reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
9.2.2016, Jan Vítek, aktualita
Po dlouhá desetiletí vládl počítačovému průmyslu Mooreův zákon, který se postupem času stal modlou, jejíž nařízení chtěli všichni dodržovat. Dnes už ale IT průmyslu dochází dech, a tak to vypadá, že nastoupí honba za něčím jiným - spotřebou.
potooczech (345) | 12.2.20167:46
Tak je to logické. Pokud se přenosných PC prodá podstatně více než klasických desktopů a při počtu v jakém se prodávají tablety je logické zaměřit se na tuto oblast. V této oblasti kde se TDP pohybuje kolem 15W, ale i třeba jen 4,5W nebo 2,5W zrovna zařízení moc výkonu na rozdávání nemají.

Čili je pěkné, že při běžném rozmezí TDP 80­-100W máme dostatek výkonu a v podstatě nás to dnes nikde neomezuje. Většina lidí, ale pracuje se zařízením, kde toho výkonu je stále nedostatek. Většina 15W procesorů jsou dvoujádra s HT a sníženými takty. V nižší oblasti tabletů jsou to většinou slabé Atomy nebo hodně okleštěná dvoujádra s HT. Tady je opravdu velký prostor ke zlepšení. A to jak v oblasti výkonu samotného CPU, tak v oblasti výkonu grafického. Na tabletech se uhnízdila vysoká rozlišení, často přesahující 1080p. Samozřejmě nutnost takto vysokých rozlišení na 10 palcích je notně diskutabilní, ale přináší to vysoké nároky na grafický výkon.

Tady je rozhodně co zlepšovat. I drahé tablety jsou stále poměrně líné. Při TDP kolem 2W prostě dnešní x86 architektura moc výkonu nemá. Zvlášť když se do toho TDP musí vejít i s grafickým výkonem.
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1578) | 9.2.201615:52
místo, aby přišly na trh lepší akumulátory, eliminuje se jejich potřeba. A tak se dostáváme do situací, kdy zapnutému přístroji vydrží ­"baterka­" čtrnáct dní ­- nebo tři hodiny používání.
Odpovědět2  0
M@jkl (130) | 10.2.201615:20
to máš jako s autama, vodíkovej pohon a jiný agregáty už jsou taky vymyšlený, ale protože nějaký ­"chrochro­" zaplatila, aby to nevylezlo ven a on mohl těžit z ropy, tak jezdíme furt za smradlavejma dýzlama a čucháme samej smrad.. tady to bude obdobný...
Odpovědět1  0
Aros (547) | 11.2.201620:54
No ale s těma baterkama to je jako vážně zatím problém. Lobby klasických firem je obrovské, ale kdybychom uměli vyrobit baterky s dostatečnou hustotou energie za rozumné peníze, tak by je elektromobily stejně převálcovali, protože ve všem ostatním jsou lepší. A hlavně jsou prostě hrozně jednoduché a nemá se na nich co pokazit.

Co se týče vodíkového pohonu, tam je myslím problém s nasazením v tom, že je to příliš nebezpečné. Když bys to ve velké rychlosti do něčeho narval, tak to udělá veeeeelké BUM. Alespoň se to teda tvrdí. Do jisté míry to ale zase může být výmluva velkých firem.
Odpovědět0  0
potooczech (345) | 12.2.20168:07
Vodík má několik problémů. Nejhorší je skladování, kdy čistý vodík má velmi malou molekulu a proniká strukturou látek a narušuje ji. Způsobuje vodíkovou křehkost. Takže nejde prostě čistý vodík dlouhodobě skladovat v tlakové nádobě nebo jej vést potrubím. Dnes se z toho důvodu řeší možnosti jeho skladování v upravené podobě, tedy třeba v podobě methanolu nebo třeba v podobě, kdy by se rozpouštěl v některých kapalinách nebo plynech a v podstatě by se tak ­"svezl­" s jinou surovinou ropovodem či plynovodem.
Další problém opět souvisí s tím, jak má malé molekuly a jak je lehký. Vemte si jak omezený dojezd mají auta na LPG. A teď si vemte, že do stejné nádrže, při stejném tlaku se vejde výrazně méně vodíku z pohledu hmotnosti. Takže pokud na tu nádrž s LPG ujedete 200km, tak na stejnou s vodíkem ujedete řádově desítky km. Takže abyste měl u osobáku slušný dojezd na vodík, aspoň 400km, tak byste musel mít v autě buď velmi ale velmi velkou nádrž nebo byste tu nádrž musel plnil pod obrovským tlakem. První věc je problém auta a je řešitelná spíše u autobusů, druhá věc je problém čerpacích stanic a bezpečnosti. Jednak by to nebylo zrovna bezpečně vozit si takovou ­"bombu­" pod zadkem a jednat samotné čerpání pod takovým tlakem na benzínkách by nebylo moc bezpečné. Stejně tak skladování dostatečných zásob vodíku, je dost špatně představitelné, v měřítku, které by nahradilo ropu a zemní plyn.
A samozřejmě samotná výroba vodíku není moc energeticky efektivní. Opět by se to muselo provádět na místech, kde je levný zdroj energie a následně by se musel draze transportovat na místo uskladnění a spotřeby.
Odpovědět0  0
easyrider_svk (84) | 12.2.20169:15
titan do seba nasaje niekolkonasobne vacsi objem vodiku ako je sam a ked sa nasyti rozpadne sa na prach. nato aby ste ho dostali spat treba ten prach zohrievat. taze da sa pokial sa vzriesi to zohrievanie.
Odpovědět0  0
jirk223 (30) | 14.2.20161:09
přesně tak,neboli auto ktere bylo jako první na vodik a jina bio paliva už před deseti možna i 15lety vyvinut,ale problem je že i kdyby to šlo do vyroby vznikla by situace kdy si ten zakaznik nemuže dovolit takove auto koupit,a celosvětova změna a uplne zrušeni použivaní ropy by byla nakladna vsadim se že by to stalo i několik stovek bilionu a i možna vice a to v eur,nic neni tak lechke jak se zda,u intelu na jednu stranu chapu už se tolik pc neprodava a spiše notebooky tablety,ale nechapu proč zavrhnout uplně vykone cpu,ty usetřene penize za energii bych rad i polemizoval vznikla tu takova politika že čim vice setřiš tím meně ziskaš ba naopak,ale to neni je u el ale i u plynu,uhlí atd,jak se řika jake si to udělaš takove to maš
Odpovědět0  0
potooczech (345) | 12.2.20167:58
Tak podle mne je lepší snížit spotřebu zařízení, než vymýšlet baterii, která by uspokojila jeho nároky. Vždy se nejprve řeší příčina a pak teprve následky. Stejně tak se řeší, v které oblasti bude vývoj snažší a levnější. Prostě Intel nebude začínat od nuly s vývojem baterií. Je technologickou špičkou v oblasti návrhu, vývoje a výroby integrovaných obvodů a vývoje výrobních technologií pro ně. Proto je logické, že se ubírá dál tímto směrem.
O vývoj baterií se starají jiná odvětví průmyslu. Často tam kde je již obtížné posunout dál energetickou efektivitu za stávajících podmínek a je naopak levnější investovat do vývoje lepších baterií. V dnešní době to trápí spíš automobilový průmysl. A úspěch v této oblasti se následně promítne i zde v IT.
Jinak nemyslím, že bychom se nikam neposunuli. Dnes je prakticky standard, že levný notebook vydrží na baterku přes 4 hodiny a při běžné práci nijak zvlášť netočí ani vetrákem. 10 let zpátky jsme byli rádi za 2,5 hodiny a větrák frčel a hučel nepřetržitě. Stejně tak ještě nedávno nebylo dost dobře možné mít ve 2,5W SOC čtyřjádro včetně grafiky a chipsetu.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.