reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Kde se na ICT trhu hodně přiostřuje konkurence nejen mezi giganty?

25.9.2016, Michal Hala, aktualita
Kde se na ICT trhu hodně přiostřuje konkurence nejen mezi giganty?
Jde o dva poměrně nové segmenty trhu informačních a komunikačních technologií, které již teď přinášejí dostatečně zajímavé technologie zákazníkům. Přitom jsme teprve na počátku rozvoje těchto segmentů a přínos příslušných řešení se podle všeho bude stupňovat.
Abych vás dál nenapínal, jde o oblast rozšířené a případně i virtuální reality (dále jen AR a VR) a o oblast umělé inteligence (dále jen UI) a na vybraných krocích Applu, Googlu a Microsoftu z poslední doby se pokusím demonstrovat, že budoucí klíčové bitvy mezi giganty se nejspíš povedou právě tady. Nejprve ale pro naznačení kontextu připomenu některé významnější kroky z minula.

Začnu u Microsoftu. A připomenu, že jeho vlajková loď přinesla na desktopu implementaci UI (konkrétně rozpoznávání a porozumění řeči) v podobě digitální asistentky Cortany a speciální brýle pro AR HoloLens. To jsou jen dva zřejmě nejviditelnější příklady, protože jimi se kroky Microsoftu v obou oblastech zdaleka nevyčerpávají. Například minulý týden Redmond přetáhl z University of Southern California profesora Marka Bolase, předního amerického experta na VR.

Apple přirozeně nemůže zůstávat pozadu a v nyní uvedené aktuální verzi Sierra svého desktopového operačního macOS (dřívější OS X) naučil mluvit a rozumět řeči digitální asistentku Siri. Bohužel Siri ani Cortana zatím neumí česky a vůbec to nevypadá, že v dohledné době umět budou. No a co se týče AR a VR, tak od počátku roku se proslýchá, že Apple v téhle oblasti na něčem pracuje.

Tim Cook před čtrnácti dny připustil v interview, že vidí mnohem větší potenciál v AR než ve VR. Že bychom se časem dočkali konkurenta pro HoloLens z Cupertina? Smysl by to dávalo, na druhou stranu Apple se vždycky snažil být v něčem lídrem, nikoli následovníkem. Každopádně Apple podle webu The Verge pokračuje v nabírání expertů na AR i VR. Takže něco chystá.


Cortana


Třetí do počtu je Google a z Mountain View teď přichází mobilní komunikační aplikace Allo pro textový chat, která v sobě obsahuje prvky UI. Allo rozumí textu a například sám navrhuje relevantní odpovědi. Druhou aktuální novinkou je, že jedno z řešení Googlu pro UI je výborné v rozpoznávání obsahu digitálních fotografií a jeho velmi přesného popisu formou textu.

Podobných příkladů by se samozřejmě dalo u všech tří společností najít mnohem a mnohem víc. Když teď uvážíme například operační systémy všech tří společností (Windows, macOS a iOS, Android a Chrome OS), tak jejich vývoj je už dlouho jen evoluční. Totéž platí pro jejich další softwarové produkty a do jisté míry i pro jejich hardwarová řešení (byť tady se občas něco dost inovativního objeví).

Nicméně touhou každého ICT výrobce je přijít s něčím skutečně převratným, čím je možné se výrazně odlišit od konkurence a ideálně ji nechat daleko za sebou. Na druhou stranu všichni uvedení hráči investují obrovské prostředky do výzkumu a vývoje a současně mají rozvinuté konkurenční zpravodajství (competitive intelligence). Takže dokážou kroky konkurence dobře předjímat a reagovat na ně už s určitým předstihem.

Co to znamená pro oblasti AR a VR i UI? Jednak je tu obrovský prostor pro skutečně převratné inovace a pro získání náskoku, jednak je pro všechny relevantní hráče (nejen naše tři giganty) doslova nutnost tyhle dvě oblasti sledovat, pokud nechtějí jít z kola ven. My se jako zákazníci můžeme každopádně těšit na novinky v obou uvedených segmentech, protože potenciál pro zlepšování je zde podle všeho hodně široký a potenciální přínos novinek pro firemní i domácí uživatele je podle mého soudu veliký.

Samozřejmě oblast UI je zákonitě nepoměrně širší, takže výrazně větší možnosti bych přece jen viděl tady. Prostor pro inovace je tu skutečně obrovský.

Zdroj: The Next Web (1, 2), The Verge (1, 2), Windows Central
reklama