www.svethardware.cz
>
>
>
>
>

Project Astoria končí – Microsoft místo něj kupuje Xamarin

, , aktualita

Projekt na emulaci Androidu ve Windows 10 Mobile známý pod kódovým jménem Project Astoria končí. Byl příliš komplikovaný. Microsoft místo toho koupil společnost Xamarin a to by snad mohla být ta správná cesta k aplikacím nejen pro mobilní Windows.




reklama
Vezměme to od počátku. Lidé nechtějí migrovat z Androidu a iOSu na mobilní Windows zejména z toho důvodu, že počet aplikací je naprosto nesrovnatelný. Jistě nemusím uvádět v čí prospěch. No a aplikací je málo, protože vývojáři nechtějí pro mobilní Windows psát aplikace, protože je málo uživatelů a vývoj tak není dostatečně lukrativní.


Universal Windows Platform


Teď je třeba připomenout si možnosti, které až dosud měli vývojáři toužící z nějakého důvodu psát pro Windows 10 Mobile (v následujícím prvním případě pak pro celou rodinu Windows 10):
  • Nově napsat univerzální aplikaci, která poběží od mobilu po desktop – ovšem pro vývojáře to znamená nutnost začít od víceméně od začátku. Ale pokud neuvažujeme jen mobilní verzi Windows 10, tak je tu přes 200 miliónů uživatelů (a slíbená miliarda možná do tří let). Celé to dává logiku, ale jen pro určité typy aplikací (co dávají smysl i na desktopu) a spíš až časem. Zatím to takhle moc nefunguje, byť se už první univerzální aplikace objevují.
  • Pak tu byl Project Astoria, což měla být jakási pseudoemulace Androidu. Vývojářům by stačilo vzít aplikace pro Android a s určitými úpravami je přeportovat do prostředí Windows. Celé to ale příliš vytěžovalo zdroje mobilního zařízení, takže aplikace byly pomalé a navíc spotřeba energie vysoká. Microsoft teď definitivně potvrdil konec projektu, který byl už od podzimu u ledu.
  • Trochu nadějněji vypadá Project Islandwood. To je zajištění takového vývojového prostředí, které umožní vzít kód v Objective-C určený původně pro iOS a s minimem práce ho přeportovat pro mobilní Windows 10. Jenže to v praxi zatím prý moc nefunguje.
  • Další možností je Project Centennial, což má být přeportování originálních desktopových aplikací do prostředí mobilních Windows 10. Ani tohle na žádný průlom nevypadá a moc šancí bych tomuto záměru nedával.
  • No a nakonec je to Project Westminster, což má být možnost zabalit webové aplikace do balíčku, který už poběží na mobilních Windows 10. Moje hodnocení je stejné jako v předchozím případě.
Takže po odpískání Projectu Astoria, který od počátku trpěl problémy, zbývají Redmondu dvě možnosti, resp. strategie. První je přesvědčit vývojáře, aby vytvářeli univerzální aplikace, což se možná povede, ale nejspíš ne dřív než bude počet zařízení s Windows 10 ještě výrazně vyšší. Nebo prostě bude počet univerzálních aplikací pomalu narůstat.

Druhá možnost je Project Islandwood, který ale není zcela dotažený. Navíc Apple přišel s novým jazykem Swift, který by měl do budoucna nahradit Objective-C. S ním Islandwood nepočítá, takže výhledově jde dost možná o slepou větev – pokud se do budoucna celý projekt nepřizpůsobí této změně.


Technologe Xamarin
Zdroj: Xamarin


A aby to celé bylo ještě zamotanější, tak Microsoft teď koupil společnost Xamarin, která má pro vývojáře další, úplně jiné a celkem elegantní řešení. Kód se napíše jednou v C# a vývojářská technologie Xamarinu už se postará o přeložení kódu pro každou z platforem (viz obrázek). A rázem píšete pro miliardy potenciálních uživatelů.

Pokud se spojí přednosti řešení Xamarinu s potenciálním lákadlem univerzálních aplikací, mohl by Microsoft trefit hřebík na hlavičku. Jestli jsem to správně pochopil, tak s technologií Xamarinu je možné vytvářet univerzální aplikace už teď. Tohle by měla být ta nejlepší cesta pro vývojáře i pro Microsoft.

V záloze je navíc plán B. Microsoft stejně sám vytváří spousty aplikací pro iOS a Android už teď a evidentně v tom hodlá pokračovat, takže investice do Xamarinu se mu vyplatí tak jako tak.

Zdroj: Anandtech, Microsoft
reklama
Nejnovější články
Vědci vyvinuli umělý nervový systém, který umožní robotům reagovat na bolest
Jak přimět robota, aby reagoval na nebezpečí, které mu hrozí, když nemůže cítit žádnou bolest? Tuto otázku si položili dva němečtí vědci a vyvinuli umělou nervovou tkáň, která umožní robotům cítit bolest a reagovat na ni.
Včera,  aktualita,  , Kateřina Hoferková
Wooting One: mechanická a navíc analogová klávesnice
Na Kickstarteru se objevil nový zajímavý projekt, který chce PC hráčům přinést novou mechanickou a přitom analogovou klávesnici. Jde o Wooting One, která dokáže detekovat, jakou silou jsme klávesu stiskli. K čemu to bude?
Včera,  aktualita,  , Jan Vítek
Týdenní šance s Fractal Design (16.5. - 22.5.)
Získat hodnotnou cenu za zodpovězení 1 otázky? Taková byla od 16.5. do 22.5. naše Týdenní šance se společností Fractal Design, v které jste mohli vyhrát počítačovou skříň Fractal Design Define S. Doplněno o vyhodnocení.
Včera,  soutěž,  , Karel Polívka
AIDA64 potvrzuje GPU NVIDIA GP102, 106, 107 i 108
V poslední době se objevily spekulace o chystaných nástupcích low-endových karet GeForce s GPU Maxwell, ale také o čipech, které budou použity v nové generaci navazující na TITAN a GTX 980 Ti. Nyní je potvrdila AIDA64.
Včera,  aktualita,  , Jan Vítek,  1 komentář
Corsair Bulldog a Lapdog: základ pro kvalitní hraní v obýváku
Corsair si připravil dva nové produkty, které můžeme zařadit mezi barebone a konkrétně domácí zábavní systémy určené do obývacích pokojů. Ve schopnostech Bulldogu bude i hraní v rozlišení 4K.
Včera,  aktualita,  , Jan Vítek,  1 komentář