reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Herní PC budou prý do roku 2020 potřebovat 25 GW energie

2.9.2015, Jan Vítek, aktualita
Herní PC budou prý do roku 2020 potřebovat 25 GW energie
Pracovníci Berkeley Lab vydali zprávu předpovídající vývoj spotřeby herních PC systémů, které mají do roku 2020 celkově potřebovat zdroj 25 GW elektrické energie, což je okamžitý výkon necelých 12 Temelínů.
Berkeley Lab tedy konkrétně mluví o tom, že herní PC po celém světě budou do roku 2020 potřebovat výkon 50 "standardních" elektráren s výkonem 500 MW. Jaderná elektrárna Temelín má přitom díky dvěma svým reaktorům celkový výkon 2110 MW. Berkeley mluví o 500MW elektrárnách kvůli tomu, že jde o jednotku Rosenfield, která byla v roce 2010 navrhnuta k zavedení padesáti čtyřmi výzkumníky zabývajícími se energetikou a energetickou efektivitou. Jeden Rosenfield tak má odpovídat 500 MW, čili výkonu jedné běžné elektrárny spalující uhlí z 90. let minulého století. Ušetření jednoho Rosenfielda tak znamená i to, že do vzduchu neuniknou 3 miliony tun CO2 za rok (samozřejmě pokud je o uhelnou elektrárnu) a pak bylo ještě stanoveno, že 50 MW stačí pro americké město se čtvrt milionem obyvatel.





Zpráva z Berkeley Lab také uvádí, že už dnes by bylo možné snížit spotřebu průměrného herního PC až o 75 procent, a to "změnou několika nastavení a výměnou komponent, čímž by se i zvýšila spolehlivost a výkon. Není zřejmé, co v Berkeley Labs považují za průměrné herní PC, ale je zřejmé, že nemají na mysli nic moderního. Však jak ukazuje následující obrázek, lepší efektivity bylo dosaženo výměnou téměř všech hlavních komponent počínaje zdrojem. Vybrán byl samozřejmě velice efektivní Corsair AX760 (92%) a pak moderní GPU na kartě ZOTAC GeForce GTX 970 AMP! Omega, deska Asus Sabertooth Z97 a procesor Intel Pentium G3258. Pak se počítá i s novým monitorem, a to konkrétně Asus VG248QE s NVIDIA G-Sync.





Pokud tedy v Berkeley postavili takovouto sestavu proti obstarožnímu systému se zdrojem s mizernou efektivitou, žravým procesorem (uvedené Pentium má TDP jen 53 W) a letitým monitorem bez LED podsvícení, pak je jasné, že takový systém neměl při srovnání výkonu a spotřeby šanci.

Zprávu 'Taming the energy use of gaming computers' zkoumající spotřebu herních PC napsal Evan Mills z Berkeley Lab, dle jehož informací mají herní PC pouze 2,5% podíl na celkovém počtu PC po celém světě, ale z hlediska spotřeby je to prý už 20% podíl. Typické herní PC má totiž za rok spotřebovat šestkrát více energie v porovnání s typickým, čili kancelářským počítačem, jež převažují. V porovnání s herní konzolí to má být dokonce desetinásobek. Zde ale musíme zbystřit, protože není vůbec jasné, s jakými údaji Mills pracuje. Věrohodnosti jeho údajů nenahrává především poslední údaj o desetinásobné spotřebě PC v porovnání s herními konzolemi. Moderní PS4 a Xbox One mají spotřebu v klidu cca 15 až 20 W a v zátěži nad 100 W, takže pak by to znamenalo, že průměrné herní PC si vezme cca 150 - 200 W v klidu a 1200 W v zátěži, což je samozřejmě veliký nesmysl. Mills tedy nejspíše počítá s konzolí Wii U (v zátěži cca 30 W), která se zase nedá co do výkonu s ostatními konzolemi, natož pak s herními PC, vůbec srovnávat.

Můžeme tak uvažovat nad tím, zda si Evan Mills pro svůj výzkum nevybral ty informace, které zajistí co největší rozdíly, aby byly výsledky práce co nejzajímavější. Podívat se můžeme i na údaj, v němž Mill srovnává spotřebu herního PC s ledničkou, či tedy spíše se třemi ledničkami, jimž se má vyrovnat. Opět se tedy neoperuje s přesnými údaji, takže jde o ošemetné srovnání. Pokud jde o moderní ledničky, jejich spotřeba se může pohybovat hluboko pod 1 kWh za den a u malých ledniček i pod 500 Wh. Výsledný 1,5 až 3 kWh, čili spotřebu třech ledniček, můžeme při hraní klidně spotřebovat, pokud u počítače denně vydržíme třeba 10 hodin. A o to jde, záleží na mnoha faktorech.

Nicméně zpráva uvádí i konkrétní čísla týkající se spotřeby. V roce 2012 prý herní PC po celém světě dle odhadů spotřebovala 75 TWh energie, což se má do roku 2020 zdvojnásobit, tedy za předpokladu, že jejich spotřeba zůstane stejná. Zpráva Berkeley Labs nám tedy v podstatě říká, že bychom měli vyměnit staré a ještě sloužící komponenty za nové, které spotřebují méně energie. Mills k tomuto tématu založil i celou stránku s podtitulem Greening the Beast, kde se také dočteme, že výměnou komponent by se mohlo dosáhnout úspory mnoha miliard kWh a dolarů za rok. Škoda jen, že už zpráva nezkoumá to, kolik energie by padlo na výrobu potřebných nových komponent, kolik by uživatele stály a jak moc by životní prostředí zatížil vzniklý elektronický odpad.

Zdroj: Evan Mills
reklama