reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Křemenný disk: 360 TB dat uloženo na věčnost

18.2.2016, Jan Vítek, aktualita
Křemenný disk: 360 TB dat uloženo na věčnost
Oddělení Optoelectronics Research Centre (ORC) na Univerzitě v Southamptonu ohlásilo průlom ve způsobu ukládání dat. Na křemenné sklo o velikosti mince půjde uložit 360 TB dat, která navíc mají být čitelná i po miliardách let.
Výzkumníci z Optoelectronics Research Centre (ORC) mluví o průlomu v optickém způsobu ukládání dat, k němuž využili křemenné "nanosklo" o velikosti mince. To má mít tedy kapacitu až 360 TB, přičemž životnost takového média bychom vůbec nemuseli řešit, neboť to vykazuje stabilitu i při teplotě 1000 °C a pokud bychom je skladovali při teplotě téměř 200 °C, vydrželo by 13,8 miliardy let. Připadá vám toto číslo povědomé? Ještě aby ne, když jde o stáří vesmíru stanovené na základě astronomických pozorování.





Zapisovací technologie je založena na 5D laseru, který v křemenném skle tvoří jisté nanostruktury. V roce 2013 byla tato technologie otestována vůbec poprvé a tehdy se podařilo s její pomocí uložit skromných 300 kb dat. Od té doby byl proces optimalizován až do té míry, že bude možné uložit stovky terabajtů dat na sklíčko o velikosti, jakou vidíte na fotografii.

Pro zápis se využívá konkrétně femtosekundový laser, který tedy tvoří velice krátké a intenzivní laserové pulzy. Data jsou zapisována ve třech vrstvách a mezi jednotlivými 5D "bity" či nanostrukturami jsou pětimikrometrové mezery. A proč jde o 5 rozměrů? K prostorovému 3D zde totiž přibyde ještě velikost a orientace oněch nanostruktur, které tak nepředstavují pouze 0 a 1 jako v klasických způsobech zápisu dat.


Výzkumníci nyní hledají mezi firmami toho pravého partnera, který by jim pomohl jejich technologii dostat na trh. Teď ještě jestli mají v rukávu také čtečku, která dokáže zapsaná data spolehlivě a rychle číst.

Zdroj: University of Southampton

reklama