www.svethardware.cz
>
>
>
>
>

Project Astoria končí – Microsoft místo něj kupuje Xamarin

Project Astoria končí – Microsoft místo něj kupuje Xamarin
, , aktualita

Projekt na emulaci Androidu ve Windows 10 Mobile známý pod kódovým jménem Project Astoria končí. Byl příliš komplikovaný. Microsoft místo toho koupil společnost Xamarin a to by snad mohla být ta správná cesta k aplikacím nejen pro mobilní Windows.




reklama
Vezměme to od počátku. Lidé nechtějí migrovat z Androidu a iOSu na mobilní Windows zejména z toho důvodu, že počet aplikací je naprosto nesrovnatelný. Jistě nemusím uvádět v čí prospěch. No a aplikací je málo, protože vývojáři nechtějí pro mobilní Windows psát aplikace, protože je málo uživatelů a vývoj tak není dostatečně lukrativní.


Universal Windows Platform


Teď je třeba připomenout si možnosti, které až dosud měli vývojáři toužící z nějakého důvodu psát pro Windows 10 Mobile (v následujícím prvním případě pak pro celou rodinu Windows 10):
  • Nově napsat univerzální aplikaci, která poběží od mobilu po desktop – ovšem pro vývojáře to znamená nutnost začít od víceméně od začátku. Ale pokud neuvažujeme jen mobilní verzi Windows 10, tak je tu přes 200 miliónů uživatelů (a slíbená miliarda možná do tří let). Celé to dává logiku, ale jen pro určité typy aplikací (co dávají smysl i na desktopu) a spíš až časem. Zatím to takhle moc nefunguje, byť se už první univerzální aplikace objevují.
  • Pak tu byl Project Astoria, což měla být jakási pseudoemulace Androidu. Vývojářům by stačilo vzít aplikace pro Android a s určitými úpravami je přeportovat do prostředí Windows. Celé to ale příliš vytěžovalo zdroje mobilního zařízení, takže aplikace byly pomalé a navíc spotřeba energie vysoká. Microsoft teď definitivně potvrdil konec projektu, který byl už od podzimu u ledu.
  • Trochu nadějněji vypadá Project Islandwood. To je zajištění takového vývojového prostředí, které umožní vzít kód v Objective-C určený původně pro iOS a s minimem práce ho přeportovat pro mobilní Windows 10. Jenže to v praxi zatím prý moc nefunguje.
  • Další možností je Project Centennial, což má být přeportování originálních desktopových aplikací do prostředí mobilních Windows 10. Ani tohle na žádný průlom nevypadá a moc šancí bych tomuto záměru nedával.
  • No a nakonec je to Project Westminster, což má být možnost zabalit webové aplikace do balíčku, který už poběží na mobilních Windows 10. Moje hodnocení je stejné jako v předchozím případě.
Takže po odpískání Projectu Astoria, který od počátku trpěl problémy, zbývají Redmondu dvě možnosti, resp. strategie. První je přesvědčit vývojáře, aby vytvářeli univerzální aplikace, což se možná povede, ale nejspíš ne dřív než bude počet zařízení s Windows 10 ještě výrazně vyšší. Nebo prostě bude počet univerzálních aplikací pomalu narůstat.

Druhá možnost je Project Islandwood, který ale není zcela dotažený. Navíc Apple přišel s novým jazykem Swift, který by měl do budoucna nahradit Objective-C. S ním Islandwood nepočítá, takže výhledově jde dost možná o slepou větev – pokud se do budoucna celý projekt nepřizpůsobí této změně.


Technologe Xamarin
Zdroj: Xamarin


A aby to celé bylo ještě zamotanější, tak Microsoft teď koupil společnost Xamarin, která má pro vývojáře další, úplně jiné a celkem elegantní řešení. Kód se napíše jednou v C# a vývojářská technologie Xamarinu už se postará o přeložení kódu pro každou z platforem (viz obrázek). A rázem píšete pro miliardy potenciálních uživatelů.

Pokud se spojí přednosti řešení Xamarinu s potenciálním lákadlem univerzálních aplikací, mohl by Microsoft trefit hřebík na hlavičku. Jestli jsem to správně pochopil, tak s technologií Xamarinu je možné vytvářet univerzální aplikace už teď. Tohle by měla být ta nejlepší cesta pro vývojáře i pro Microsoft.

V záloze je navíc plán B. Microsoft stejně sám vytváří spousty aplikací pro iOS a Android už teď a evidentně v tom hodlá pokračovat, takže investice do Xamarinu se mu vyplatí tak jako tak.

Zdroj: Anandtech, Microsoft
reklama
Nejnovější články
Linux slaví výročí – jak si vede? Linux slaví výročí – jak si vede?
Linux letos slaví 25 let od svého vzniku a dnes se místo zřejmě docela nudného opakování historie pokusíme zamyslet, proč se tomuto systému nedaří na PC, když všude jinde se mu vede vysloveně výborně.
Včera,  aktualita, Michal Hala,  10 komentářů
Soumrak Denuva? Inside cracknut během šesti týdnů Soumrak Denuva? Inside cracknut během šesti týdnů
Denuvo doposud veleúspěšně chránilo před piráty počítačové tituly a ještě nedávno se dalo říci, že si na této ochraně každý vylámal zuby. Jenomže pak byla překonána ochrana nového Tomb Raidera a nyní byl ještě rychleji cracknut Inside.
Včera,  aktualita, Jan Vítek
Nový Deus Ex dostanete k AMD FX zdarma, NVIDIA má zase Paragon Nový Deus Ex dostanete k AMD FX zdarma, NVIDIA má zase Paragon
Od včerejšího dne si můžete zahrát nový očekávaný titul Deus Ex: Mankind Divided, který navazuje na předchozí díl s podtitulem Human Revolution z roku 2011. AMD se rozhodlo, že nám jej nabídne zdama k procesorům FX.
Včera,  aktualita, Jan Vítek
NVIDIA ukázala fotografii čipu GP100 NVIDIA ukázala fotografii čipu GP100
Nedávné symposium Hot Chips bylo velice výživné a ukázány na něm byly i fotografie čipu NVIDIA GP100, nejvyspělejšího GPU generace Pascal. Jde o 16nm velikána s plochou 610 mm čtverečných.
Včera,  aktualita, Jan Vítek
Jsou humanoidní mimozemšťané ze Star Treku opravdu tak nepravděpodobní? Jsou humanoidní mimozemšťané ze Star Treku opravdu tak nepravděpodobní?
Asi každého, kdo viděl alespoň několik dílů Star Treku, napadlo, že mimozemšťané musí být dle představ jeho tvůrců až na výjimky jen trošku zmutovaní lidé. Je ale opravdu tak nepravděpodobné, aby jiné formy života opravdu byly od nás k nerozeznání?
Včera,  aktualita, Jan Vítek,  7 komentářů