reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AMD Radeon HD 7850/7870: tvrdý útok na pozice Nvidie

20.3.2012, Petr Štefek, recenze
AMD Radeon HD 7850/7870: tvrdý útok na pozice Nvidie
Poslední příchozí kartou z řady nových Radeonů s architekturou Graphics Core Next společnosti AMD má označení HD 7800 a bude bojovat především s postarší GeForce GTX 570 či GeForce GTX560Ti. Jak se jí to daří, se dozvíme v dnešním testu.
Není to tak dávno, co jsme vám přinesli recenzi Radeonu HD 7770, který patří do rodiny GPU Southern Islands a disponuje tím nejmenším z těchto grafických jader po názvem Cape Verde. Výkon nově příchozích nebyl nijak omračující a skoro by se dalo říci, že AMD myslelo hlavně na provozní vlastnosti samotných karet než na výkon za každou cenu. Radeon HD 7770 tak výkonově odpovídá Radeonu HD 6850 a jsou cenově zhruba stejně položeny. Je jasné, že v průběhu času budou ceny nových Radeonů HD 7000 klesat, a tak je možné, že jejich poměr ceny ku výkonu se stane lepším, než jaký je nyní (přitom ani teď rozhodně není špatný).

Pitcairn je kódové označení pro GPU využité u Radeonů HD 7800, Kdybych měl Pitcairn shrnout jednou větou, řekl bych, že se jedná o zdvojené GPU Cape Verde. Nechci vás ale odbýt takto stručně, a tak se podívejme, co je v tomto GPU nového a jaké má vlastně ambice. Pitcairn má k dispozici 1280 stream procesorů a jeho takt je stanoven na 860 MHz u Radeonu HD 7850 respektive 1000 MHz u Radeonu (20 CU) HD 7870. Do testu jsme již ale dostali kartu společnosti Gigabyte, která se honosí rovnou 1100 MHz na GPU a možnostmi dalšího taktování. Celá rodina Southern Islands jde poměrně slušně taktovat, a tak si můžete dopomoci k dalšímu výkonnostnímu bonusu.




Schéma GPU Pitcairn


Ve srovnání s GPU Tahiti má Pitcairn k dispozici o 12 CU méně, což ve výsledku znamená 768 stream procesorů. Na druhou stranu má k dispozici stejný počet ROPS (32) a také 80 texturovacích jednotek (HD 7850 pouze 64). Při taktu na 1 GHz je zřejmé, že např. pixel fillrate bude vyšší než v případě Tahiti, ale na druhou stranu texel fillrate je logicky nižší. Zajímavé je ovšem srovnání přetaktovaného Pitcairnu na 1,15 GHz s Radeonem HD 7950, kdy dojde téměř k překonání teoretických výkonnostních hodnot u Radeonu HD 7950. Bude tedy zajímavé sledovat v testu, zda se levnější karta svému dražšímu kolegovi vyrovná. Je zřejmé, že proti Radeonu HD 7800 leží jeho užší sběrnice a nižší takt pamětí, které májí tendenci limitovat reálný výkon.

Pitcairn stejně jako Tahiti podporuje PowerTune nebo SSAA (DirectX 10+) a v neposlední řadě také DirectX 11.1, jehož přínos si ani nemůžeme vyzkoušet na reálných aplikacích. V případě tohoto levnějšího GPU možná někoho může nepatrně zamrzet stejné výkonnostní omezení jako má Cape Verde v případě FP64, kdy dojde ke snížení 1/16 výkonu při FP32. Jako u celé rodiny Southern Islands se můžeme těšit na podporu akcelerace videa a také VCE (Video Codec Engine). Nižší Radeon HD 7850 má slibovaný typický odběr okolo 130 W a vystačí si s jedním napájecím konektorem. Dražší Radeon HD 7870 už pro svůj typický odběr 175 W potřebuje obvyklou dvojici napájecích 6pinových konektorů. V klidu by měl být příkon celé karty okolo 3 W.




AMD Radeon HD 7850 (reference) - od AMD jsme však dostali design na chlup podobný HD 7870


V případě pamětí AMD vsadilo na obvyklé GDDR5 s 256bitovou sběrnicí, což je pro takto výkonné GPU nutnost (Tahiti je limitováno i 384bitovou sběrnicí s GDDR na 5500 MHz). V případě obou karet byl zvolen takt pro GDDR5 na 4800 MHz (efektivně). Zajímavostí u 28nm Pitcairnu zůstává, že GPU při ploše okolo 212 mm2 má více tranzistorů než odcházející GPU Cayman Radeonů HD 6900 a bude zajímavé sledovat, zda si se starším GPU poradí i přes nižší počet stream procesorů. V tabulce níže vidíte shrnuty základní specifikace relevantních karet.


Grafická karta
Radeon HD 7850
Radeon HD 7950
Radeon HD 7870
GPU
Pitcairn
Tahiti Pro
Pitcairn
Počet tranzistorů
2.8 mld.
4.31 mld.
2.8 mld.
Výrobní technologie
28 nm
28 nm
28 nm
Frekvence jádra
860 MHz
800 MHz
1000 MHz
Frekvence shaderů
860 MHz
800 MHz
1000 MHz
Počet shaderů
1024
1792
1280
Pixel fillrate
27 520 Mpix/s
25 600 Mpix/s
32 000 Mpix/s
Texel fillrate
55 040 Mtex/s
89 600 Mtex/s
80 000 Mtex/s
Počet RBE
32
32
32
Počet TMU
64
112
80
Velikost paměti
2048 MB GDDR5
3072 MB GDDR5
2048 MB GDDR5
Frekvence paměti
4 800 MHz
5 000 MHz
4 800 MHz
Šířka sběrnice
256-bit
384-bit
256-bit
Propustnost sběrnice
153 600 MB/s
240 000 MB/s
153 600 MB/s
Verze DirectX
DirectX 11.1
DirectX 11.1
DirectX 11.1
reklama