Micron má připraveny GDDR5X, ale bude je někdo chtít?

Micron má připraveny GDDR5X, ale bude je někdo chtít?
, , aktualita
Na podzim se objevila skutečnost, že technologie pamětí GDDR5 ještě zdaleka není připravena ustoupit výkonnějším HBM a stále má s patřičnými úpravami co nabídnout. Otázka je, zda se tyto paměti dokáží uplatnit na trhu.



reklama
Paměti GDDR5X mají jeden menší problém, a sice to, že jde o technologii vyvíjenou jednou firmou, americkým Micronem. Ten dnes oznámil, že pilotní výroba GDDR5 již úspěšně začala a masová výroba má odstartovat letos v létě. Výtěžnost je prý vynikající a navíc už první kusy dokáží nabídnout propustnost 13 Gbps, přičemž pro začátek se počítalo spíše s 10 až 12 Gbps. Dnešní používané GDDR5 mají strop na 7 Gbps, což tedy znamená, že propustnost je téměř dvojnásobná a stávající paměťové architektury by se s využitím GDDR5X mohly dostat cca na půl cesty mezi HBM1 (512 GB/s) a HBM2 (1 TB/s).





Server Extremetech vyzpovídal pana Krise Kida, který má v Micronu na starosti právě grafické paměti a ptal se jej na důvod, proč Micron sám prosazuje tento nový standard. Kido odpověděl, že cílem firmy je poskytnout výrobcům grafických karet alternativu k pamětem HBM, ovšem ne nutně konkurenční technologii. Myslel to tedy tak, že výrobci grafik si budou moci vybrat pro své modely vhodné paměti s ohledem na cenu, výkon a spotřebu. Je tedy zřejmé, že GDDR5X jsou určeny pro mainstream, zatímco HBM2 se uplatní v hi-endu a profesionálním hardwaru. Kris Kido sám uvedl, že nejvhodnější trh pro GDDR5X budou karty na přelomu mainstreamu a hi-endu, tedy segment, který mají dnes obsazeny karty AMD Radeon R9 390X a NVIDIA GeForce GTX 970 s cenou mezi 300 a 400 USD.

Nesmíme také zapomenout na to, že Micron si i vedle toho chystá alternativu pro HBM, a to novou generaci Hybrid Memory Cube (HMC), která však s HBM není kompatibilní, a tak se uplatní spíše v profesionálních řešeních firmy Intel





Vedle podstatně vyšší datové propustnosti mají paměti GDDR5X výhodu také v napájecím napětí 1,35 V oproti 1,5 V u GDDR5, což logicky znamená nižší spotřebu, a to cca na 70 procentech starých GDDR5. Otázka ale je, jaká bude celková spotřeba paměťového systému včetně kontroleru v GPU a pak je tu i fakt, že jde o 70procentní spotřebu v poměru k propustnosti. Čili pokud má být propustnost 13Gbps oproti 7 Gbps, pak GDDR5X nebudou úspornější, ale naopak náročnější. Zveřejněný slide z prezentace firmy NVIDIA přímo ukazuje na to, že I/O power na obsluhu pamětí GDDR5X je daleko vyšší než v případě HBM, ale ty mají zase jiné problémy.

Pokud tedy AMD a NVIDIA budou chtít využít GDDR5X, ani u nich se nevyhnou nutnosti správně vyladit šířku sběrnice a taktu pamětí, což přímo ovlivňuje celkovou spotřebu paměťového subsystému. Ani jedna z těchto firem ale neprozradila, zda se chystá GDDR5X u svých příštích generací využít. Zcela jistě nebudou přítomny v úvodních modelech, neboť ty dorazí na trh v době, kdy se GDDR5X teprve začnou vyrábět. Mohli bychom ale narazit na karty s GDDR5X třeba na konci tohoto roku, ale to je čirá spekulace. Jisté je, že by firmy AMD a NVIDIA musely postavit svá GPU přímo pro tyto paměti, což je problém. Například NVIDIA má v rámci generace Maxwell na trhu pouze tři GPU, a to GM200, GM204 a GM206, které používá buď "v plné palbě" nebo osekaná o shadery, TMU či ROP, ale v základu jde o stále stejné čipy pro jeden typ pamětí. Bylo by tedy poněkud odvážné tvrdit, že NVIDIA přichystá budoucí GP300 (či jak se bude vlajkový čip jmenovat) s kontrolerem pro HBM2, GP304 pro GDDR5X a GP306 pro staré GDDR5.

Micron tedy bude muset asi zabojovat, aby svůj standard dokázal prosadit a je pravděpodobné, že pokud se mu to podaří, my se s ním setkáme až u dalších generací karet, které přijdou po AMD Polaris a NVIDIA Pascal. Však pokud dnes GDDR5 stačí pro hi-end, měly by stačit i pro chystaný mainstream.

Zdroj: Extremetech
Nejpopulárnější paměti
reklama
Nejnovější články
Magic Leap je ve skutečnosti daleko za HoloLens Magic Leap je ve skutečnosti daleko za HoloLens
Ještě minulý rok to vypadalo, že projekt Magic Leap vyvíjený Googlem svede přímý souboj s HoloLens od Microsoftu. Ten ale už prodává svůj AR headset, zatímco od Googlu jsme toho moc neviděli. To proto, že je ve vývoji velice pozadu.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek,  1 komentář
Bývalý astronaut John Glenn zemřel v 95 letech Bývalý astronaut John Glenn zemřel v 95 letech
John Glenn, známý bývalý americký astronaut a senátor státu Ohio, zemřel včera ve čtvrtek 8. prosince. Byl posledním žijícím členem Mercury Seven, skupiny zkušebních pilotů vybraných pro vesmírný program jako potenciální astronauti pro NASA.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek,  1 komentář
Největší hráči v oblasti VR se spojili do jedné organizace Největší hráči v oblasti VR se spojili do jedné organizace
Oculus, HTC, Sony, Google, Samsung a Acer. Co mají tyto firmy společného? Všechny se zabývají virtuální realitou a rozhodly se zapojit do nově vzniklé organizace GVRA, která má za cíl vývoj technologií i komunikaci s veřejností.
Dnes,  aktualita, Jáchym Šlik
Už od příštího roku bude celý Google fungovat na obnovitelnou energii Už od příštího roku bude celý Google fungovat na obnovitelnou energii
Mnoho společností se snaží o to, aby mohly říci, že jejich uhlíková stopa za nimi se neustále tenčí. Uvést můžeme Toshibu s jejími moderními továrnami, Microsoft a větrné elektrárny a velice se snaží také Google.
Včera,  aktualita, Jan Vítek
Doom už není chráněn Denuvem, poslední patch jej odstranil Doom už není chráněn Denuvem, poslední patch jej odstranil
Denuvo se stalo mezi herními vývojáři velice oblíbenou ochranou proti nelegálnímu kopírování a hraní. Vybral si ho i id Software pro nový Doom, ovšem ten už nyní Denuvo mít nebude. Z jakého důvodu?
Včera,  aktualita, Jan Vítek,  8 komentářů