reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Khronos vytvoří všeobecné API pro Vulkan, DX12 i Metal

23.3.2017, Jan Vítek, aktualita
Khronos vytvoří všeobecné API pro Vulkan, DX12 i Metal
Skupina Khronos na sebe vzala úkol přinést jedno jediné API zastřešující všechna tři moderní API, čili Vulkan, DirectX 12 i Metal, po čemž prý celý zainteresovaný průmysl přímo prahne. Na co se tak máme připravit?
Khronos Group je jeden z vývojářů moderních grafických API využívaných především pro hry. Jde o Vulkan, který přímo vychází z Mantle, jež společnost AMD Khronosu darovala pro další vývoj a transformaci v API, které nebude spojeno přímo s jejím hardwarem, a bude tak pro jiné firmy lépe stravitelné. Vedle toho tu máme z moderních API také DirectX 12, které můžeme považovat z daných tří asi za nejrozšířenější a pak je tu Metal od Apple. Tato dvě API mají společného to, že jsou značně omezena na jisté OS, a to Windows 10 nebo Mac OS. Zato Vulkan je jako jediný multiplatformní, ale to Khronosu nestačí a chce vytvořit jedno tzv. meta-API, které zastřeší všechny tři.





Pokud se budeme věnovat především DirectX 12 a Vulkanu, pak v podpoře jich samotných ze strany OS a hardwaru už v podstatě není problém, alespoň co se týče PC. Jde spíše o podporu ze strany herních vývojářů, kteří stále většinou zůstávají u DirectX 11, ale i tak nelze očekávat, že právě to by mohlo nové meta-API zvrátit. Pokud by pracovalo naprosto ideálně, vývojáři by se už nemuseli moc ohlížet na to, že DX12 pracuje pouze pod Windows 10 a podíl tohoto OS na trhu je stále daleko nižší než Windows 7. Zástupci Khronos mají jistě pravdu v tom, že celá tato oblast je fragmentovaná a kvůli tomu se nová API adoptují pomalu, nicméně jim nejspíše nejde o klasické instalované PC hry, jako spíše o webové.





Khronos říká, že nové meta-API bude fungovat jako vrchní vrstva zastřešující všechna tři daná API a slibuje maximální možnou efektivitu, ovšem otázky se budou týkat spíše funkcí jednotlivých API a zda je to univerzální dokáže využít. Khronos má jednoduchý plán, jak se s tím vypořádat, a sice vytvořit průnik všech funkcí, které nabízí DX12, Vulkan a Metal a využít pouze ten. Jinými slovy se upotřebí pouze to, co mají všechna tři původní API společného a ostatní se zahodí. A právě zde Khronos poznamenal, že budou muset být zahozeny především ty funkce, které slouží k optimalizaci výkonu, takže je velká otázka, jak dobře a rychle to bude celé fungovat.

Skupina Khronos ale také neříká, že jeho meta-API má za cíl oslovit PC hráče, kteří se obvykle snaží vymačkat ze svých sestav to nejlepší. Spíše to vypadá na API pro webové hry běžící v prohlížečích a něco podobného si chystá také Apple, a to API WebGPU, které má také pracovat jako nástavba pro Vulkan, Metal a DirectX 12. Vypadá to tak, že tu budeme mít dvě konkurenční meta-API a je otázka, co z toho vznikne. Nejlepší by byla spolupráce mezi Apple a Khronos Group, ze které by vzešlo jednotné meta-API, třeba založené právě na WebGPU a Apple by na oplátku umožnilo využít na svých platformách Vulkan.

Zdroj: Tom's Hardware
reklama