decode
Jedná se o dekódování Huffmanova kódu, který se používá pro bezztrátovou kompresi dat - konvertuje znaky vstupního souboru do bitových řetězců různé délky podle jejich četnosti.

DVI
(Digital Video Interface) Tímto digitálním rozhraním se k PC běžně připojují LCD monitory. Je určeno pouze pro přenos obrazové části videa. Může také přenášt HDCP signál pokud je k tomu monitor a grafická karta počítače vyhovující.

Dual – Link DVI
U Single - Link DVI nejsou využity (resp. od výroby zapojeny) k přenosu všechny piny, kterými DVI konektor disponuje. U Dual – Link DVI ano, což umožňuje zvýšit rozlišení z 1920x1200 až na 2560*1600, což používají 30“ displeje.

HDMI
High Definition Multimedia Interface. Digitální rozhraní většinou používané u HD televizorů. Přenáší digitálně zároveň audio i video signál. Může přenášet HDCP signál, pokud je tomu hardware uzpůsoben.

HDCP
High-Definition Content Protection. Ochrana HD obsahu, která má za úkol zamezit přenosu signálu mezi digitálním výstupem grafické karty (DVI nebo HDMI) a monitorem, pokud obojí není HDCP vyhovující. Když není, nebude možné video přehrát.

Display Port
Alternativa k HDMI. Digitální rozhraní přenášející audio i video. Výhodou je bezplatná licence, nevýhodou omezené možnosti barevného rozsahu a prostorového zvuku proti HDMI.

1080p
Značí full HD rozlišení, konkrétně vertikální (na výšku). Šířka odpovídá 1920 bodům, čili poměru 16:9. Písmeno "p" znamená progresivní – všechny řádky jsou zobrazeny najednou. Písmeno "i" potom značí prokládaný signál, tj. pouze polovina bodů se zobrazuje najednou.

720p
Základní HD rozlišení, poměr stran pochopitelně zůstává zachován, čili šířka je 1280 bodů.

ATI Avivo HD, Intel Clear Video, Nvidia Purevideo HD
Jsou marketingová označení pro souhrn veškerých technologií, které jednoduše řečeno mají vést k lepšímu obrazu a plynulejšímu přehrávání videa. Výrobci slibují ostřejší obraz, věrnější barvy, snížení zátěže procesoru. Ale to nejsou příliš exaktní informace. Důležité je, že poslední balíčky ATI Avivo HD, Intel Clear Video, Nvidia Purevideo HD umožní prezentovaným grafickým jádrům Radeon HD3300, GMA X4500HD i GeForce 9300/9400 převzít všechny náročné operace při akceleraci kodeků H.264, VC1 i MPEG2.




Ulehčení práce procesoru a vylepšení obrazu podle Nvidie

V současné době si tedy řešení všech tří výrobců nezadají a pro přehrávání HD obsahu by měly být dobrou volbou veškeré tyto integrované grafiky. Rozdíly jsou hlavně v herním výkonu čipů. V tomto ohledu je favoritem i přes absenci vlastní paměti GeForce 9400, následována níže taktovanou variantou 9300 a Radeonem HD3300. Intel GMA je pak svým výkonem ještě mírně pod starším Radeonem HD3200.
reklama