První vlak na vodík začne jezdit příští rok v Německu
24.9.2016, Jáchym Šlik, aktualita
Alstom se pochlubil prvním osobním vlakem využívajícím vodíkové palivové články. A nejedná se o žádnou technologii daleké budoucnosti, moderní jednotky začnou brázdit německé koleje už koncem roku 2017.
Francouzský výrobce kolejových vozidel Alstom představil na právě probíhajícím veletrhu InnoTrans 2016 v Berlíně bezemisní vlak, který má umožnit ekologický provoz i na neelektrifikovaných tratích. Ačkoliv evropské země pokračují v elektrifikaci, zůstává mnoho tratí, především regionálního významu, bez trolejového vedení, které musejí být obsluhovány dieselovými vlaky. Coradia iLint, jak zní název nového osobního vlaku od společnosti Alstom, využívá ke svému pohonu vodíkové palivové články. Na rozdíl od vozidel se spalovacími motory nevypouští do ovzduší oxid uhličitý, ale jen vodní páru a zkondenzovanou vodu. Provoz vlaku je tedy ekologický a podle výrobce navíc také velmi tichý.
Vodík je uložen v nádržích na střeše vlaku a ke vzniku energie dochází jeho chemickou reakcí s kyslíkem ve vzduchu. Při vyšším zrychlení si vlak bere energii přímo z článku, případná přebytečná energie je ukládána v lithium-iontových bateriích. Tam také míří energie získaná rekuperací při brzdění. Coradia iLint má dojezd 600 km až 800 km, a to při maximální rychlosti 140 km/h. Kapacita celé nízkopodlažní jednotky činí 300 cestujících, z toho polovina sedících. Vlak, jehož vývoj zabral pouhé dva roky, je založen na již provozované dieselové jednotce Coradia Lint 54 a bude vyráběn v německém Salzgitteru.
Právě na koleje našich západních sousedů vyrazí vlak na vodíkové články jako první. Koncem roku 2017 je plánováno zahájení provozu na regionálních tratích v severním Německu. Aby Alstom usnadnil dopravcům nasazení vozidla do běžného provozu, dodá spolu s jednotkami také kompletní vybavení včetně vodíkové infrastruktury. Vysoké náklady na pořízení i provoz by mohly být zpočátku velkou překážkou v rozšíření nového pohonu na železnici.
Zdroj: Tracks.lionel.com
Vodík je uložen v nádržích na střeše vlaku a ke vzniku energie dochází jeho chemickou reakcí s kyslíkem ve vzduchu. Při vyšším zrychlení si vlak bere energii přímo z článku, případná přebytečná energie je ukládána v lithium-iontových bateriích. Tam také míří energie získaná rekuperací při brzdění. Coradia iLint má dojezd 600 km až 800 km, a to při maximální rychlosti 140 km/h. Kapacita celé nízkopodlažní jednotky činí 300 cestujících, z toho polovina sedících. Vlak, jehož vývoj zabral pouhé dva roky, je založen na již provozované dieselové jednotce Coradia Lint 54 a bude vyráběn v německém Salzgitteru.
Právě na koleje našich západních sousedů vyrazí vlak na vodíkové články jako první. Koncem roku 2017 je plánováno zahájení provozu na regionálních tratích v severním Německu. Aby Alstom usnadnil dopravcům nasazení vozidla do běžného provozu, dodá spolu s jednotkami také kompletní vybavení včetně vodíkové infrastruktury. Vysoké náklady na pořízení i provoz by mohly být zpočátku velkou překážkou v rozšíření nového pohonu na železnici.