reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Problémy Facebooku s „negativním“ tlačítkem

17.9.2015, Michal Hala, aktualita
Problémy Facebooku s „negativním“ tlačítkem
Uživatelé Facebooku se už léta dožadují možnosti vyjádřit tlačítkem nesouhlas – respektive „To se mi nelíbí“. Teď Facebook jedno tlačítko vyjadřující negativní emoce údajně přidá. Ale činí tak poněkud alibisticky a tlačítko vyjadřovat nelibost stejně nebude.
Nemusíte být zrovna sociální psycholog – to je ta část psychologie zkoumající psychiku a chování v mezilidských interakcích – abyste věděli, že ve vztahu k názorům, myšlenkám a chováních druhých existují dvě modality. Souhlas a nesouhlas. Ale Facebook se choval a bohužel chová, že to neví. Přes dlouhodobé požadavky uživatelů na tlačítko vyjadřující nesouhlas („To se mi nelíbí“) ho nehodlá přidat ani teď.

Chování Facebooku mi připadá jako chování pštrosa strkajícího hlavu do písku. Chápu, že Facebook nechce, aby uživatelé na jeho stránkách zažívali negativní emoce, pokud by dostávali hodně nesouhlasů. Pak by tam mohli chodit méně a Facebooku by klesaly zisky z reklamy. Ale pokud Facebook říká, že chce, aby uživatelé vyjadřovali a rozepisovali nesouhlas slovně, je to alibismus.

Proč lidem nedat možnost vyjádřit nesouhlas? K životu každého z nás nesouhlas zkrátka patří a všichni ho musíme nějak zvládat. Připadá mi to, že Facebooku jde víc o vlastní zájmy a byznys a o nereálnost svého virtuálního a nepřirozeného světa se jednoduše nestará. Vytváří tak nereálnou oázu „sluníčkového“ soužití, kde se všichni mají jenom rádi a mohou spolu jenom souhlasit.


Logo Facebooku


Možná jsem na Facebook přísný, ale tenhle jeho tlačítkový alibismus se mi prostě nelíbí. Vrchol všemu nasadily poslední zprávy. Společnost prý pracuje na tlačítku vyjadřujícím negativní postoj k něčemu. Ale nebude to nelibost, ale prý soucit, soustrast, zkrátka empatie. Když třeba popíšete, že je vám něco líto (třeba někdo umřel), je prý nelogické dát „To se mi líbí“. Čili tento druh zprávy „olajkovat“. Takže se můžeme těšit na tlačítko „To je mi líto“.

Nemohu se zbavit dojmu, že je to celé parádní nesmysl. Ne, že by to tlačítko nemělo aspoň nějaký smysl. To určitě má. Ale mám pocit, že prostou nelibost či nesouhlas potřebujete v životě (i na Facebooku) vyjadřovat řádově častěji než soucit. Tím samozřejmě neříkám, že soucit není ušlechtilá a v sociálním kontaktu potřebná emoce. Ale když použiji logiku Facebooku – i soucit jde rozepsat a vyjádřit slovně. Je pak nutné speciální tlačítko?

Mark Zuckerberg se vyjádřil, že prý to ještě budou muset promyslet. Podle mě by si měli sednout s partou dobrých psychologů a především si ujasnit pojmy. Když se mi něco líbí, nebo nelíbí, je to názor, stanovisko, nebo postoj. Obvykle má emoční složku ve smyslu doprovodného libého či nelibého prožitku. Když je mi něco nebo někoho líto, je to emoce, které může být doprovázena empatií k druhému, pokud ho něco nepříjemného postihlo.

Chápu, že nesouhlas a kritika mohou být nepříjemné a zraňující. Sám je také zrovna nevyhledávám. Ale jsou přirozenou součástí života a druhá strana na ně má právo. A lítost prostě není opak souhlasu. To by si ve Facebooku měli ujasnit. Ale také je možné, že zbytečný humbuk a zmatek kolem toho udělala média. Tentokrát nejen ta počítačová, ale i normální.

Zdroj: The Verge
reklama