reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Audiolab M-DAC: konečné řešení audia na PC

2.4.2013, Petr Štefek, recenze
Audiolab M-DAC: konečné řešení audia na PC
Audiolab M-DAC předchází pověst skvělého DAC k PC nebo MACu, který dokáže z dobře nahraného materiálů vytěžit opravdu maximum. Podíváme se, jestli má všechen ten humbuk opravdové opodstatnění.
Kapitoly článku:
Srovnávání zvukové kvality v této cenové hladině je ještě poměrně jednoduchou záležitostí, protože se zde nectnosti projevují daleko razantněji než u HiFi komponentů s cenovkou v řádech desítek až stovek tisíc korun. V takové kategorii je to už spíše preference toho či onoho „zvuku“, která rozhoduje. Tak těžké to naštěstí mít nebudeme a vydáme se do vod daleko mělčích.

V našem snažení nám poslouží integrovaný zesilovač Luxman L-507u. Jako reproduktory posloužily regálové reproduktory Usher BE-718, jako referenční CD přehrávače pro srovnání posloužil Luxman D-05. Kabeláž v tomto případě obstaraly Crystal Cable Piccolo pro reproduktory a Crystal Cable Micro XLR plus Audioquest King Cobra RCA. Zvukový materiál představují hudební soubory FLAC z originálních disků (SACD/CD) a také HDtracks.com, takže je zde zaručena maximální možná kvalita. V následujícím výčtu najdete jména záznamů, jež v testech používáme. USB kabel obstaral Furutech s modelem GT-2.


Záznamy FLAC


  • Dream Theater Octavarium (16/44)
  • Alfred Brendel - Beethoven - Favourite Piano Sonatas (16/44)
  • Stratovarius Polaris (16/44)
  • Avishai Cohen - Aurora (16/44)
  • Yo-Yo Ma - Plays Enio Morricone (16/44)
  • Dire Straits - Brothers In Arms (24/96)
  • Eagles - Hotel California (24/96)
  • Diana Krall - Quiet Nights (24/96)
  • Journey - Escape (24/88)
  • Four Seasons - Vivaldi - Pinnock (16/44)
  • Bach Concertos - Hilary Hahn (16/44)
  • Joss Stone - The Soul Sessions vol.2 (24/96)
  • Divné století - Jaromír Nohavica (16/44)
  • Kind of Blue – Miles Davis (24/88)
  • Santana - Abraxas (24/88)
  • Weather Report - Mysterious Traveler (24/88)


Analogový výstup (RCA/XLR)


M-DAC od první chvíle dává vědět, že od něj můžeme očekávat více než jsme v této kategorii přístrojů zvyklí slýchávat. Převodník jsme po mírném laborování využívali v zapojení XLR, které bylo danou sestavu přeci jenom o chloupek lepší. Pokud přejdete na tento převodník z integrované zvukové karty počítače, tak budete výskat radostí, protože se vám otevře doposud netušený svět. Pokud přejdete při poslechu stejného materiálu na tento převodník ze sestavy řádově dražší, pak vás nejlepším případě nebude nic štvát a i to pro tento převodník bude nejlepší možná vizitka.

V mém případě nastala druhá zmíněná situace a musím říci, že šok se zde opravdu nekonal. Kvality M-DAC jsou na takové úrovni, že je bez problému dokáži označit za konečné řešení pro většinu uživatelů, kteří nevyhráli ve sportce. První, co vás zaujme na reprodukci přes M-DAC, pokud nemáte zesilovač nebo aktivní reproduktory s mírně zastřeným projevem, jsou výšky. Ty jsou v rámci možností velmi rozlišené a přitom zůstávají na hranici toho, co by se už dalo označit za nepříjemně analytické či dokonce ostré. Středové pásmo je pěkně prokreslené a hladké a basová složka rozlišená, ale v podstatě nenápadná. A přesně tak to má být. První, co vás napadne při delším poslechu M-DAC je pravděpodobně vyváženost.

Skutečně je tomu tak, v dané cenovce je výsledkem velmi vyvážený zvuk, který na sebe nestrhává pozornost. Přínos přehrávání hi-res materiálu je v tomto případě skutečným přínosem a vyplatí se pokud možno stahovat (samozřejmě placený) kvalitní materiál. Pokud si vzpomenu na minule testovaný Luxman DA-100, tak tento Audiolab bych zvukově postavil na stejnou úroveň s tím, že Luxman měl o něco preciznější rozlišenější výšky a basy šly níže (na úkor menšího zvýraznění) a měly větší razanci než v případě Audiolabu. Rozdíly jsou ovšem tak malé, že pokud si ještě přidáme možnost ovládat DAC přes dálkový ovladač a integrovaný předzesilovač, pak je pro mě jasným favoritem tohoto srovnání M-DAC.





Audiolab M-DAC dokáže velmi přesvědčivě vylepšit také zvuk levných DVD/Blu-ray přehrávačů a stát se uzlem, kde se schází dvoukanálový zvuk z TV, multimediálních přehrávačů a samozřejmé také z PC. V případě napojení na levný LG Blu-ray 3D se zvuk posunul od relativně nesnesitelně nevyváženého ostrého zvuku směrem k velmi kvalitnímu zvuku, který se stal pěkně prokresleným také v případě koncertů na DVD či Blu-ray. Zde musíme samozřejmě myslet na to, že stále mluvíme o stereu, kde je tento DAC směřován a nikoli o multikanálovém zvuku.





Pokud se jen tak zkusmo podíváme na kvality integrovaného předzesilovače, tak je vhodné jej spárovat s koncovými částmi na úrovni někde okolo 15-20 tisíc. Není to tedy žádný průšvih, jak by se při ceně tohoto multifunkčního zařízení mohlo zdát. Audiolab připravuje speciálně pro účely reprodukce na PC také velmi malý koncový zesilovač M-PWR s výkonem 40 W na kanál, což dostačuje pro ozvučení středně velké místnosti a ne pouze desktopu s PC. Rozměrově tento koncový zesilovač přesně odpovídá rozměrům DAC,

Sluchátkový výstup


Audiolab M-DAC disponuje krom výše uvedeného také velmi slušným sluchátkových zesilovačem, na který se nemusíte bát připojit ani poměrně drahá sluchátka, jako jsou AKG-701 nebo Sennheiser HD 650. Pokud srovnám s minule testovaným Luxmanem DA-100, tak po paměti (tedy ne přímým srovnáním) bych za vítěze označil Luxman. Nicméně, opět musím podotknout, že jde o zařízení z vyšší cenové relace než Audiolab. M-DAC mě rozhodně oslovil svou univerzálností se kterou dokáže ve vysoké kvalitě obsloužit vše, nač sáhne.





Ještě dodatek pro úplné fajnšmekry sluchátkového poslechu. Zkusmo jsem M-DAC porovnal s nejmenovaným dedikovaným sluchátkovým zesilovačem v ceně zhruba 15 tisíc korun a srovnání nedopadlo pro M-DAC žádným fiaskem, ale kvalit high-endových sluchátkových zesilovačů samozřejmě nedosahuje. Snad ale podobné výkony nikdo od podobného zařízení neočekává.
reklama