www.svethardware.cz
>
>

Lithiové anody slibují 3 až 4x vyšší kapacitu baterií

Lithiové anody slibují 3 až 4x vyšší kapacitu baterií
, , aktualita
Výzkumníkům ze Stanfordovy univerzity se podařilo vyvinout lithiovou anodu, která je stabilní, o což se jiní v minulých letech marně pokoušeli. Výsledkem by mohly být baterie s výrazně vyšší kapacitou.



reklama
V dnes široce používaných lithium-iontových bateriích se tento kov samozřejmě využívá, ale jen jako součást elektrolytu uvnitř samotných článků a ne jako materiál pro výrobu anody. Důvodem má být jeho nestabilita a reaktivita. Tyto problémy se výzkumníkům ze Stanfordovy univerzity podařilo vyřešit tím, že lithiovou anodu pokryli pouze 20 nm tlustou vrstvou uhlíku, jak informuje server Phys.org.





Baterie vybavené lithiovými anodami by přitom mohly nabídnout výrazně vyšší kapacitu než ty vyráběné dnes dostupnou technologií. Vedoucí výzkumného týmu, Yi Cui, k tomu řekl, že lithium je ten nejlepší materiál, který může být využitý pro anodu. Je totiž velmi lehký a má vysokou energetickou hustotu, takže ve výsledku by baterie měly být lehčí a s vyšší kapacitou. Problém s lithiem je krom reaktivity ten, že při nabíjení a vybíjení se anoda zvětšuje a smršťuje, což vede k prasklinám a celkové degradaci materiálu. Tenká vrstva uhlíku však poskytne flexibilní, celistvou a nereaktivní ochranu lithia, která je odolná chemicky i fyzicky.

Můžeme se tedy těšit na nové baterie s vyšší kapacitou? Dle Yi Cui je třeba ještě technologii vybrousit, ale výroba baterií s lithiovou anodou je dle něj dosažitelná. Efektivita nabíjení a vybíjení nových článků je prý 99 procent po 150 nabíjecích cyklech, přičemž to se musí dle Cui zlepšit alespoň na 99,9 %, aby byly připraveny pro komerční nasazení. Jde ale o velký průlom, neboť dříve vyvinuté články s lithiovou anodou měly po 100 cyklech pouze poloviční kapacitu.

V praxi by pak takové baterie měly poskytnout třikrát až čtyřikrát vyšší kapacitu v porovnání s tím, co nám baterie Li-ion nabízí dnes a zavětřit může také automobilový průmysl. Elektrovůz vybavený novými bateriemi s energií pro dojezd téměř 500 km by dle stanfordského profesora Stevena Chu (býv. ministr energetiky USA) měl přijít na cca 25.000 USD.

Zdroj: Phys.org
Nejpopulárnější tablety
reklama
Nejnovější články
Falcon 9 vybuchl kvůli porušení héliové nádrže Falcon 9 vybuchl kvůli porušení héliové nádrže
Na samotném začátku tohoto měsíce explodovala raketa Falcon 9 společnosti SpaceX a ta se od té doby snažila zjistit především to, co tuto nehodu způsobilo. Nyní už to vypadá, že "viník" byl nalezen, a to héliová nádrž.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek
Autonomní vozidlo Googlu se zapletlo do zatím asi největší nehody Autonomní vozidlo Googlu se zapletlo do zatím asi největší nehody
Ani samořízeným vozům se čas od času nevyhne nehoda, ale naprostou většinu z nich způsobí řidič běžného automobilu. Nejinak je tomu i v případě poslední nehody, která je nejspíš jednou z největších, do jaké bylo zapleteno SUV od Googlu.
Dnes,  aktualita, Jáchym Šlik
SpaceX vyzkoušelo Raptor, motor pro mise na Mars SpaceX vyzkoušelo Raptor, motor pro mise na Mars
Společnost SpaceX má s ohledem letů na Mars velice ambiciózní plány, do nichž spadá také využití silnějších motorů, než jaká má dnes k dispozici. Jedná se o vyvíjený Raptor, který byl nyní vůbec poprvé vyzkoušen.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek
AMD Zen Plus: 7nm APU Gray Hawk přijde v roce 2019 AMD Zen Plus: 7nm APU Gray Hawk přijde v roce 2019
Nyní je aktuální generace APU Bristol Ridge, ale my už se můžeme podívat do budoucnosti, kde se rýsují již 7nm APU založená na procesorové architektuře Zen Plus. Jde o Gray Hawk chystané na rok 2019.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek,  1 komentář
Twitter nejspíše hledá, kdo by jej mohl koupit Twitter nejspíše hledá, kdo by jej mohl koupit
Agentura Reuters přinesla zprávu, že Twitter vyjednává s hned několika technologickými společnostmi a hledá mezi nimi tu, která by jej byla ochotna koupit. Není to ani tak moc překvapivé vzhledem k tomu, jaké finanční výsledky Twitter má v posledních letech.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek