Galerie 3
Jak bojovat proti pirátství? Dle CD Projekt zrušením DRM
Aktualita Ostatní CD PROJEKT

Jak bojovat proti pirátství? Dle CD Projekt zrušením DRM

Jan Vítek

Jan Vítek

20

Piráti zaměřující se na hry v této době mají velkého nepřítele, a to DRM ochranu Denuvo. Spoluzakladatel polského CD Projekt však říká, že se dají porazit jiným způsobem, a to naopak bez použití jakéhokoliv DRM.

Reklama

DRM (Digital Rights Management) zahrnuje softwarové ochrany nejen her, přičemž dosud nepřekonanou ochranou je Denuvo. To tak začíná využívat stále větší počet herních vývojářů a mezi hry, které jej využívají, či využijí, je nový Hitman a Doom, dle Battlefield 5, Mirror's Edge Catalyst, Rise of the Tomb Raider, FIFA 17, No Man's Sky, Star Citizen a mnoho dalších. Tyto hry si prostě bez zaplacení nezahrajeme, ovšem Marcin Iwinski je toho názoru, že by bylo lepší DRM vůbec nevyužívat.

Jak bojovat proti pirátství? Dle CD Projekt zrušením DRM

Nelze pochybovat o tom, že moderní DRM sice zajistí ochranu softwaru před piráty, ale na druhou stranu také přidává do výsledného celku další vrstvu, která může způsobovat a také způsobuje problémy se stabilitou a také se může stát, že starší hra s DRM po akutalizaci systému prostě přestane fungovat a uživatel, který si ji řádně zaplatil, má smůlu. Může se tak naprosto právem cítit podveden a není divu, že takoví lidé hledají pomoc právě mezi piráty.

Jak bojovat proti pirátství? Dle CD Projekt zrušením DRM

Marcin Iwinski z CD Projekt k tomu říká, že řešení problému DRM vs. pirátství je jednoduché: vůbec nepoužívat softwarovou ochranu a využít výsledné přízně pirátů i uživatelů. Však ti sami uvádějí, že pirátské kopie jim umožňují vyzkoušet si produkt před tím, než za něj zaplatí, což může být sice jen pokrytectví, ale v době, kdy už rozhodně není pravidlem vydávání hratelných dem, to má svůj smysl.

Iwinski konkrétně řekl: "Faktor pirátství je irelevantní, neboť nemůžeme lidi donutit, aby si něco koupili. Můžeme se je pouze snažit k tomu přesvědčit. Věříme tedy v cukr a ne v bič." Všímá si také komentářů, které říkají, že si někdo nemohl dovolit hru koupit za plnou cenu, ale vzhledem k tomu, jak férově se vývojáři chovali, kolik DLC zdarma připravili a jak postupně hru vylepšovali, se rozhodl hru koupit později za zvýhodněnou cenu. A dá se s čistým svědomím říci, že CD Projekt mezi takové vývojáře rozhodně patří, což dokazuje také skóre Zaklínače 3 na Metacritic, které je vůbec nejvyšší.

Vypadá to ale, že názor Iwinského bude i v budoucnu v menšině a vyhrávat budou spíše nepřekonatelné DRM ochrany. Můžeme se těšit alespoň na to, že připravovaný Cyberpunk 2077 bude také bez otravného DRM.

Zdroj:

Hexus.net


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama