reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Dva v tandemu: Gigabyte GV-3D1

15.6.2005, Martin Štěpánek, Patrik Steiner, recenze
Dva v tandemu: Gigabyte GV-3D1
SLI zapojení už znají asi všichni. Ale firma Gigabyte se nebála a šla o kus dále, když připravila grafickou kartu s dvojicí grafických jader GeForce 6600GT na jediném PCB. To přináší několik výhod, ale i drobné nevýhody. Jaké si ukážeme dále v článku.
Firma Gigabyte patří mezi přední výrobce grafických karet i základních desek. Tento fakt se nám snaží demonstrovat grafickou kartou Gigabyte GV-3D1, která na svém PCB nese dvojici grafických jader GeForce 6600GT. Většina z čtenářů jistě ví, že GeForce 6600GT lze provozovat ve SLI režimu, který zvyšuje výkon. Bohužel SLI není jen o pozitivech, najdou se i zápory:
  • SLI - klady:
    • vyšší výkon po aktivaci AF nebo AA
    • zabere méně místa než dvě karty ve SLI
    • není potřeba žádné propojování ani přídavné můstky
  • SLI - zápory:
    • jsou potřeba dvě grafické karty nebo jedna dražší s dvojicí grafických jader
    • je potřeba základní deska s nVidia nForce4 SLI čipsetem
    • malý, mnohdy nulový nárůst výkonu u her s post-processingem



Ilustrační foto ze stránek výrobce

Pokud ale začneme pěkně od začátku, SLI má na svědomí již zaniklá firma 3Dfx, kterou jistě znáte pro výrobky jako Voodoo (a Voodoo 2) a také pro tak dlouho připravovaný a nakonec neuvedený čip Rampage. Za zkratkou SLI se skrývají slova Scalable link Interface (dríve v dobách 3Dfx to bylo Scan Line Interleave). Jenže od SLI bylo upuštěno s příchodem AGP slotu, který byl pouze jeden. O novou reinkarnaci se postarala nVidia, která SLI opět přivedla na světlo s příchodem grafických karet šesté řady a přidala drobná vylepšení.

Jedná se především o princip rozdělování práce mezi grafické akcelerátory. nVidia totiž přišla s dynamickým rozdělováním zatížení mezi čipy, které je prováděno v grafických ovladačích.
  • Alternate Frame Rendering (AFR): tento mód pracuje na podobném principu jako neúspěšná ATi Rage Fury MAXX, tedy na principu renderování sudých a lichých snímků jednou a druhou kartou. Bohužel tento systém není možné použít u her, které využívají post-processing efekty. Jedná se o hry jako Splinter Cell.
  • Split Frame Rendering (SFR): právě zde je novinka. Jedná se o již zmiňovaný systém dynamického rozdělování scény podle komplexnosti mezi jednotlivé grafické akcelerátory. Obraz je díky ovladačům vertikálně rozdělen na dvě stejně náročné části.
reklama