reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Bitva o mainstream: 8 grafik do 7000 Kč

19.4.2006, Zdeněk Kabát, Jaroslav Štěrba, recenze
Bitva o mainstream: 8 grafik do 7000 Kč
Po delší odmlce, kdy se na SHW mnoho recenzí grafických karet neobjevovalo, Vám přinášíme jedno velké srovnání mainstreamových grafických karet. Celkem jsme testovali osm různých čipů (jeden od dvou výrobců) - Radeony X800GTO, X850XT, X1600Pro a X1600XT proti GeForce 6600GT, 6800XT, 6800GS a 7600GT. A kdo vyšel vítězně?
Nedá se říct, že dnešní recenze je plná novinek. V posledních měsících totiž dva hlavní výrobci GPU (ATi a nVidia samozřejmě) nerespektovali ani tak přání uživatelů "hlavního proudu", ale vsadili na vývoj nových generací, půl-generací apod. v segmentu high-endovém. Znamenalo to nejen představení Radeonů X1900XT a XTX, ale také GeForce 7900GT a GTX. O těch ale jindy.

Staronový mainstream



Většina karet, na které se dnes podíváme, spatřila světlo světa už v době dřívější. Úplně nejstarším zástupcem ze startovního pole je GeForce 6600GT, dá se říct, že legendární karta od nVidie, o jejímž úspěchu nemůže nikdo pochybovat. ATi se nepodařilo v její cenové kategorii, která postupně spadla z 6-7 tisíc Kč na dnešních 3-5 tisíc mnoho konkurovat. Původně nasadila proti své Radeony X700Pro, ale ty se na platformě PCIe tolik neprosadily, a to nemluvím o AGP, kde přišly s obrovským zpožděním.



Spásu pro kanadskou společnost znamenalo nasazení levných karet série X800. Na R430 byl nejdříve postaven Radeon X800, jehož cena ale bohužel dlouho neklesala, poté se z výroby všech čipů R420/R423, R430 a R480 začaly vybírat některé kusy pro dvě novinky - Radeony X800GT a GTO, z nichž oba dva slavily velký úspěch. Jedním z jeho strůjců byla možnost odemčení deaktivovaných pipelines na plných 16, což znamenalo plnou náhradu za Radeon X800XL až dokonce X850XT. Poslední zmiňovaná karta je také součástí testu, protože její cena u Sapphiru neuvěřitelně klesla až pod 6000 Kč.

Ještě větší boom měly pro ATi znamenat čipy nové generace RV530, které jsou dnes známy pod názvy Radeon X1600Pro a X1600XT. Kvůli nim dokonce někteří čekali a nechali X800GTO projít, aniž by o nich uvažovali. Výkon "er-šestnáctistovek" byl ale aspoň zpočátku velkým zklamáním, protože žádný extra-výkon navíc se nekonal. Jak jsou na tom dnes se budete moci dočíst v následující recenzi.



Co nám tedy ještě zbývá? GeForce 6800XT je karta, kterou nVidia vydala hlavně jako možnost pro OEM výrobce, protože se jedná o poměrně osekaný a také levný model, ale je pravda, že v obchodech se jako taková příliš neprosazuje. O to zajímavější se ale stala GeForce 6800GS, jejíž recenze nejen na Světu Hardware vyšla velmi dobře a jako osvěžení vyššího mainstreamu zafungovala skvěle. Stěžejní kartou tohoto testu je ale rozhodně…


GeForce 7600GT aneb příběh pokračuje



Mnozí o tomto čipu mluví jako o nástupci GeForce 6600GT v plné polní, protože ambice tu opravdu jsou. GeForce 7600GT je postavena na grafickém jádře G73, které vychází, jak už název napovídá, z architektury G70, tedy GeForce 7800GTX. Když navzájem porovnáme karty ve stejných segmentech, přechod od GeForce 6600 k 7600 je rozhodně, co se výpočetní síly týká, největší. V architektuře se toho až tolik nezměnilo.



G73 je postavena na 90nm procesu TSMC a na ploše 126 mm2 obsahuje 177 milionů tranzistorů. Zásadní změna v architektuře je úprava druhé ALU jednotky v pixel shader pipeline, která je nyní schopna provádět namísto MUL instrukcí (multiple) instrukci MAD (multiply-add), což teoreticky zdvojnásobuje její výkon v plovoucí desetinné čárce.



Ovšem dále byla také zvýšena paralelizace, takže GeForce 7600GT obsahuje hned 5 vertex shaderů, 12 pixel shaderů a 8 ROPs (NV43 měla 3/8/4). To znamená, že ve výkonu za jeden takt si G73 pomohla ze 126 na 242 FLOPS na takt a když k tomu připočteme zvýšení frekvencí na 560/700MHz a standardně 256MB paměti, dostáváme opravdu velký výkonnostní skok. To by k teorii stačilo, tak se ještě podívejme na tabulky srovnávající základní specifikace jednotlivých GPU.


Shrnutí specifikací testovaných čipů



Zde jsou jednotlivé specifikace shrnuté do dvou přehledných tabulek. Poznámku bych měl k Radeonu X800GTO, který je k dispozici ve dvou verzích a já jsem do tabulky zahrnul z logických důvodů dnes testovaný model. Dále jsem nechtěl, aby zde byly k dispozici všechny podrobnosti, ale hlavně základní údaje. Posuďte sami a dotazy případně posílejte do diskuse.



Ikona Odkaz na databázi
Radeon X800GTO
Radeon X850XT
Radeon X1600Pro
Radeon X1600XT
Grafické jádro
R423/430/480
R480
RV530
Výrobní proces
110nm/130nm
130nm
90nm
Počet tranzistorů
160 milionů
160 milionů
157 milionů
Frekvence jádra
400MHz
520MHz
500MHz
590MHz
Frekvence paměti
350MHz (700MHz DDR)
540MHz (1,08GHz DDR)
390MHz (780MHz DDR)
690MHz (1,38GHz DDR)
Velikost paměti
128MB
256MB
128/256MB
128/256MB
Paměťová sběrnice
256-bit DDR
256-bit GDDR3
128-bit DDR
128-bit GDDR3
Propustnost pamětí
22,4 GB/s
34,56 GB/s
12,5 GB/s
22,08 GB/s
Pixel fillrate
4,8 Gpixel/s
8,32 Gpixel/s
2,0 Gpixel/s
2,36 Gpixel/s
Pixel shadery
12
16
12
Počet TMU
12
16
4
Vertex shadery
6
6
5
Podpora DirectX
9.0b SM2
9.0c SM3
Způsob FSAA
2x/4x RGMS, 6x sparse sample MSAA, Temporal AA
Úspora šířky pásma
HyperZ HD
Barevná komprese
6:1
Z-komprese
8:1 (až 48:1 při 6xFSAA)
Optimalizace obrazu
SmoothVision HD

Ikona Odkaz na databázi
GeForce 6600GT
GeForce 6800XT
GeForce 6800GS
GeForce 7600GT
Grafické jádro
NV43
NV41
NV42
G73
Výrobní proces
110nm
130nm
110nm
90nm
Počet tranzistorů
146 milionů
222 milionů (?)
222 milionů (?)
177 milionů
Frekvence jádra
500MHz
325MHz
425MHz
560MHz
Frekvence paměti
500MHz (1,0GHz DDR)
350MHz (700MHz DDR)
500MHz (1,0GHz DDR)
700MHz (1,4GHz DDR)
Velikost paměti
128/256MB
128/256MB
256MB
256MB
Paměťová sběrnice
128-bit GDDR3
256-bit DDR
256-bit GDDR3
128-bit GDDR3
Propustnost pamětí
16,0 GB/s
22,4 GB/s
32,0 GB/s
22,4 GB/s
Pixel fillrate
4,0 Gpixel/s
2,6 Gpixel/s
5,1 Gpixel/s
6,7 Gpixel/s
Pixel shadery
8
8
12
12
Počet TMU
8
8
12
12
Vertex shadery
3
6
5
5
Podpora DirectX
9.0c SM3
Způsob FSAA
2x/4x RGMS, 8x (4xRGMS + 2xOGSS), Transparent AA
Úspora šířky pásma
LMA III
Barevná komprese
?
Z-komprese
?
Optimalizace obrazu
IntelliSample 3.0


Na dalších stranách se podíváme na jednotlivé testované grafické karty od výrobců MSI, Leadtek, ASUS, HIS a Sapphire.
reklama