NASA objevila v naší Galaxii „tajnou“ černou díru

Výzkumníci z NASA zjistili, že mnoho let známý objekt považovaný za vzdálenou galaxii, je ve skutečnosti blízkou černou dírou. Předpokládá se, že podobných černých děr by mohly být v naší Galaxii až miliony.

Objekt označovaný jako VLA J213002.08+120904 (zkráceně VLA J2130+12) je astronomům známý už delší dobu, dosud se přitom domnívali, že zdrojem rádiových vln je vzdálená galaxie. Nejnovější měření, do kterého byl zapojen mimo jiné Hubbleův vesmírný teleskop, Rentgenová observatoř Chandra nebo observatoř Very Large Array v Novém Mexiku ovšem odhalila, že daný objekt je vzdálen 7 200 světelných let a nachází se tedy uvnitř naší Galaxie. S největší pravděpodobností se jedná o binární hvězdný systém skládající se z hvězdy o nízké hmotnosti a černé díry, která je několikrát větší než Slunce.

Důvod, proč tato poměrně blízká černá díra nebyla objevena mnohem dříve, je prostý. Dosud známé černé díry byly identifikovány díky tomu, že do sebe vtahovaly okolní materiál, který se ohřál na vysokou teplotu a emitoval rentgenové záření. Jenže tento objekt se chová velmi nenápadně a vlastně bylo velkým štěstím, že se jej podařilo identifikovat jako černou díru. Vědci proto předpokládají, že v Galaxii by se mohly nacházet desetitisíce až miliony dalších takových objektů. Některé z nich se nejspíš ukrývají mnohem blíže Zemi, než se předpokládalo.

Ani přesto bychom však neměli mít strach, i tyto neznámé díry se nacházejí mnoho světelných let od naší planety. K jejich objevení bude potřeba podrobný průzkum obrovských oblastí pomocí rádiových vln a rentgenového záření. Výzkum byl publikován v časopise The Astrophysical Journal.

Zdroj: Nasa.gov