reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

První smrtelná nehoda Tesly při řízení autopilotem

1.7.2016, Milan Šurkala, aktualita
První smrtelná nehoda Tesly při řízení autopilotem
Stejně jak nejsou dokonalí lidé, nejsou dokonalé ani stroje. Automobily Tesla Model S mají za sebou první nehodu při řízení autopilotem, při které umřel řidič vozu. Stalo se tak poprvé za 130 milionů ujetých mil s vozy Tesla.
Dříve nebo později k tomu muselo dojít. Chyby na silnicích dělají jak lidé, tak i stroje a nyní došlo k první nehodě vozu Tesla v režimu autopilota, při které umřel řidič vozu (v té chvíli byl spíše v roli pasažéra). NHTSA už incident, který se stal 7. května na Floridě, vyšetřuje. Jde o první takto vážnou nehodu, kterou vozy Tesla zaznamenaly v režimu autopilota za celkových 130 milionů mil, které už byly těmito auty v autonomním režimu najety. Připomeňme, že americký průměr smrtelných nehod je 94 milionů mil na jedno usmrcení, celosvětově je to pak jen okolo 60 milionů mil. Tesla je tak i přes tento incident na první pohled bezpečnější než řízení lidmi, na druhou stranu je nutno říci, že autopilot se používá zatím zejména na dálnicích, tedy ve specifickém provozu a nelze tato čísla přímo srovnávat.





Tesla vrazila do nákladního auta s návěsem, který přejížděl přes silnici (kolmo k Tesle). Tesla ale mířila přímo pod návěs, tedy vysoký volný prostor za koly tahače a před koly návěsu. Bílou stěnu návěsu si nevšimlo ani auto, ani řidič v něm a vůbec nebrzdilo. I když je návěs relativně vysoko nad zemí, pořád je také dost nízko na to, aby do něj Tesla narazila čelním sklem. Malé množství deformačních zón pak způsobilo smrt pasažéra. Stačilo jen, kdyby byl tahač trochu pomalejší nebo rychlejší a auto narazilo do kol. V takovém případě by auto brzdilo, narazilo v nižší rychlosti a více deformačních zón by lépe pohltilo náraz. Bohužel, v těchto případech se na "kdyby" nehraje.

Mrtvý řidič byl velkým fanouškem Tesly (autu dal i jméno Tessy) a jejím cílům. Strávil svůj život jako technik u námořnictva a věnoval se inovacím v různých technologiích. Paradoxní je na tom navíc to, že měsíc před touto nehodou mu totéž auto správnou funkcí zachránilo život, kdy do něj málem z boku najel náklaďák. Tentokrát se to už bohužel nepovedlo.

Zdroj: teslamotors.com


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama