reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Internetové kalendáře: nová úroveň plánování?

20.1.2014, Radan Tuhý, článek
Internetové kalendáře: nová úroveň plánování?
Cloudové služby mají rostoucí charakter. Je to dáno hlavně stále důležitější pozicí mobilních zařízení s přístupem k internetu. Dnes se podíváme na to, jaké výhody má organizace času s využitím internetových kalendářů a jaké služby jsou nyní nejrozšířenější.
Po technických aspektech je na řadě vizuální dojem, jelikož grafické zpracování tvoří velmi důležitou část celkového dojmu. Pokud by si měl běžný uživatel vybrat ze dvou služeb, jež mají shodné nebo velmi podobné funkce, ale jedna je vizuálně líbivější nebo přehlednější, je pravděpodobné, že si vybere právě ji, a to přestože by se tím o nějakou funkci třeba i připravil.





V případě internetových kalendářů nejde jen o design, ale především o přehlednost samotné služby. Kalendář, resp. události v něm, by měly být čitelné již na první pohled. Pokud vytváříme novou událost, sdílíme ji s dalšími kolegy nebo přáteli, případně si organizujeme čas, jsou důležité nejen funkce, ale také vizuální podoba rozhraní.

Jako součást tzv. „Feel Effectu“ jsou také odezvy internetové služby, tedy jak dlouho trvá zobrazení detailu události, jak rychlé je přepínání mezi funkcemi a možnostmi internetové aplikace a podobně. Zde je nutné podotknout, že velkou roli bude hrát internetové připojení, resp. jeho kvalita. Kromě samotné rychlosti záleží i na stabilitě internetového připojení a odezvách.

Z praxe lze říci, že pár megabitů obvykle stačí, proto lze tento typ služeb využívat i s mobilním připojením. Více detailů ale za chvíli.


Pohled na kalendář


Prvním aspektem je celkový vizuální dojem, pokud se podíváme na kalendář jako takový. Ve výchozím zobrazení obvykle vidíme celý týden, přičemž jednotlivé události jsou dle délky trvání graficky znázorněny velmi podobným způsobem, jako to má Microsoft Outlook.




- Kalendář Google (pro zvětšení klikněte) -




- Kalendář Microsoft (pro zvětšení klikněte) -




- Kalendář Yahoo (pro zvětšení klikněte) -


Pro srovnání přidáme také výchozí vzhled kalendáře v aplikaci Microsoft Outlook 2013.




- Kalendář v aplikaci Microsoft Outlook 2013 (pro zvětšení klikněte) -


Základní pohled na kalendářní (nebo volitelně pracovní) týden se nijak zásadně neliší. Rozdíl je v použitých barvách a malinko ve vlastnostech kalendáře.


Tvorba nové události


Novou událost lze vytvořit ve všech zmíněných kalendářích označením příslušného časového úseku a následným vyplněním názvu události. Tato vlastnost je poměrně praktická, jelikož vytvoření nové položky je tak velmi rychlé a intuitivní. Nevýhodou je možnost vložit pouze základní údaje, tedy alespoň do chvíle, než klikneme na možnost editace události. Pak se nám otevře samostatná stránka se všemi možnostmi.




- Tvorba nové události - kalendář Google -




- Tvorba nové události - kalendář Outlook.com (Microsoft) -




- Tvorba nové události - kalendář Yahoo -


A nyní ještě vzhled editace události, resp. tvorba nové události se zobrazením všech detailů.




- Editace události - kalendář Google (pro zvětšení klikněte) -




- Editace události - kalendář Outlook.com (pro zvětšení klikněte) -




- Editace události - kalendář Yahoo (pro zvětšení klikněte) -


S těmito funkcemi kalendáře si vystačíme do chvíle, kdy budeme kalendář používat sami. Na druhou stranu je pravda, že jednou z klíčových vlastností internetového kalendáře je možnost jeho sdíleni, což vede ke kolaboraci více lidí.


Sdílení kalendáře a události


Pokud se rozhodneme sdílet celý kalendář, dáme protistraně k dispozici náš kalendář s definovanými možnostmi oprávnění. To znamená, že se můžeme rozhodnout, zda uvidí jenom náš status (volný, zaneprázdněn), nebo jestli bude mít možnost vidět detaily (případně jaké). Vzhled jako takový je pak totožný s výše provedenými screenshoty.

Co už se ovšem trochu liší, je způsob sdílení události. Výběr lidí, s kterými událost sdílíme, probíhá sice podobně, ale grafická podoba je jiná. Rozdíly jsou znázorněné níže.




- Sdílení události - kalendář Google (pro zvětšení klikněte) -




- Sdílení události - kalendář Outlook.com (pro zvětšení klikněte) -




- Sdílení události - kalendář Yahoo (pro zvětšení klikněte) -


Pokud bychom měli vzít v úvahu vlastnosti jednotlivých kalendářů s ohledem na sdílení událostí, je v praxi celkem potřeba, aby protistrana měla u stejné služby (Google, Microsoft, Yahoo) vytvořen účet. V opačném případě sdílení nebude buď fungovat vůbec, nebo bude omezeno natolik, že nebude mít jeho používání smysl.
reklama