reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Aliens vs. Predator 3: výkon a polemika o přínosu DirectX 11

19.3.2010, Petr Štefek, recenze
Aliens vs. Predator 3: výkon a polemika o přínosu DirectX 11
V dnešním artiklu se podíváme na výkony jednotlivých karet a procesorů ve zbrusu nové hře Aliens vs. Predator 3 a také na vliv jednotlivých technologických vymožeností DirectX 11 na snímkovou frekvenci.
Kapitoly článku:
  1. Aliens vs. Predator 3: výkon a polemika o přínosu DirectX 11
  2. 1680x1050
  3. 1920x1200
  4. Vliv teselace, stínů a vyhlazování na výkon
  5. Vliv procesoru
  6. Závěr
Aliens vs. Predator 3 byla dlouho před svým příchodem promována jako první plně DirectX 11 hra, která měla v plné míře čerpat možnosti DirectX 11 hardware. Skutečnost je jako obvykle podstatně méně optimistická. Hra samotná nevypadá vůbec špatně, ale je založena na grafickém engine Asura, který byl pro využití nových možností DirectX 11 spíše dotvořen. Asura je sice poměrně moderní engine, ale jeho kořeny sahají až k enginu iDTech 3. Ano, základem je skutečně tento prehistorický grafický engine, na který pak mnohými vylepšeními návázal iDTech 4 aka Doom 3 engine.

To není vůbec špatně, protože i přes pokročilý věk disponoval takovými vymoženostmi, jako byly megatexturing nebo per-pixel lighting. Asura tedy stojí na poměrně letitých základech a zlí jazykové poměrně často dodávají skutečnost, že se nejedná o nativní DirectX 11 engine. To je sice pravda, ale skutečností zůstává, že zde najdeme právě tolik vychvalované možnosti DirectX 11, mezi které patří teselace či pokročilé dynamické stíny.




Někteří mladší a méně znalí autoři komentují jako velké novinky přidání refrakcí a reflexí nebo podporu textur o vysokém rozlišení, ale pravdou je, že to nebylo žádnou překážkou ani pro původní iDTech 4. Smutnou pravdou tak je, že zde máme minimum nových "featur". Teselace je pro modely Aliens vs. Predator poměrně slabým přínosem a ve hře si rozdílu nevšimnete. To samé platí i pro pokročilé stíny, které jsou tou nejméně podstatnou položkou v nastavení grafiky pro DirectX 11 (bohužel se ale podepisuje krutým způsobem na snímkové frekvenci).

Majitelé DirectX 11 si ovšem nemusí zoufat, protože zde ještě zbývá možný výkonnostní bonus oproti DirectX 9/10. Možnost vyhlazování hran je poněkud zoufale povolena jen pro DirectX 11, což je asi především nepovedený vtip na úkor karet Nvidia GeForce GTX/9. Neexistuje totiž žádný racionální důvod, proč by klasický multi-sampling nemohl fungovat i pod rozhraním DirectX 9.


Testovací sestava a metodika


Pro naměření hry jsme využili testovací sestavu a množství zapůjčených, darovaných, či vlastních grafických karet. Testovací systém byl složen z přetaktovaného procesoru Intel Core i7 920 chlazeného chladičem Scythe Ninja. Jako základ posloužila základní deska Gigabyte s čipsetem Intel X58 a 3x 1 GB paměti DDR3 1600 MHz Kingston. Celý systém napájel zdroj Gigabyte Odin 1200 W.

Ikona Odkaz na databáziTestovací sestava
ProcesorIntel Core i7 920 2.67@3,6 GHz
Zákl. deskaGigabyte (Intel X58 s.1366)
Operační paměť RAMKingston 3x 1 GB DDR3 1600 MHz
ZdrojGigabyte Odin 1200 W
Grafické kartyGigabyte GeForce GTS 250 1024 MB
Gigabyte GeForce GTX 275 896 MB
Gigabyte GeForce GTX 285 1024 MB
Gigabyte GeForce GTX 260 (216) 896 MB
Sapphire Radeon HD 5670 1024 MB
Gigabyte Radeon HD 5870 1024 MB
Gigabyte Radeon HD 5850 1024 MB
Sapphire Radeon HD 5570 512 MB
Gigabyte Radeon HD 5770 1024 MB
Sapphire Radeon HD 5750 1024 MB
Gigabyte Radeon HD 4870 1024 MB
Sapphire Radeon HD 4770 512 MB
PowerColor Radeon HD 4890 1024 MB
Gigabyte Radeon HD 4850 512 MB
Monitor30" LCD HP
Operační systémWindows Vista 64-bit SP2

Testovací sestava běžela na operačním systému Windows Vista 64-bit SP2. Pokud byste rádi tuto hru benchmarkovali, pak vám nezbude nic jiného, než stáhnout FRAPS a vše naměřit při reálné gameplay (první level - Mariňák). Nastavení všech grafických detailů bylo na nejvyšší možné úrovni pro dané DirectX. Kvůli lepší kompatibilitě a nemožnosti naměřit všechny grafické karty pod DirectX 11 bylo zvoleno letité rozhraní DirectX 9, které ovšem hru o úroveň detailů příliš neochudí.

Ovladače grafických karet
  • GeForce 196.21 WHQL
  • Catalyst 10.2 WHQL

Použité testy:
Aliens vs. Predator 3 (FRAPS)

reklama