reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Paradoxal, aneb letoun s rychlostí přes 10.000 km/h

16.12.2016, Jan Vítek, aktualita
Paradoxal, aneb letoun s rychlostí přes 10.000 km/h
Zatím jde pouze o koncept, ale veskrze zajímavý. Přišel s ním kanadský inženýr, který již navrhl jiný letoun pro přepravu pasažérů, a to Antipode. Paradoxal je jeho nejnovější výtvor, který by mohl létat ve výšce přes 64 km.
Charles Bombardier je vnuk Josepha-Armanda Bombardiera, který vynalezl sněžný skútr a založil firmu, jíž propůjčil své příjmení. Ta přišla na trh s několika cestovními letouny pro aerolinky, ovšem Charles Bombardier původně pracoval právě v Bombardier Recreational Products, kde vyvíjel sněžné skútry. Nyní se zabývá vymýšlením konceptů na různé dopravní stroje, jež pak veřejně sdílí, za což již získal ocenění Most Innovative Person in Industrial Design. Dříve tak přišel i s konceptem Antipode, dopravního letounu, jenž by byl schopen doletět z New Yorku do Dubaje za 22 minut. Paradoxal by měl být ještě lepší.




render letounu Paradoxal (autor: Juan Garcia Mansilla)


Letounu Paradoxal by trval let z Los Angeles do Sydney méně než tři hodiny, přičemž dnešním letadlům to bez zastávky zabere cca 15 hodin, takže průměrná cestovní rychlost je asi pětinásobná, čili cca 4500 km/h. Při cestě do cílové destinace by se navíc pasažéři mohli pokochat pohledem na Zemi z výšky několikanásobně větší, než ve které létají dnešní dopravní stroje.

Je zřejmé, že Paradoxal pro tyto účely musí využít nějaký jiný pohon, a tím mají být dva motory Rotary Ramjet. Jde o nový koncept motorů, jež mají být schopny dosáhnout vysokých rychlostí s tou výhodou, že nemusí využívat rotující kompresory vzduchu. Ten ale potřebují a také že si jej tvoří dopředným pohybem, takže je jasné, že v nízké nebo dokonce nulové rychlosti tyto motory nepracují. Navrženy bývají tak, aby efektivně pracovaly při rychlostech kolem Mach 3 a fungovat mohou i při Mach 6. Paradoxal by tak potřeboval i jiné motory, jež jej nejdříve urychlí natolik, aby mohl zapnout motory Ramjet, přičemž ty po dosažení výšky 60 tisíc stop (18,3 km) začnou fungovat jako raketové motory, a to díky přímému vstřikování tekutého kyslíku.

Díky raketovému pohonu se Paradoxal dostane ještě výše, a to do výškyaž 64 kilometrů, čili už nad stratosféru do mezosféry. Dráha letounu by byla parabolická, ale s dostatkem času na to, abychom se mohli pokochat výhledem do vesmíru. To vše se ale nachází pouze ve stádiu konceptu, ale s tím, že letoun jako Paradoxal by se mohl někdy v budoucnu stát realitou.

Zdroj: Architectural Digest
reklama