Malá modrá galaxie může odhalit více o velkém třesku

Spektroskopy v Arizoně se zaměřil na galaxii AGC 198691, které se přezdívá Malý lev (Leoncino). Tato galaxie má totiž v sobě ze všech dosud pozorovaných nejmenší objem těžkých prvků, což je nadějné pro další studium velkého třesku.

Zapadlá galaxie AGC 198691 se nachází asi 30 milionů světelných let od Země a je součástí hvězdného seskupení Leo Minor, čili souhvězdí Malého lva. Astronomové Univerzity v Indianě nedávno s využitím pozemských teleskopů objevili, že tato galaxie má ze všech dosud známých a pozorovaných nejmenší objem těžkých prvků, čili kovů. Možnost sledování takové galaxie může pomoci při kvantitativním výzkumu velkého třesku.

Astronomové totiž využívají modely popisující stav vesmíru v průběhu velkého třesku a těsně po něm, přičemž jde o množství hélia a vodíku stejně jako o poměr mezi těmito prvky. Právě galaxie, které jsou chudé na těžké kovy, mohou posloužit pro otestování těchto modelů, a tedy i ověření, zda vědci mohou mít s popisem velkého třesku, a tedy i vznikem vesmíru pravdu. Pro vysvětlení, v astronomii se všechny prvky mimo vodík a hélium označují za kovy, a tedy těžké prvky.

Nicméně astronomové musí takové galaxie hledat velice daleko. Naše vlastní Mléčná dráha je chabým zdrojem takových dat, neboť obsahuje vysoký podíl těžkých prvků vytvořených dosluhujícími a explodujícími hvězdami. Čili nízký podíl těžkých prvků je známkou toho, že v dané galaxii nebyly hvězdy příliš aktivní.

Leoncino je považován za součást "blízkého vesmíru", což představuje vše, co je uvnitř hranice 1 miliardy světelných let od Země, přičemž tento region obsahuje několik milionů galaxií. Z nich byl pochopitelně prozkoumáno jen malé množství a do toho patří jistá galaxie obsahující také malé množství kovů (objevena v roce 2005), ovšem Leoncino jich má ještě o 29 procent méně než ona. Astronomové k tomuto měření využili své spektroskopy na dvou arizonských teleskopech a jak říkají, pokud jeden obrázek vydá za tisíc slov, zachycené spektrum vydá za tisíc obrázků.

Galaxie Leoncino je ale pozoruhodná také v jiných směrech. Patří mezi tzv. trpasličí galaxie, což znamená, že obsahuje maximálně několik miliard hvězd (Mléčná dráha jich má 200 až 400 miliard). Leoncino jich přitom má jen několik milionů, a je tak pochopitelně i poměrně malá. Napříč měří přibližně 1000 světelných let. Z fotografie můžete také vidět, že je ve viditelném spektru zabarvena do modra, a to díky mladým a horkým hvězdám, ale jinak má velice nízkou svítivost. Nyní John. J. Salzer z Univerzity v Indianě bojuje za to, aby se pro jeho výzkum našel čas Hubbleova vesmírného dalekohledu, jenž by mohl poskytnout další informace o této pozoruhodné galaxii.

Nejpopulárnější tablety